معبد گارنی ارمنستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر به ارمنستان آمده اید و می خواهید کمی از هیاهوی شهر دور شوید، از سمت شرق ایروان خارج شوید تا یکی از بهترین و کهن ترین بناهای تاریخی ارمنستان را در میان طبیعتی شگفت انگیز ببینید، معبدی رویایی که در نگاه اول ما را به یاد معماری های روم باستان می اندازد.
معبد گارنی در 32 کیلومتری جنوب شرقی ایروان واقع شده است. گارنی نام یکی از آثار باستانی در استان کوتایک (Kotayk) ارمنستان و همچنین نام روستای نزدیک این اثر است. ساختمان گارنی را بازمانده دوران مهرپرستی دانسته‌اند که برای نیایش خورشید و به عنوان مهرابه ساخته شده بود. مهرابه‌ها یعنی همان پرستشگاه‌های مهرپرستان، در سراسر غرب آسیا و همچنین قاره اروپا پراکنده اند.

معبد گارنی ارمنستان

مهرپرستی یک دین باستانی ایرانی بود که از ایران به سوی غرب تا انگلستان نفوذ کرد. اکثر کلیساها و صومعه‌های ارمنستان بر روی بازمانده نیایشگاه‌ های پیش از مسیحیت بنا شده است. تنها نیایشگاه غیرمسیحی بازمانده در ارمنستان نیایشگاه گارنی است. مهرابه گارنی در سال ۷۷ پس از زایش مسیح یعنی در دوره یونانی مآبی ساخته شده و تنها نیایشگاه یونانی مآب در ارمنستان امروزی است. نیایشگاه گارنی در سال ۱۶۷۹ بر اثر زمین لرزه ویران گشت و در دهه ۷۰ بازسازی شد.

معبد گارنی ارمنستان
معبد گارنی (Temple of Garni)، بر لبه ی صخره ای به شکل مثلث و در ارتفاع ۵۴.۶ متری از سطح دریا ساخته شده و در کنار دره ی رود آزات (Azat River) و در میان رشته کوه گقام (Gyeghama lernasheghta) با چشم اندازی به کوه ویولن (violin) قرار دارد. این معبد در روستایی به نام گارنی در استان کوتایک (Kotayk) واقع شده و به همین دلیل هم به آن معبد گارنی یا معبد روستای گارنی گفته می شود، موقعیت جغرافیایی عبادتگاه باشکوه گارنی بسیار استراتژیک و جالب است.

معبد گارنی ارمنستان

مردم ارمنستان به اشتباه می‌اندیشند که نیایشگاه گارنی مربوط به زرتشتی‌ها است ولی به دلایل زیر این دیدگاه درست نیست:
۱- هیچ اثری از آتش، خاکستر و دودزدگی (سیاهی) دیوارها که نشانگر روشن شدن آتش در داخل معبد باشد پیدا نشده است.
۲ – فرم ساختمانی درپیوند با نیایشگاه‌های یونانی_رومی ‌است و در درون آن جایگاه قرار گرفتن مجسمه (بت) وجود دارد.
(حمام گارنی) نمونه ای از معماری‌های شهرنشینی روزگار باستان است. آنجا شامل پنج بخش است: سالن ورودی ، اتاق رختکن، دو حمام و یک بخش گرم‌ خانه یا کوره است. پیرامون ناحیه گارنی یک مجموعه عالی از بناهای یادبود است که شامل کلیسا و «جنگل خسرو» است، که پس از معبد گارنی ساخته شدند. «جنگل خسرو» در سده‌ی چهارم میلادی (سال ۳۳۸ تا ۳۳۲ میلادی) به‌وسیله خسرو برای ایجاد یک جای مناسب برای شکار، گردش و مانور نظامی‌ ساخته شد.

معبد گارنی ارمنستان

دسترسی به معبد گارنی

برای رفتن به معبد گارنی باید به ایروان و سپس منطقه ی روستایی گارنی بروید، منطقه ی گارنی ارمنستان از دیرباز مکان اسکان دامداران و کشاورزان ارمنی بوده و هم اکنون هم مناظر فوق العاده ای دارد.
متاسفانه برای رسیدن به معبد گارنی باید یا از تاکسی استفاده نمایید یا از اتومبیل های شخصی به همین علت اغلب توریست ها با تورهای گردشگری برای بازدید از این مکان اقدام می نمایند.

با خودروی شخصی:

کافی است از خیابان خانجیان به سمت جنوب برانید تا به خیابان آرشاکونیاتس برسید. با ادامه دادن همین مسیر از شهر به خیابان کریستاپور رسیده و بعد از آن وارد خیابان داویت بک می‌شود. خیابان داویت بک در انتها به جاده‌ی روستای گارنی منتهی می‌شود. از اینجا به بعد با بیست کیلومتر رانندگی به معبد گارنی می‌رسید.

ساعات بازدید
۱۰ صبح تا ۹ شب
در زمستان ها ۱۰ صبح تا ۵ عصر
هزینه بلیت:
۲۵۰ درام برای بزرگسالان (حدود ۱۷۰۰تومان)
۱۰۰ درام برای کودکان (حدود ۱۰۰۰ تومان)
۱۰۰۰ درام برای گردشگران (حدود ۶ هزار و ۷۰۰ تومان)
۱۵۰۰ درام برای بازدید به همراه راهنمای تور (حدود ۱۰ هزار تومان)

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید