بنر هدر

10 سوغاتی زیبای فنلاند

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

در فنلاند طراحان و هنرمندان مستقل بسیاری فعال هستند و محصولات دست‌ساز و منحصر به فرد خود را به فروش می‌رسانند که سوغاتی‌های خوبی در بین آن‌ها پیدا می‌شود.

از کالاهای خاص و ویژه تا خوراکی‌های غیرمعمول در فنلاند برای خریدن و هدیه بردن وجود دارد که برخی از آن‌ها در هیچ کجای دیگر یافت نمی‌شوند. پس لازم است در این مطلب با ما همراه شوید تا در خرید بهترین سوغاتی‌های این کشور شما را راهنمایی کنیم.

۱. سلمیاکی

محبوب‌ترین شیرینی در فنلاند شیرین بیان نمکی به نام « سلمیاکّی» (Salmiakki) است که شاید به نظرتان کمی عجیب برسد اما مردم فنلاند از خوردن آن سیر نمی‌شوند و آن را به خوردنی‌های مختلف مانند بستنی هم اضافه می‌کنند. اگر اهل امتحان کردن طعم‌های مختلف و عجیب هستید شجاعت به خرج دهید و سلمیاکّی را تست کنید یا آن را سوغاتی ببرید و این مسئولیت را به دوستانتان بسپرید. سلمیاکّی را می‌توانید از سوپرمارکت‌ها یا شیرینی فروشی‌ها خریداری کنید.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۲. ظروف شیشه ای ایتالا

فنلاند به هنر شیشه‌گری و ساخت ظروف آبگینه شهرت دارد. یکی از برندهای شناخته شده و ارزشمند آن را می‌توان «ایتالا» (Iittala) معرفی کرد که از سال ۱۸۸۱ در این عرصه فعالیت می‌کند و امروز توانسته است خانه‌ی هر فنلاندی را از ظروف خود پُر کند. ماندگاری این ظروف به قدری بالاست که معمولاً محصولات ایتالا بین مردم دست به دست می‌شود و از بستگان به هم ارث می‌رسد. طراحی‌ این محصولات ساده اما حساب شده است و بهترین هنرمندان فنلاند بدین منظور به کار گرفته می‌شوند.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۳. محصولات مومین

کتاب‌ها و کالاهای مرتبط با شخصیت «مومین» (Moomin) را می‌توانید در سراسر جهان بیابید؛ فروشگاه‌های ویژه‌ محصولات مومین به نام «مومین شاپس» (Moomin shops) از نقاط مختلف دنیا سر در آورده‌اند. اما در فنلاند که زادگاهش به شمار می‌آید می‌توانید به بهترین مجموعه از اشیای مرتبط با آن مانند اسباب‌بازی، حوله، لوازم خانه، کیف مدرسه، نوشت افزار، لوازم کودک، زیورآلات و غیره دسترسی داشته باشید. بسیاری از این محصولات را نه تنها در مومین شاپس‌، بلکه در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های کنار خیابان هم خواهید دید.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۴. ساز کانتله

«کانتله» (Kantele) یک ساز زهی چوبی سنتی است که به منطقه‌ی «کارلیا» (Karelia) تعلق دارد. این ساز شبیه به «اوکوله‌له» (ukulele) اما بلندتر از آن به نظر می‌رسد. دانش‌آموزان معمولاً ساختن کانتله را به عنوان یک کاردستی تمرین می‌کنند و این ساز هنوز در موسیقی فولکلور فنلاندی شنیده می‌شود. خریدن یک کانتله‌ی کوچک علاوه بر نوای خوش، کاربرد زینتی برای خانه‌ی شما به همراه خواهد داشت.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۵. لوازم سونا

اگرچه سونا در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تنها در فنلاند بین عموم مردم از چنین محبوبیتی برخوردار شده است. تقریباً همه‌ی خانه‌های فنلاند به سونا مجهز هستند و بدین ترتیب لوازم مورد نیاز مانند سطل، ملاقه و لباس در بسیاری از مغازه‌های فنلاند یافت می‌شوند. جالب‌ترین این اقلام را می‌توان برگ‌های مصنوعی توس دانست که در گذشته برای بهبود گردش خون در سونا کاربرد داشته و با آن روی پوست ضربه می‌زدند.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۶. چاقوی پوکو

«پوکو» (Puukko) چاقوی شکاری سنتی فنلاندی است و همراه با غلاف دست‌سازی به فروش می‌رسد که به کمربند وصل می‌شود. شاید عجیب به نظر برسد اما فروش این چاقو در بازارهای خیابانی فنلاند قانونی است. این چاقوها به غیر از شکار در امور دیگر مانند درست کردن ماهی، چرم‌سازی و منبت‌کاری هم بسیار کاربردی هستند. هدیه گرفتن پوکو همانند چاقوی چندکاره‌ی سوئیس نوعی افتخار و احترام محسوب می‌شود.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۷. شیرینی جات فاتزر

شرکت «فاتزر» (Fazer) از سال ۱۸۹۱ محصولات خوراکی و شیرینی در فنلاند عرضه می‌کند و هنوز می‌توانید راسته‌ی بسیار متنوع شکلات و شیرینی‌های آن را در فروشگاه‌های این کشور ببینید. از محصولات آشنای آن می‌توان به کندی بارها اشاره کرد که «فاتزر بلو» (Fazer blue) با شکلات شیری معروف‌ترین آن به شمار می‌آید. همچنین می‌توانید از جعبه‌های شکلات مخصوص هدیه‌ برای سوغاتی خریداری کنید.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۸. شیرینی کارلیایی

سوغاتی دیگری از منطقه کارلیا را می‌توان «شیرینی کارلیایی» (Karelian Pastry) معرفی کرد. این غذای معروف فنلاندی به صورت بیضی پخته شده و با برنج، سیب‌زمینی یا هویج پر می‌شود و معمولاً کره تخم‌مرغی هم روی آن افزوده می‌شود. اگرچه می‌توانید این شیرینی را در خانه درست کنید، اما طعم اصیل آن را فقط وقتی از فِر شیرینی‌پزی‌های فنلاند بیرون می‌آید، متوجه خواهید شد. این شیرینی به قدری نمادین به شمار می‌آید که در فروشگاه‌های صنایع دستی کارلیا حتی اشیایی با شکل و شمایل این شیرینی به فروش می‌رسد.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۹. محصولات ماریمکو

«ماریمکو» (Marimekko) شناخته شده‌ترین برند در زمینه طراحی در فنلاند است که محصولات آن به سراسر جهان راه یافته است. اما بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه از اقلام تولیدی ماریمکو را حتماً در فنلاند خواهید دید. در مرکز خرید هر شهر یک فروشگاه ماریمکو وجود دارد و هر خانم در فنلاند حداقل یکی از محصولات آن اعم از بلوز، پیراهن، کیف و کیف پول را استفاده می‌کند. دیگر محصولات طراحی ماریمکو مانند ماگ، دستمال و کاغذ کادو را حتی در سوپرمارکت‌ها می‌توانید بیابید.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

۱۰. البسه بافتنی فنلاندی

قبل از اختراع سیستم‌ گرمایش مرکزی، فنلاندی‌ها به دنبال راهی برای گرم نگه داشتن بدن خود در زمستان‌های سوزناک بودند و از آن زمان تاکنون استفاده از البسه‌های بافتنی سنتی رواج دارد. این بافتنی‌ها در طرح‌های سنتی، پر زرق و برق یا مدرن برای سلیقه‌های مختلف عرضه می‌شوند.

10 سوغاتی زیبای فنلاند

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید