قلعه براتیسلاوا و تاریخی به قدمت عصر سنگ

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

ساختمان تاریخی قلعه براتیسلاوا که از دور دست‌ها هم قابل رؤیت است، بر روی تپه‌ای مشرف به رودخانه دانوب قرار دارد. این مجموعه با گذشته‌ای پر فراز و نشیب، جزء مهمی از تاریخ کشور اسلواکی به شمار می‌رود.

طبق اسناد تاریخی اولین ساکنینی که در این قلعه حضور داشتند، متعلق به عصر سنگ بوده‌اند. تاریخ این قلعه از زمان سلت‌ها که دژی به نام «اوپیدوم» (Oppidum) ساختند به طور جدی آغاز شد. به مدت ۴ قرن مرز امپراطوری روم از این ناحیه می‌گذشت. در زمان امپراطوری موراویان کبیر، اسلاو‌ها دژی ساختند که در آن زمان، مرکزی بسیار مهم به شمار می‌رفت. در قرن ۱۰ براتیسلاوا بخشی از دولت مجارستان شد و در قرن ۱۵ در زمان حکومت «زیگیسموند» (Sigismund) از لوکزامبورگ، قلعه‌ای به سبک گوتیک پی ریزی کردند. در این زمان یک ورودی جدید در ضلع شرقی تعبیه شد که به دروازه زیگیسموند شهرت داشت. در قرن ۱۶ شاه فردیناند دستور بازسازی قلعه به سبک رنسانسی را داد و در ۱۷ نیز آن را به سبک باروکی تغییر دادند.

قلعه براتیسلاوا و تاریخی به قدمت عصر سنگقلعه براتیسلاوا جاذبه گردشگری اصلی این شهر و مهم‌ترین نماد آن به شمار می‌رود. این قلعه که در گذشته توسط «موراویای کبیر» کنترل می‌شد، به مدت ۲۰۰ سال جواهرآلات سلطنتی مجارستان را در خود نگهداری می‌کرد و امروزه محل برگزاری نمایشگاه‌های متعدد و جایی عالی برای قدم زدن در محوطه‌ای بی‌نظیر با مناظر دلپذیر است. در این قلعه می‌توانید مجموعه‌هایی از موزه ملی اسلواکی را تماشا کنید. قلعه براتیسلاوا طی تاریخ شاهد تغییرات متعددی بوده اما آخرین مرحله این تغییرات توسط «ماریا ترزا» صورت گرفت که تمام عناصر دفاعی را از آن خارج کرده و بر توسعه ماهیت مسکونی آن تمرکز نمود. جالب‌ترین سازه‌ای که بعدتر به این مجموعه اضافه شد، «ترزیانوم» (Theresianum) نام داشت که در سال ۱۷۶۸ به ضلع شرقی کاخ الحاق گردید.

قلعه براتیسلاوا و تاریخی به قدمت عصر سنگقلعه براتیسلاوا بر روی تپه‌ای در بالای بافت قدیمی شهر و رود دانوب قرار دارد. اگر می‌خواهید به خوبی محوطه اطراف را کاوش کنید توصیه می‌کنیم به جای استفاده از وسایل نقلیه عمومی مسیر را پیاده طی کنید. اگر این پیشنهاد را پذیرفتید، بهتر است به جای استفاده از خیابان اصلی و شلوغی‌های خاص آن، از گذرگاه‌های باریک و نه چندان آشکار محله قدیمی استفاده کنید که سکوت و زیبایی خاصی دارند. اگر هم خواستید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، اتوبوس شماره ۲۰۳ و ۲۰۷ مناسب خواهند بود.

قلعه براتیسلاوا و تاریخی به قدمت عصر سنگ

دیدنی‌های اطراف قلعه

چهار دروازه برای ورود به قلعه وجود دارد که تنها سه عدد از آن‌ها هنوز هم قابل دسترس هستند. چمن سبز و سر زنده‌ای محوطه دور قلعه را پوشانده و نیمکت‌هایی به همراه چراغ‌های روشنایی به این فضای سبز حال و هوایی رمانتیک می‌دهند. یک باغ باروکی در پشت قلعه از ژوئن سال ۲۰۱۶ افتتاح شد و ورود به آن برای عموم آزاد است. این باغ برای یادآوری آخرین مرحله باروکی‌اش قبل از آتش سوزی سال ۱۸۱۱ دوباره ساخته شد. قلعه و تمام مجموعه‌های اطرافش در این آتش آسیب دیدند. بعد از این سانحه تا ۱۵۰ سال هیچ کاری با ویرانه‌ها نکردند و اولین بازسازی‌ها در سال ۱۹۶۸ انجام شد.

محوطه جلوی قلعه به نام «حیاط افتخار» به وسیله دو طاق پیروزی و اتاق‌های نگهبانی گارد سلطنتی محدود می‌شود. مناظر ۳۶۰ درجه و بی‌بدیلی که از این نقطه می‌توانید تماشا کنید باورنکردنی خواهد بود. یکی از علل حضور افراد زیادی که مشغول عکس گرفتن در این قسمت هستند همین امر است.

قلعه براتیسلاوا و تاریخی به قدمت عصر سنگساختمان اصلی قلعه از ۴ برج تشکیل می‌شود. بلندترین آن‌ها برج «تاج» بوده که در گوشه جنوب غربی قرار دارد و از بالای آن می‌توان منظره زیبایی از کل براتیسلاوا، دانوب و حتی اتریش را مشاهده کرد. از طریق راهروی باریکی در موزه تاریخ قلعه، می‌توان به این ناحیه دسترسی داشت.

موزه تاریخ که پیش‌تر از آن یاد کردیم، در داخل قلعه قرار داشته و نمایشگاه‌های متفاوتی از نقاشی، مجسمه، صنایع دستی و هنرهای گوناگون دیگری نظیر مبلمان تاریخی، شیشه‌کاری، اکسسوار لباس و نقره‌جات را می‌توان در آن تماشا کرد. در یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های موزه به نام گنجینه طلایی «کوشیتسه» (Košice) که در سال ۲۰۰۹ گردآوری شد، گنجینه‌های طلایی قرن ۱۷ متشکل از ۲۹۰۰ سکه طلا، نشان و یک زنجیر طلایی به نمایش گذاشته شده‌اند. همانند بیرون قلعه، فضای داخلی اینجا نیز مورد بازسازی‌های واقع شده است. اگر می‌خواهید از قلعه سوغاتی تهیه کنید، می‌توانید به مغازه سوغاتی فروشی داخل حیاط اصلی سر بزنید که در نزدیکی دروازه‌ها قرار دارد. همچنین رستورانی به نام «هرادْنا هِویِزدا» (Hradna Hviezda) با طراحی داخلی بسیار زیبا، غذاهای اسلواکی خوبی را به مهمانان خود ارائه می‌کند.

قلعه براتیسلاوا و تاریخی به قدمت عصر سنگوقتی می‌خواهید به مرکز شهر بازگردید از پلکانی که شما را به سمت پل جدید هدایت می‌کند استفاده کنید. در آن مسیر با ساختمان‌های رنگارنگ و زیبایی رو به رو می‌شوید که رستوران‌های کوچک و بارهای مختلفی برای استراحت و تجدید قوا در میانشان پیدا می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید