بنر هدر

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ تابستان در روسیه برگزار می‌شود و ۱۲ ورزشگاه میزبان ۶۴ بازی این جام خواهند بود، در راهنمای ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ قصد داریم تا شما بیشتر با ورزشگاه‌ها و شهرهایی که مسابقات جام جهانی در آن برگزار می‌شود آشنا شوید و ابتدا هم با ورزشگاه‌هایی که تیم ملی کشورمان در دور مقدماتی در آن بازی خواهد کرد، شروع می‌کنیم.

ورزشگاه‌های میزبان مسابقات در گستره وسیعی از کشور روسیه پراکنده‌اند. این گستره از رود دانوب تا ولگا را شامل می‌شود و طبیعت و فضای هر شهر از لحاظ جغرافیایی و محلی در نوع خود منحصربه‌فرد است.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه کرستوفسکی

ورزشگاه کرستوفسکی در سن‌پترزبورگ قرار دارد و در اختیار تیم زنیت روسیه است. گنجایشی بالغ بر ۶۸هزار و ۱۳۴ نفر دارد و در سال ۲۰۱۷ افتتاح شده است. این ورزشگاه شمالی‌ترین ورزشگاه جام جهانی محسوب می‌شود و بر اساس طرحی از معمار ژاپنی، کیشو کوروکاوا ساخته شده. سقف و زمین متحرک ورزشگاه کرستوفسکی باعث شده یکی از پیشرفته‌ترین ورزشگاه‌های دنیا به حساب آید. هزینه ۱ میلیارد دلاری ساخت ورزشگاه کرستوفسکی آن را در جمله گران‌ترین ورزشگاه‌های جهان قرار داد. تیم ملی کشورمان اولین دیدار خود را مقابل مراکش در این ورزشگاه برگزار می‌کند. شهر سن‌پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو است که در کناره خلیج فنلاند در شمال شرقی دریای بالتیک قرار دارد. در فصل جام جهانی میانگین دمای ۱۷ درجه با بارش ۶۰ درصدی باران احتمال می‌رود.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه کازان

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ در بزرگ‌ترین شهر و پایتخت جمهوری تاتارستان در فاصله ۸۳۱ کیلومتری شرق مسکو در محل تلاقی دو روز ولگا و کازانکا قرار گرفته. گنجایش آن ۴۵ هزار و ۳۷۹ نفر است که در سال ۲۰۱۳ بنای آن پس ۳ سال به اتمام رسید. دومین بازی تیم ملی ایران با اسپانیا در این ورزشگاه برگزار می‌شود و با میانگین دمای ۱۹ درجه و ۵۵ درصد احتمال بارش باران انتظار فضای مناسبی برای مسابقه داریم.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه موردوویا

ورزشگاه موردوویا یکی دیگر از زیباترین ورزشگاه‌های جام‌جهانی ۲۰۱۸ است که ساخت‌وساز آن هنوز تمام نشده است. ورزشگاه موردوویا در شهر سارانسک، پایتخت جمهوری موردوییا در جنوب شرقی مسکو در فاصله‌ای ۶۴۴ کیلومتری آن و در کنار رودخانه سارانکا قرار دارد. این ورزشگاه در حدود ۴۵ هزار نفر گنجایش دارد و بعد از جام جهانی ورزشگاه باشکاه موردوویا سارانسک در لیگ برتر روسیه خواهد شد. سومین بازی مرحله گروهی تیم ملی کشورمان در ورزشگاه موردوویا در مقابل پرتغال برگزار خواهد شد.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه لوژنیکی

قدیمی‌ترین ورزشگاه از میان ورزشگاه‌های میزبان جام‌جهانی ۲۰۱۸ و قطعا بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ورزشگاه نیز است. ورزشگاهی که بازی افتتاحیه و فینال جام جهانی در آن برگزار خواهد شد گنجایشی بالغ بر ۸۱ هزار نفر دارد و در کنار رود موسکوا، پایتخت قرار دارد. ورزشگاه لوژنیکی در ابتدا ورزشگاه مرکزی لنین نام داشت و در سال ۱۹۵۶ ساخته شد و حدود ۱۰۰ هزار نفر گنجایش داشت. در المپیک ۱۹۸۰ مسکو ورزشگاه مرکزی المپیک بود و در دهه ۱۹۹۰ بازسازی شد و نامش به نام کنونی تغییر یافت. لوژنیکی برای جام جهانی ۲۰۱۸ نیز بازسازی شده و به پنجمین ورزشگاهی تبدیل خواهد شد که هم فینال جام جهانی و لیگ قهرمانان اروپا در آن برگزار شده و هم ورزشگاه اصلی المپیک تابستانی بوده است.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه اسپارتاک، مسکو

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ ورزشگاه خانگی پرافتخارترین تیم روسیه، اسپارتاک مسکو است. این ورزشگاه در مکان فرودگاه سابق مسکو بنا شده و در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و گنجایشی در حدود ۴۳ هزار نفر دارد. نمای بیرونی آن ترکیبی از چندین قطعه لوزی متصل به هم است که ظاهری حماسی به ورزشگاه بخشیده و به تبع از پیراهن تیم اسپارتاک به رنگ‌های سفید و قرمز هستند.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه نیژنی نووگراد

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ در شهر نیژنی نووگراد مرکز استان نیژگراد در ۴۲۶ کیلومتری شرق مسکو قرار گرفته است. این ورزشگاه گنجایشی بالغ بر ۴۵ هزار و ۳۳۱ نفر دارد و متوسط دمای این شهر ۱۸ درجه سانتیگراد است. در طراحی این ورزشگاه از ویژگی‌های طبیعی ناحیه ولگا استفاده شده و نمایی موج‌دار دارد.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه کاسموس آرنا

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ در شهر سامارا در جنوب شرقی بخش اروپایی روسیه و در فاصله ۱۰۰۰ کیلومتری مسکو قرار گرفته است. گنجایشی بالغ بر ۴۵ هزار نفر دارد و در کنار رود ولگا ساخته شده است. کاسموس آرنا ساختاری گنبدی شکل و نمایی فلزی دارد که در شب با نورانی شدن شکل و شمایلی فضایی به این ورزشگاه می‌بخشد که به نوعی نشان از شهرت این منطقه در زمینه فناوری هوافضا است. آب‌وهوای این منطقه نسبت به باقی مناطقی که ورزشگاه‌های دیگر قرار دارند گرم‌تر است و احتمال بارندگی کمتری در فصل جام جهانی انتظار می‌رود.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه یکاترینبورگ آرنا

شهر یکاترینبورگ چهارمین شهر بزرگ روسیه است و در مرز جغرافیایی میان آسیا و اروپا قرار دارد. این ورزشگاه شرقی‌ترین ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ است و ۱۷۵۰ کیلومتر با مسکو فاصله دارد. در ورزشگاه یکاترینبورگ آرنا برای جام جهانی جایگاه موقت اضافه و سقفی تدارک دیده شده که بعد از جام جهانی برداشته خواهد شد. این جایگاه موقت از پشت دروازه‌ شروع می‌شود و تا خارج از ورزشگاه ادامه می‌یابد تا بتواند استاندارد فیفا را برای ورزشگاهی با حداقل ۳۵ هزار نفر گنجایش برآورده کند. با این اقدام مبتکرانه این ورزشگاه بالغ بر ۳۶ هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد و تبدیل به یکی از زیباترین ورزشگاه‌های جام جهانی شده است.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه کالینین‌گراد

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ در شهر کالینین‌گراد در واقع در خارج از روسیه قرار دارد. بخشی از خاک روسیه است که در ساحل دریای بالتیک میان لهستان و لیتوانی قرار گرفته است و فاصله‌ای ۱۲۴۰ کیلومتری با مسکو دارد. در ساخت این ورزشگاه از ورزشگاه بایرن‌مونیخ الهام گرفته شده است و با گنجایشی ۳۵ هزار نفری از ورزشگاه‌های کوچک جام جهانی خواهد بود و طبق برنامه قرار است فقط ۴ بازی دوره مقدماتی جام جهانی در این ورزشگاه برگزار شود.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه ولگاگراد

این ورزشگاه در شهری که قبلا استالین‌گراد نام داشت در جنوب غربی روسیه و در کنار رود ولگا قرار دارد. فاصله آن تا مسکو بالغ بر ۹۴۱ کیلومتر است و دمایی معتدل‌تر از مسکو دارد. ورزشگاه ولگاگراد برای جام جهانی در محل قدیمی ورزشگاه مرکزی شهر بنا شد و گنجایشی ۴۵۵۶۸ نفری دارد که بعد از جام جهانی به ۳۵ هزار نفر کاهش پیدا خواهد کرد. نمای توری‌شکل و سقف فلزی آن ظاهری متفاوت نسبت به دیگر ورزشگاه‌ها به آن بخشیده است.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه فیشت

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ در شهر سوچی که طویل‌ترین شهر اروپا با ۱۴۰ کیلومتر درازا محسوب می‌شود قرار گرفته است. ورزشگا فیشت گنجایشی بالغ بر ۴۷۷۰۰ نفر دارد و در فاصله ۱۶۷۰ کیلومتری مسکو است. در فصل جام جهانی انتظار می‌رود هوای این منطقه معتدل باشد و احتمال کمی از بارش باران وجود دارد. این ورزشگاه برای المپیک زمستانی ۲۰۱۴ ساخته شد و به همین دلیل نمای بیرونی آن یادآور قله‌های پوشیده از برف است. مناطق انتهایی ورزشگاه باز هستند تا منظره‌ای به کوه‌های کراسیانا پولینا در شمال و دریای سیاه در جنوب داشته باشد اما برای جام جهانی پر شده است تا با استانداردهای فیفا مطابقت داشته باشد.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

ورزشگاه رستوف

یکی دیگر از ورزشگاه‌های میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸، ورزشگاه رستوف واقع در شهر رستوف نا دانو در فاصله‌ای ۱۱۰۰ کیلومتری جنوب مسکو است که بر روی رودخانه دن قرار دارد و نزدیک به دریای آزوف است. این ورزشگاه نوساز در سال ۲۰۱۳ ساخته شد و در قلب مرکز تجاری و فرهنگی جدید شهر قرار دارد. گنجایش ۴۵ هزار نفری دارد و پس از جام جهانی به ۲۵ هزار نفر کاهش می‌یابد و به عنوان ورزشگاه خانگی باشگاه رستوف قهرمان جام حذفی روسیه در سال ۲۰۱۴ استفاده خواهد شد.

ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «ورزشگاه های جام جهانی 2018 روسیه»

دیدگاه خود را بنویسید