بنر هدر

کاخ هافبورگ در وین

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

کاخ سلطنتی هافبورگ از بهترین جاهای دیدنی اتریش به مدت قرن ها محل استقرار خاندان سلطنتی هاپسبورگ، حاکمان اتریش، تا پایان جنگ جهانی اول بود. بخش بزرگی از تاریخ اروپا توسط ملکه ماریا در این محل که امروزه سکونتگاه رییس جمهور است نوشته شد. زیبایی این مجموعه به طور عمده متاثر از ساختمان های بزرگش است که بازتاب دهنده تاریخ معماری ۷۰۰ساله اتریش بوده و از سال ۱۲۷۵ هرکدام از حاکمان وقت به شکوه، عظمت و امکانات آن می افزودند. زیبایی های این مجموعه را میتوانید در تور اتریش تماشا کنید.

کاخ هافبورگ در وین

ازاین رو هافبورگ متشکل از سبک های مختلف معماری است، از گوتیک و رنسانس گرفته تا باروک و روکوکو و ته مایه هایی از کلاسیک. تمام این مجموعه به همراه متعلقاتش مساحت ۲۳هکتاری را تشکیل میدهد و درواقع می توان آن را شهرکی نامید که شامل ۱۸ ساختمان، ۱۹ حیاط و ۲۶۰۰ اتاق است. بازدیدکنندگان برای تماشای این مجموعه دیدنی سه گزینه پیش رو دارند: آپارتمان های سلطنتی، موزه سیسی و مجموعه سیلور که میتوان از هرسه آنها باهم و یا به صورت تکی بازدید کرد. اطراف این مجموعه نیز شامل جاذبه های دیگری چون کلیسای کوچک سلطنتی، موزه تاریخ طبیعی، کتابخانه ملی اتریش و مدرسه سوارکاری اسپانیایی است.

کاخ هافبورگ در وین

آپارتمان های سلطنتی کاخ سلطنتی هافبورگ

ازمیان ساختمان های هافبورگ که بازدید از آنها برای عموم امکان پذیر است، آپارتمان های فرانتس جوزف از بهترین موارد است که درطول این سال ها تقریباً بدون تغییر مانده است. از نکات برجسته ی آن میتوان به سالن غذاخوری، صحنه آرایی باشکوه، اثر هنری فلمنگی (که نشان دهنده قهرمانی های هرکول است) و پرده های نقش دار شگفت انگیز اتاق مدور اشاره کرد. نقشه ی جالبی از هافبورگ و ساختمان هایش در اتاق نگهبانی وجود دارد که شما در آن میتوانید مدل کوچکی از این کاخ را مشاهده کنید. همچنین شمعدانی کریستال بوهمیان موجود در تالار ملاقات(سالن انتظار دیدارهای هفتگی امپراطور) ارزش یک بار دیدن را دارد.

کاخ هافبورگ در وین

آپارتمان ملکه الیزابت به همراه اتاق نشیمن مجلل آن که هم اتاق خواب است و هم اتاق نشیمن، یکی از بهترین سراهای هافبورگ به شمار می رود. بخش جالب دیگر، سالن “لارژ” بوده که شامل کلکسیون مبلمان و دکوراسیون لویس، گلدان های چینی فرانسوی، مجموعه ای از نقاشی های مناظر طبیعی و مجسمه مرمر خواهر ناپلئون است. آپارتمان الکساندر که نام آن برگرفته از الکساندر یکم، تزار روسیه، است نیز ارزش دیدن دارد.با گرفتن وقت سفارت اتریش و سفر به این کشور میتوانید از تماشای این کاخ نهایت لذت را ببرید.

کاخ هافبورگ در وین

موزه سیسی کاخ سلطنتی هافبورگ

موزه سیسی، اهدا شده به ملکه الیزابت، دید مجذوب کننده ای از حکومت اشرافی قرن نوزدهم را در اختیار بازدیدکنندگان قرار میدهد. در آپارتمان استفان هافبورگ، دیدنی های بسیاری شامل بیش از سیصد نوع اسباب شخصی ازجمله دستکش، سایبان، دست نوشته های ملکه و ماسک چهره مرگ او که پس از قتلش ساخته شد، وجود دارند. از دیگر لوازم می توان به لباس بر تن او، هنگامی که در شانزده سالگی از زادگاهش مونیخ (در سال ۱۸۵۴) به اتریش مهاجرت کرد، نسخه لباس تاج گزاری و بدلی از کالسکه ی سلطنتی او اشاره کرد. همچنین در کنار جامه های مراسم تعمید ملکه، صندوق مخصوص بازی و جعبه ی دارو به چشم می خورند.

کاخ هافبورگ در وین

کلکسیون سیلور کاخ سلطنتی هافبورگ

بیش از هفت هزار قلم ظروف روزمره و تشریفاتی دربار سلطنتی در این تالار قابل رویت است. درکنار این گنجینه های کلکسیون دیدنی، ظروف چینی آسیای شرقی قرن هجدهم، سرویس های غذاخوری فرانتس جوزف، سرویس مخصوص سفر نقره ای متعلق به ملکه الیزابت کریستین (همسر چارلز ششم) و یک شاهکار میلانی ده متری ساخته شده از جنس برنز نیز به چشم می آیند.

کاخ هافبورگ در وین
از دیگر نکات برجسته می توان به سرویس چینی مایسن سال ۱۷۷۵، سرویس امپراتوری اتریش قرن نوزده که احتمالاً مهمترین آنهاست و نیز سرویس یاقوت به کار رفته در مهمانی های بزرگ سلطنتی اشاره کرد. سری هم به آشپزخانه دربار بزنید تا از پشت صحنه مهمانی های سلطنتی آگاهی یابید و با بشقاب ها، ماهیتابه ها و قالب های مسی در کنار دیگچه ها و آب گرم کن های عجیب و غریب که پذیرای بیش از پنج هزار مهمان بودند روبرو شوید.

راهنما در کاخ سلطنتی هافبورگ

تعدادی از تورهای گردشگری انگلیسی زبان برای این کاخ در دسترسند. تورهای شخصی نیز برای افراد و گروه ها موجود است. اما به کسانی که دنبال تجربه ای فوق العاده هستند، پیشنهاد می شود که یکی از تورهای موضوعی را که شامل برنامه هایی چون زندگی روزمره سلطنتی، ضیافت های کشوری و زندگی ملکه الیزابت(سیسی) هستند را انتخاب کنند.

کاخ هافبورگ در وین

ذکر نکاتی برای حداکثر استفاده از بازدید کاخ سلطنتی هافبورگ

۱_صرف غذا: کافه هافبورگ در قلب این کاخ، قهوه و غذاهای سبک سرو می کند و در فصول گرم سال سرویس پذیرایی در حیاط را هم ارائه می دهد.

کاخ هافبورگ در وین

۲_برنامه های خارج از فصل: برای بازدیدکنندگان در اوقات خلوت تر سال، برنامه های ویژه ای ارائه می شود که شامل صرف قهوه و شیرینی اتریشی در کافه هافبورگ و پذیرش افراد در کلکسیون سیلور، موزه سیسی و ساختمان های سلطنتی است.

کاخ هافبورگ در وین

۳_دسترسی: موزه سیسی و ساختمان های سلطنتی مجهز به مسیرهای ویژه صندلی چرخ دار است. افراد ناتوان از بلیط های تخفیف خورده و مراقبت های لازم نیز برخوردار می شوند.

چگونه می توانید به هافبورگ بروید؟
پیاده: هافبورگ در محلی واقع شده که از مرکز شهر و دیگر اماکن توریستی به آن پیاده روهای مناسبی وجود دارد.

اتوبوس: خطوط اتوبوسرانی به هافبورگ موجود است. (خطوط ۲A و ۳A)

تراموا: سرویس تراموای وین، به طور منظم به هافبورگ در رفت وآمد است. (مسیرهای ۱،۲،D،J)

مترو: نزدیک ترین ایستگاه مترو، هرنگس است. (مسیر U2)

قطار: وین مجهز به خطوط مناسب قطار از سرتاسر اروپاست. نزدیک ترین ایستگاه ها ، میدلینگ و وست بانهوف می باشند.

جاده: همانند دیگر شهرهای بزرگ اروپا، بخش اعظم مرکز شهر وین تنها با پیاده روها طراحی شده است. اگر رانندگی برایتان ضروری است، ماشین را در حاشیه ی شهر پارک کنید و از معابر عمومی استفاده کنید.

پارکینگ: هیچ محوطه ی مخصوص پارکینگی وجود ندارد.

کاخ هافبورگ در وین

جاذبه های نزدیک کاخ سلطنتی هافبورگ ؟

مجموعه ی هافبورگ دارای جاذبه های فوق العاده ی دیگری است که بیشتر آنها مستقل کار می کنند و پذیرش جدا دارند. مهم ترین آنها کلیسای کوچک سلطنتی است که در سال ۱۴۴۹ ساخته شده و بعدها با سبک های باروک و گوتیک بیشتر مزین گردیده است. در این بازدید از تزیینات باشکوه داخلی لذت ببرید و شانس دیدن گروه کر پسران اتریشی و نمایش آواز اپرا در روزهای یکشنبه و تعطیلات مذهبی را از دست ندهید (رزرو از قبل ضروری است).

کاخ هافبورگ در وین

کلکسیون سلاح و زره از دیگر دیدنی های هافبورگ است که شامل کلاه خودهای قرون وسطی، زره سلطنتی، شمشیرهای تشریفاتی، سپرهای مزین و اسلحه باشکوه قرن شانزدهم عثمانی هاست. کلکسیون آلات موسیقی سنتی در کاخ جدید نیز شامل قطعات منحصربه فرد دوران رنسانس ازجمله کلاویکوردهای قدیمی، میز پیانوی متعلق به جوزف هایدن، پیانوی بزرگ تقدیم شده به بتهوون، و یک پیانوی اتریشی که شوپرت با آن موسیقی می ساخت می باشد.

کاخ هافبورگ در وین

در همین مجموعه ، موزه نژادشناسی با کلکسیونی شامل بیش از صدوپنجاه هزار اشیای گوناگون مثل برنزهای قرن پانزدهم کشور بنین، کلکسیون مکزیکی روسری های زنانه و سپر پردار یک کشیش سرخ پوست موجود است. خزانه داری هافبورگ متشکل از ۲۱ اتاق پرشده از آثار و امتیازات سلطنتی (مانند نشان های افتخار قهرمانی و تاج گذاری ها)، نشان های درجه بندی، گنجینه های مقدس و یادبودهای متعلق به هابسبورگ ها نیز ارزش دیدن دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید