بنر هدر

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر قصد دارید تا سفری حرفه‌ای داشته باشید باید یک چک لیست سفر برای خود تهیه کنید. این چک لیست مسافرت به شما کمک می‌کند تا چیزی را فراموش نکنید. در این مطلب ما توضیحاتی کامل از نکات مهم برای داشتن سفری بی‌نظیر را ارائه کرده‌ایم.

چک لیست سفر

در ابتدا از نکاتی شروع می‌کنیم که پیش از سفر باید به آنها توجه داشته باشید. نکاتی ضروری که باید در هر چک لیست سفر وجود داشته باشند. فراموش کردن این نکات ممکن است در طول سفر ذهن شما را به خود درگیر کند و یا اینکه باعث بروز مشکلاتی برایتان شود.

بررسی سیستم برق منزل و قطع کردن آن (توصیه مهم: حتما یک لامپ و یا در صورت امکان یک رادیو را در خانه روشن بگذارید)

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

بررسی شیر گاز و قطع کردن آن
بررسی شیر اصلی آب منزل و قطع کردن آن
اطمینان حاصل کردن از وضعیت قفل درها و پنجره‌های منزل
استفاده از حشره‌کش در حمام و سرویس بهداشتی (در صورتی که مسافرتی طولانی در پیش خواهید داشت) آب دادن به گلدان‌ها
بررسی یخچال و اطمینان حاصل کردن از نبود غذاهای فاسد شدنی
بررسی سطل زباله‌ و خالی کردن آن

تحقیق در مورد مقصد سفر

توضیحات مربوط به چک لیست سفر را با تحقیق در مورد مقصد سفر ادامه می دهیم. پس از انتخاب مقصد کمی در مورد جاهای دیددنی آن تحقیق کنید و بهترین مکان‌های اطراف را پیدا کنید. گفتگو با افرادی که پیش از این به این منطقه سفر کرده‌اند را نیز فراموش نکنید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

حفظ سلامتی در سفر

اگر بیماری خاصی دارید و یا اینکه بدنتان به تغییر شرایط جوی حساس است پیش از شروع سفر مشورتی با پزشک داشته باشید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

نگهداری از مدارک در سفر

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در خصوص مدارکتان انجام دهید گرفتن یک کپی از آنها است. تصور کنید تمامی مدارکتان در هنگام سفر مفقود شوند در این صورت داشتن یک کپی از آنها بسیار کاربردی خواهد بود. البته عکس گرفتن از این مدارک هم تا حدی مفید می‌باشد.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

نکات محطاتانه که هنگام سفر به کار می‌آیند

دوستان و یا خانواده خود را از مقصد و بطورکلی برنامه‌ای که در سفر دارید آگاه کنید. این کار در مواقع ضروری و یا در سفرهای ماجراجویانه از اهمیت بالایی برخوردا است. یک نمونه از کلید خانه خود را به یک فرد معتمد دهید تا گاهی به خانه سر بزند و اوضاع رو مورد بررسی قرار دهد. قبض‌هایتان را قبل از شروع سفر پرداخت کنید. ممکن است سفرتان چند روزی بیشتر طول بکشد و یا اینکه پس از بازگشت مهلت پرداخت آنها تمام شده باشد. تمام پول خود را در کارت‌های بانکی نگه ندارید و بخشی از آن را نیز بصورت نقد در دسترس داشته باشید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

بررسی کلی خودرو هنگام سفر

یکی از مهمترین موضوعات در چک لیست سفر موضوع بررسی خودرو است. حتما می‌دانید که پیش از شروع یک سفر چندین روزه باید وضیعت خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید. توصیه می‌کنم خودرو را پیش یک متخصص برده و خیال خود را راحت کنید. همچنین قبل از شروع رانندگی نیز مواردی همچون روغن، فیلتر هوا، شیشه شوی، آب رادیاتور، باد لاستیک‌های اصلی، وضعیت لاستیک زاپاس، چراغ‌های خودرو و وجود ابزارالات مهم شامل جک و آچار را مورد بررسی دقیق قرار دهید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

بلیط‌هایتان را فراموش نکنید

اگر با وسایل نقلیه دیگر همچون هواپیما و یا قطار سفر می‌کنید بلیط‌هایتان را در یک کیف دستی کوچک و نزدیک به خود نگه دارید تا به سادگی به آنها دسترسی داشته باشید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

هویت خود را به همراه بیاورید

شاید یکی از اصلی ترین موارد برای تکمیل چک لیست سفر تیک زدن بخش کارت های شناسایی باشد. کارت‌های شناسایی خود را در کیفی در دسترس قرار دهید تا نخواهید چند دقیقه به زیر و رو کردن ساک‌هایتان بپردازید. شناسنامه و پاسپورت جز مدارک اصلی هستند که نباید آنها را فراموش کنید. همچنین با هر وضعیت سلامتی که دارید دفترچه بیمه خود را به همراه داشته باشید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

نکاتی که باید به آنها توجه داشت

در این بخش از توضیحات مربوط به چک لیست سفر بخشی را نیز به ارائه نکاتی کاربردی اختصاص داده‌ایم. نکاتی که با مد نظر قرار دادن آنها سفر بهتری پیش روزی خواهید داشت.

مقداری پول نقد برای اتفاقات غیر منتظره نزد خود نگه دارید و از این پول به جز در مواقع بحرانی استفاده نکنید.
پول و یا کارت‌های بانکی خود را در یک جیب و یا یک ساک نگه ندارید و آن را در بخش‌های مختلف قرار دهید.
برای اینکه موقع پیدا کردن یک وسیله سردرگم نشوید و یا مجبور به بهم ریختن تمام ساک‌ها نباشید هر ساک و یا کیف‌ها خود را نشانه‌گذاری کنید. اینکار بسیار مفید و کارآمد خواهد بود.
بیمه مسافرتی را فراموش نکنید. سفر کردن با بیمه نشان می‌دهد که شما تا چه حد به خود و یا خانواده اهمیت می‌دهید.
چند شماره تلفن از افرادی که می‌توانند در مواقع ضروری کمکتان کنند داشته باشید. این شماره‌ها را درون یک کاغذ بنویسید تا در صورت گم شدن تلفن همراه‌ و یا شارژر آن خیالی آسوده داشته باشید.
در هنگام خرید مواد غذایی، بخصوص آب و یخ به شدت سخت‌گیر باشید و از مکان‌هایی که احتمال آلودگی در آن مکان‌ وجود دارد خرید نکنید.
اگر قصد دارید تا در هنگام سفر در فضایی همچون جنگل و یا محیط‌های طبیعی این چنینی اقامت داشته باشید، فراری دهنده‌های حشره را به همراه بیاورید.
هرکسی حتما عادات غذایی خود را می‌شناسد. پس در سفرتان این عادات را جدی بگیرید و از ناپرهیزی اجتناب کنید.
یک کیسه بزرگ برای حمل کردن زباله‌ها به همراه داشته باشید تا مجبور نشوید زباله‌هایتان را در طبعیت رها کنید.
حتی اگر قصد دارید تا در ساعاتی کوتاه چادر بزنید با دقت اطراف را کنترل کنید. لانه‌های روی زمین را مورد بررسی قرار داده و از نبود حیوانات وحشی مطمئن شوید. همچنین به هیچ وجه با خراب کردن لانه دیگر حیوانات برای خود اقامتگاه کوتاه مدت ایجاد نکنید.
سلفی گرفتن سالانه چندین هزار کشته می‌گیرد. مراقب باشید که خود را قربانی یک عکس نکنید.
شما سفر را آغاز کرده‌اید تا روزهایی پر از شادی و آرامش را بگذرانید، پس سخت‌ نگیرید و از سفر لذت ببرید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

لوازم بهداشتی مورد نیاز هنگام مسافر

در هنگام سفر لوازمی بهداشتی را به همراه داشته باشید. لوازمی همچون مسواک و خمیر دندان، نخ دندان، خوشبو کننده، شانه، لیف شخصی، حوله مسافرتی، صابون، شامپوی مسافرتی، پودر لباس‌شویی، ژل ضدعفونی کننده، کرم دفع حشرات، دستمال کاغذی، و ناخن‌گیر از اصلی‌ترین لوازم بهداشتی مورد نیاز در سفر هستند. همچنین شما باید به فکر ظاهر خود هم باشید و لوازم آرایشی را هم به همراه بیاورید. شما می‌توانید برای کمتر کردن حجم لوازم سفرتان برخی از این‌ موارد را در مقصد تهیه کنید اما لوازم شخصی را به همراه داشته باشید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

داروهای ضروری هنگام سفر

البته که استفاده از داروها بصورت خود سر به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود اما به همراه داشتن داروهایی همچون مسکن‌، قرص ضد حساسیت و قرص سرماخوردگی می‌توانند تا زمان مراجعه به پزشک مفید باشند. جعبه کمک‌های اولیه یکی از کارآمدترین وسایل مورد نیاز خواهند بود که امیدواریم در سفر هیچگاه به کارتان نیاید. در کنار این موارد بسته به مقصد سفری که دارید کرم مرطوب کننده و یا کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید. شما باید برای گرفتن داروهای خود نسخه پزشک را هم با خود بیاورید. همچنین اگر یک سفر خارجی پیش رو دارید نسخه خود را ترجمه کنید و به داروهای غیر مجاز مقصد هم توجه داشته باشید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

انتخاب لباس مناسب برای سفر

انتخاب لباس برای سفر بسیار مهم است. شما نباید حجم بسیار زیادی از لباس‌ها را به همراه خود بیاورید اما باید متناسب با مقصد و برنامه‌هایی که دارید هوشمندانه لباس انتخاب کنید. بطور متوسط برای هر ۶ روز سفر به ۳ دست لباس راحتی و ۲ تا ۳ دست لباس مناسب برای رفتن به بیرون از محل اقامتگاه نیاز دارید. شما باید این لباس‌ها را متناسب با شرایط فرهنگی و آب‌وهوای مقصد انتخاب کنید. همچنین احتمال دهید ممکن است که وضعیت هوا در مقصد به یکباره تغییر کند و شما احتیاج به لباس‌های دیگری داشته باشید. اما برای اطمینان حتما یک پلیور یا ژکت، تی‌شرت، بارانی، پوتین و کلاه به همراه بیاورید.

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

لوازم مورد نیاز کودک در سفر

بی‌شک در صورتی که به نیازهای کودکان در طول سفر توجه نداشته باشید تعطیلات خوبی را سپری نخواهید کرد. ما در این قسمت از مطلب توضیحات چک لیست سفر لیستی از مهم‌ترین لوازم مورد نیاز برای سفر با کودک را آماده‌ کرده‌ایم که با به همراه داشتن آنها دیگر هیچ نگرانی از بابت سفر با کودک نخواهید داشت.

شیر خشک به همراه شیشه شیر
پوشک
کیسه مخصوص برای پوشک‌های کثیف
پتو و زیرانداز نرم مخصوص کودک
دستمال مرطوب
مقداری آب جوشیده
چند دست لباس راحتی
تعدادی اسباب بازی برای سرگرم کردن
داروهای اصلی به همراه پمادهای سوختگی و کرم‌های مورد نیاز

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

خوراکی‌هایی که در سفر باید به همراه داشت

شما می‌توانید هر نوع خوراکی که به آن نیاز دارید را در طی سفر تهیه کنید. اما بهتر است تعدادی از خوراکی‌ها را به همراه بیاورید. بطور مثال اگر در سفر آشپزی می‌کنید نیازی نیست تا ادویه‌جات را از مقصد تهیه کنید و یا بد نیست که ظروف غذایی خود را به همراه داشته باشید. همچنین اگر قصد کمپ زدن دارید باید بیشتر به این موارد توجه کنید. در زیر لیست تعدادی از خوراکی‌هایی که در سفر باید به همراه داشت را ارائه کرده‌ایم.

تنقلات سالم
مقداری غذای خشک
ادویه‌جات
تعدادی چای کیسه‌ای
فلاسک
سفره و ظروف غذایی مورد نیاز

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

تکنولوژی در سفر

در این بخش از توضیحات مربوط به چک لیست سفر به تکنولوژی خواهیم پرداخت. حتی اگر قصد دارید تا سفری ماجراجویانه در دل طبیعت داشته باشید نباید تکنولوژی را فراموش کنید. این نوع از لوازم جانبی می‌توانند در تعطیلات بسیار کاربردی باشند و سفر را برایتان حرفه‌ای‌تر کنند.

تلفن همراه هوشمند با باتری اضافی
لپ تاپ و یا تبلت مناسب
شارژر با کابل سالم
پاوربانک با کیفیت
دوربین عکاسی با سه پایه و حافظه کافی
سه راهی
دوربین شکاری
جی‌پی‌اس
اتو مسافرتی
چراغ قوه در صورت امکان شارژی
در بازکن
آتش زنه به همراه اجاق گاز مسافرتی

لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «لیست وسایل مورد نیاز و نکات ضروری برای سفر»

دیدگاه خود را بنویسید