بنر هدر

جاذبه های ایروان را بشناسید

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اکثر جاذبه های ارمنستان در داخل و اطراف ایروان قرار گرفته است طوری که می توانید در نصف روز از جاذبه های اطراف ایروان دیدن کنید. اگر زیاد اهل پیاده روی هستید می توانید تاکسی کرایه کرده و دیدنی های ایروان را ببینید و در غیر این صورت پیاده به تمام این مناطق سر بزنید و در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

جاذبه های تاریخی ایروان

معبد گارنی

این معبد، به خدای طلای رومی ها نسبت داده شده و به وسیله ی یکی از پادشاهان ارمنی به نام ترداد اول در قرن یک میلادی ساخته شد. هنگامی که مسیحیت وارد ارمنستان شد، از این معبد به عنوان خانه ی تابستانی خانواده ی سلطنتی استفاده می شد.

جاذبه های تاریخی ایروان

حمام رومان

حمام رومان محل استقرار شاه بوده و امروزه به وسیله ساختمانی مدرن پوشیده شده است. در قرن هفتم میلادی، کلیسایی نیز کنار آن ساخته شد. حمام رومان را از پانزده نوع سنگ طبیعی رنگارنگ ساخته اند. در خرابه های نزدیک معبد، ویشاپ که تصویری است حجاری شده از یک اژدها، بر روی یک سنگ قرار گرفته است. این سنگ، علامتی برای وجود آب در محل می باشد. بعضی از نوشته های میان سنگ، نوشته هایی از شاه آرگیشتی در قرن هشت قبل از میلاد است. معنی آن چه نوشته این است: «آرگیشتی، پسر مِنوآ، انسانها و احشام را از گارنی به ارِبونی آورد تا بتواند جامعه ی جدیدی را بسازد.»

جاذبه های تاریخی ایروان

صومعه ی گِغارد

این صومعه، بعد از اینکه پهلوی حضرت مسیح به وسیله ی نیزه، هنگام به صلیب کشیدن او، سوراخ شد، به این نام نامیده شد. صومعه ی گغارد در گوشه ی درهای بسیار زیبا و چشم نواز قرار گرفته است. نیزه ی متعلق به آن دوره نیز در این مکان نگه داری می شد، اما حالا در خزانه ی مقدس در اشمیاتزین نگه داری می شود. افسانه ها، این صومعه را مربوط به قرن چهارم می دانند. این صومعه، قبلاً آیریوانک نام داشته که به معنای صومعه ای است که در غار بوده است. در سال ٩٢٣ میلادی، این صومعه در تهاجم اعراب به آتش کشیده شد. هنگامی که به صومعه رسیدید، بالای تپه، می توانید خانه هایی را که به دست راهبان ساخته شده ببینید. به درختانی که نزدیک صومعه قرار دارند، تکه هایی از پارچه بسته شده. این کار توسط مردم یا بهتر است بگوییم توسط کسانی که دعا و تقاضایی دارند بسته می شود و با این کار می خواهند دعا یا خواسته ی آن ها قبول شود.

کنار دیوارهای صومعه، دو کلیسای اصلی آن قرار دارند که مربوط به قرن سیزده هستند. بیرون، بالای در جنوبی، یک علامت خانوادگی وجود دارد که مربوط به خانواده ی پرنس زاکاریان است که این بنا را ساخته است. موضوع این سَمبُل، شبیه سَمبُل های خاورمیانه ای است و علامت شیر پادشاهی نیز در آن به چشم می خورد. سمت راست دهلیز، دو ورودی به سمت کلیساهای کوچک وجود دارد که از سنگ ساخته شده اند. ورودی ای که سمت چپ قرار دارد، مربوط به سال ١٢۴٠ میلادی است و در آن حوضی وجود دارد که می گویند آب آن مقدس است و خوش یمن و پاشیدن مقداری از آن روی پوست، باعث شادابی و جوان ماندن آن می شود.

جاذبه های تاریخی ایروان
شهر سِوان

شهر کوچک سِوان در ۶ کیلومتری صومعه ی سِوان قرار گرفته است. از ساحل غربی دریاچه، می توانید از طریق راهی خاکی به شهر برسید. اصلی ترین خط ساحلی در امتداد ضلع جنوبی شبه جزیره سواناوانک قرار دارد. این ساحل، خیلی زود تبدیل به اصلی ترین ساحل در تابستان های گرم شد و ورزش های ساحلی مثل والیبال ساحلی، اسکی روی آب و قایق های پدالی، خیلی زود در آنجا رونق گرفت.

جاذبه های تاریخی ایروان

کلیسای جامع زوارتنوتس

این کلیسا، حدود ١۴٠٠ سال قبل ساخته شد. ماکتی از این کلیسا در موزه ی تاریخ ارمنستان در ایروان قرار دارد. در سال ٩٣٠ میلادی، زلزله باعث تخریب این بنا شد. ستون های باقی مانده، نشان از تأثیر فرهنگ یونان و روم دارد و این تأثیر در بیشتر ویرانه های کلیساها، حتی در زمان شوروی سابق، به چشم می خورد. استخری که در وسط ساختمان قرار دارد، برای غسل تعمید ساخته شده است.

جاذبه های تاریخی ایروان

کوه آراگاتس

این کوه، در بیشتر مواقع سال، دارای قله هایی پوشیده از برف است. ا گر قصد کوهنوردی را دارید، بهترین موقع، تابستان است. در تمام فصول، ابرها در چاله ها و حفره هایی به عمق ١٠ متر گرد هم جمع می شوند. بنابراین حواس خود را جمع کنید و همیشه ساعات اولیه ی صبح را برای صعود به بالای کوه انتخاب کنید. تورهایی هستند که بازدید از کوه آرا گاتس ترتیب می دهند. تورهای دو روزه، شامل راهنما، حمل و نقل و تجهیزات چادر زنی و … هستند.

جاذبه های تاریخی ایروان

مناطق بکر و حفاظت شده ی خسرو

این منطقه دارای تپه های ناهموار و سراشیبی های پوشیده از درخت است که در بالای دره های آزات، ووتانکوک و رودخانه های خسرو قرار گرفته است. منطقه به چهار قسمت تقسیم شده است. قسمت اصلی و معروف آن، گذرگاه تنگ بین گارنی و گرارد است که پیاده هم می توان از آنجا عبور کرد. برای دیدن سایر مناطق، به ماشین شاسی بلند احتیاج دارید. آژانس های در ایروان وجود دارند که تورهایی با قیمت های مناسب در اختیار شما قرار می دهند.

دریاچه سِوان

این دریاچه در ارتفاع ١٩٠٠ متری از سطح دریا قرار گرفته است و مساحت آن در حدود ٩۴٠ کیلومتر و پهنای آن ٨٠ کیلومتر در ٣٠ کیلومتر است، همچنین بزرگترین دریاچه ی قفقاز و از بزرگترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین در جهان است. نام سوان از ریشه اورارتویی سیونا به معنی سرزمین دریاچه ها گرفته شده است. حدود ٣۶ جویبار به این دریاچه می ریزند و تنها رودخانه ای که از سوان سرچشمه می گیرد، رود هرازان است.

جاذبه های تاریخی ایروان

دریاچه ی سوان در استان گغارکونیک قرار دارد و تا ایروان حدود ۶٠ کیلومتر فاصله دارد. برای فرار از گرمای طاقت فرسای ایروان، سواحل این دریاچه مناسب ترین جاست. به دلیل وجود آب تازه و سالم، این دریاچه دارای تنوع زیست محیطی زیادی است و انواع ماهی مثل نوعی قزل آلا، یا آن طور که محلی ها می گویند ایشخان، در این دریاچه وجود دارد.
پارک ملی سوان، از برکت وجود دریاچه ی سوان به وجود آمده است و طرفداران حفظ منابع ملی، در حال تلاش هستند تا دولت را متقاعد کنند که برنامه هایی برای بالا بردن سطح آب دریاچه انجام شود. از سال ٢٠٠٢ به بعد، سطح آب حدود دو متر بالاتر آمده است و این مسأله، سبب ایجاد آب های سالم تر و پاکتر و ماهی های بیشتر شده است.

جاذبه های تاریخی ایروان

معمولاً توریست های زیادی به این دریاچه سر می زنند. اما به جز ١٠ هفته ی تابستان که جزو گرم ترین روزهای سال است، این دریاچه خلوت است. به جز کلیسایی که مربوط به قرون وسطی است و اطراف دریاچه قرار دارد، تقریباً سایر قسمت های رودخانه، مورد بازدید قرار نمی گیرد. در این دریاچه، جزیره ای هم بوده به نام جزیره راهبان که توسط راهبه ها سه کلیسا در آن ساخته شده است. با گذشت زمان و پایین رفتن سطح آب، جزیره به ساحل متصل شده و شبه جزیره را ساخته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید