بنر هدر

سالن واتروسلاو لیسینسکی میزبان کنسرت در زاگرب

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

«سالن کنسرت واتروسلاو لیسینسکی» (Vatroslav Lisinski Concert Hall) سالن کنسرت و گردهمایی بزرگی در شهر زاگرب، پایتخت کرواسی، است که به نام این آهنگساز نامدار کروات قرن نوزدهم خوانده می‌شود.

در سال ۱۹۵۷ مجمع شهرداری زاگرب به سرپرستی شهردار «وچسلاو هولیوات» (Većeslav Holjevac) تصمیم گرفت تا یک سالن کنسرت بنا کند. در سال ۱۹۶۱ گروهی از معماران به سرپرستی «ماریان هربل» ساخت این سالن را آغاز کردند و به نام «واتروسلاو لیسینسکی»، آهنگساز اولین اپرای کرواسی به نام عشق و نفرت، نامگذاری شد. اولین افتتاحیه رسمی آن برای عموم مردم زاگرب در تاریخ ۲۹ و ۳۰ دسامبر سال ۱۹۷۳ صورت گرفت که در این مراسم هنرمندان مختلف شامل نوازندگان گروهی و تک‌نوازان برجسته‌ی کشور گردهم آمدند تا مهارت‌های خود از موسیقی کلاسیک تا پاپ را به مردم عرضه کنند. بنابراین ۲۹ دسامبر را روز سالن کنسرت واتروسلاو لیسینسکی نامیدند که در این روز برنامه‌های مختلفی مانند کنسرت، نمایشگاه و نمایش فیلم برگزار می‌شود.

سالن واتروسلاو لیسینسکی میزبان کنسرت در زاگرب

سالن کنسرت لیسینسکی دارای یک سالن اصلی با ۱۸۷۴ صندلی، سالن کوچک با ۳۰۴ صندلی، چهار اتاق کنفرانس، یک سرسرای بزرگ به وسعت ۱۸۸۸ متر مربع افقی، ۳۰۰ متر مربع فضای نمایشگاهی عمودی و سه اسنک است. در سی سال اول بازگشایی این سالن ده میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرد و در سال ۲۰۰۷ با برگزاری ۴۵۰ اجرای مختلف ۷۶۰ هزار نفر را به تماشا نشاند. برپایی و سازماندهی رویدادهای موسیقیایی و چندرسانه‌ای ممتاز، سالن کنسرت واتروسلاو لیسینسکی را در امر کنسرت‌گذاری در سراسر کشور پیشتاز ساخت. این پرستشگاه موسیقی با ظرافت و آکوستیک عالی طراحی و به آخرین تجهیزات فنی بازار مجهز شده است. سالن کاربردی چند منظوره دارد و علاوه بر برپایی رویدادهای موسیقی، از کنگره‌ها و نشست‌های بین‌المللی هم میزبانی می‌کند و در رونق صنعت توریسم زاگرب و کرواسی تأثیر مثبت دارد.

سالن واتروسلاو لیسینسکی میزبان کنسرت در زاگرب

سالن کنسرت واتروسلاو لیسینسکی با «جامعه‌ی آهنگسازان کرواسی»، «جامعه‌ی هنرهای موسیقیایی کرواسی» و «آکادمی موسیقی زاگرب» همکاری‌ نزدیکی دارد که منجر به برگزاری برنامه‌های متنوع مانند «مرور بین‌المللی بر موسیقی جاز» (International Jazz Review)، «جشنواره دوسالانه موسیقی زاگرب» (Music Biennale Zagreb) با حضور هنرمندان معاصر و «اجراگران جوان در مجموعه برنامه‌های لیسینسکی» (Young Performers at Lisinski Series) شد. همچنین سالن کنسرت لیسینسکی منزلگاه ارکستر فیلارمونیک زاگرب و ارکستر سمفونی رادیو و تلویزیون کرواسی هم به شمار می‌آید. این سالن کنسرتِ مجهز از مرزهای زاگرب و کرواسی هم فراتر رفته و به مکانی برای رویارویی فرهنگ کرواسی با دیگر فرهنگ‌ها و ارتقای فرهنگ بومی تبدیل شده است. در ۳۸ سال اخیر تعدادی از کنسرت‌ها و اجراهای مهم در سطح جهانی در این سالن برپا شده‌اند که می‌توان از بین آن‌ها به اجرای ارکستر فیلارمونیک وین، ارکستر فیلارمونیک سلطنتی لندن، «تئاتر بولشوی» (Bolshoi Theater)، «لئونارد برنستاین» (Leonard Bernstein) و غیره اشاره کرد.

سالن واتروسلاو لیسینسکی میزبان کنسرت در زاگرب

مجموعه برنامه‌های «شنبه شب در لیسینسکی» (Saturday Night at Lisinski) که شامل یک کنسرت موسیقی کلاسیک به همراه مصاحبه با نوازندگان و رقص در سرسرا می‌شود را می‌توان برنامه‌ای منحصر به فرد عنوان کرد. این برنامه که از سال ۱۹۸۱ آغاز شد، مردم را به مشتاق‌ترین دنبال‌کنندگان موزیسین‌ها در جهان تبدیل کرده است. در سال ۲۰۰۹ لیسینسکی مجموعه برنامه جدیدی به راه انداخت که برای علاقمندان به اپرا در کرواسی تجربه‌ای بی‌نظیر را رقم می‌زند. در برنامه‌ی «مت در لیسینسکی» (Met at Lisinski) برنامه‌های اپراهاوس درجه یک جهان یعنی «اپرای متروپولیتن نیویورک» (New York Metropolitan Opera) یا «مت» (Met) به صورت زنده پخش می‌شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید