پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مطمئنا بی دلیل نیست که تور ترکیه تا این اندازه در جهان محبوب شده است، کشوری با دیدنی های فراوان که در هر گوشه ی آن می توانید جاذبه های زیادی را ببنید. یکی از خیره کننده ترین دیدنی های ترکیه جایی به اسم پاموک کاله است. پاموک کاله به قصر پنبه ای هم معروف است، جایی تپه مانند که از تعداد زیادی چشمه های آب گرم و تراس های تراورتن تشکیل شده است. زیبایی طبیعی این پدیده هزاران سال است وجود دارد، این چشمه های آب گرم در ایالت دنیزلی در جنوب غربی ترکیه قرار دارد و یکی از بهترین دیدنی های ترکیه به شمار می رود. در ادامه همراه الی گشت باشید تا اطلاعات لازم از پاموک کاله در ترکیه را به دست بیاورید.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

تقریبا ۴۰۰۰۰۰ هزار سال پیش بود که در آسیا زلزله ای اتفاق افتاد، این زلزله باعث جابه جایی دره ها و بیرون آمدن چشمه های آب گرم از زیر زمین به روی زمین شد. چشمه های آب گرمی که در نتیجه ی رخداد این پدیده طبیعی به وجود آمده بودند، با سرعت باور نکردنی ای سرازیر شدند و روی سطح فلات به وجود آمده جریان پیدا کردند به طوری که گفته می شود در هر ثانیه، صدها لیتر آب به بیرون می آمده است. همین طور که این آب ها به بیرون می ریختند، در آسمان و در زیر گرمای نور خورشید بخار می شدند که باعث شکل گیری تراس های تراورتن با شیب های ملایم شد، هر کدام از این تراس ها مقدار زیادی آب فیروزه ای رنگ را در خود دارد. از آن جایی که آب این منطقه با کربنات سدیم اشباع شده بود، رسوباتی که جامد می شدند، سازه های کریستالی سفید رنگی را به وجود آوردند که این سازه ها در واقع همان تالاب ها و حوضچه های آب کوچکی هستند که امروزه در پاموک کاله در ترکیه می بینیم.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

خود کلمه ی پاموک کاله در زبان ترکی به معنای «قصر پنبه ای» است و در واقع به این دلیل مردم ترکیه به آن این اسم را داده اند چون شکلی شبیه به پنبه هایی دارد که در مرکز کشور ترکیه کشت می شود. در این منطقه بیشتر از ۱۷ چشمه ی آب گرم وجود دارد که دمای آن ها بین ۳۵ درجه سانتیگراد تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد است و در نتیجه دمای آب بالا در این تراس های تراورتنی، شنا در آن ها را غیر ممکن می کند. پاموک کاله در ترکیه یکی از جاذبه های گردشگری مهم این کشور است، این منطقه به همراه شهر تاریخی هیراپولیس که در نزدیکی آن قرار دارد، در سال ۱۹۸۸ در فهرست میراث های جهانی یونسکو هم به ثبت رسید.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

در واقع در ابتدای قرن دوم قبل از میلاد مسیح، شهری در بالای تپه تاسیس شد، مردمی که در این شهر تاریخی زندگی می کردند، از قدرت های شفا دهندگی امراض این چشمه های آب گرم استفاده می کردند و ظاهرا دلیل شکل گیری شهر در چنین جایی هم همین بوده است. در این شهر تعداد زیادی عبادتگاه هم ساخته شد و به همین خاطر اسم هیراپولیس را روی آن گذاشتند که به معنای «شهر مقدس» است.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

در زلزله ای که در سال ۱۳۳ قبل از میلاد مسیح و همچنین سال ۶۰ بعد از میلاد مسیح رخ داد، این شهر ویران شد با این حال بعدها دوباره توسط رومی ها بازسازی شد. در قرن هفتم باز هم زلزله ای اتفاق افتاد و ویرانه های زیادی را در شهر بر جای گذاشت با این حال زلزله ای که در سال ۱۳۵۴ اتفاق افتاد، دلیل اصلی ترک این شهر بود. هر آن چه که امروزه از این شهر می بینیم ویرانه هایی است که از آن دوران بر جا مانده است.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

پاموک کاله هم در نزدیکی شهر تاریخی هیراپولیس و در ارتفاع ۱۰۰ متری قرار دارد و به راحتی از شهر دنیزلی قابل دیدن است، این شهر هم در فاصله ی ۲۰ کیلومتری قرار دارد.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

اگر در فصل بهار به ترکیه سفر کنید و به پاموک کاله بروید می توانید بچه قورباغه ها را در تالاب ها و حوضچه های آب آن ببینید و از آن جایی که رنگ خاصی دارند، تضاد آن ها با رنگ سفید تراورتن ها جالب توجه است و از آن جایی که اب این حوضچه ها هم بسیار شفاف است، حتی کوچک ترین حرکت های این بچه قورباغه ها هم به راحتی قابل تشخیص است.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

در نزدیکی پاموک کاله در ترکیه همچنین غاری به نام غار پلوتو (Pluto’s Gate) وجود دارد که این غار هم درست با همین روشی که پاموک کاله ایجاد شده است، به وجود آمده. این غار در نزدیک پاموک کاله قرار دارد و پر از گازهای سمی کربن دی اکسید است، این تصور وجود دارد که این غار راهی به جهانی دیگر است! در دوران باستان، حیوانات و موجودات باستانی و مراسم قربانی کردن آن ها در این منطقه مرسوم بوده است و گفته می شود افرادی در آن دوران با به همراه داشتن پاکت ها و بسته هایی با اکسیژن می توانسته اند وارد آن شوند و این مراسم را انجام دهند.

اگر چه نمی توان در پاموک کاله در ترکیه شنا کرد ولی هزاران سال است که مردم این منطقه در آب های آن حمام می کنند البته این کار در قدیم رایج بوده است و امروزه دیگر کسی این کار را انجام نمی دهد. اگر در سفر به این منطقه بخواهید به داخل استخرهای کوچک آب بروید، حق پوشیدن کفش ندارید چرا که باعث ته نشین شدن مواد معدنی می شود.

پاموک کاله ، قصر پنبه ای ترکیه

اما در مورد گردشگری پاموک کاله باید گفت که گفته می شود که این منطقه سالانه بیشتر از یک میلیون نفر بازدید کننده دارد. پاموک کاله در نزدیکی دریای اژه قرار دارد و اگر چه توریست ها در تمام طول سال به این منطقه سفر می کنند اما بهترین زمان سفر به آن در فصل بهار و اوایل تابستان بین ماه های آپریل تا جون است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید