بروکسل گردی در 24 ساعت

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر فکر می‌کنید در ۲۴ ساعت توقفتان در بروکسل جاذبه‌های زیادی انتظارتان را نمی‌کشد سخت در اشتباهید!

شاید پایتخت بلژیک را بیشتر به خاطر مقر ساختمان‌های اتحادیه اروپا بشناسید و فکر کنید این شهر چیز زیادی برای ارائه به گردشگران ندارد؛ اما شما را دعوت می‌کنیم که از زاویه دیگری به این مقصد نگاه کنید. بروکسل پر از گرافیتی‌های دیدنی، مغازه‌های عتیقه فروشی عالی و غذاهای نوآورانه است که می‌تواند شما را حسابی سرگرم کند. احتمالاً حادثه‌های تروریسی سال‌های گذشته تراژدی‌های تلخی بودند اما این شهر دوباره موقعیت خود را به دست خواهد آورد. اگر تنها ۲۴ ساعت در اینجا اقامت دارید و نمی‌دانید چطور آن را به خوبی استفاده کنید، با ما همسفر شوید.

تماشای از اتومیوم شگفت انگیز

اگر نیویورک مجسمه آزادی و پاریس شگفت انگیز، برج ایفل را دارد، بروکسل هم به سازه نقره‌ای پرابهت خود که به شکل یک اتم مدل‌سازی شده می‌بالد. این سازه که ۱۶۵ میلیون بار بزرگ‌تر از یک اتم واقعی است، اتومیوم نام گرفته و در دهه ۱۹۵۰ ساخته شد. باید حتماً از نزدیک آن را تجربه کنید و منظره‌هایی که از کافه بالای آن انتظارتان را می‌کشد خودتان ببینید. در موزه هنر و دیزاین اتومیوم (ADAM) که در سال ۲۰۱۵ افتتاح شد، می‌توانید بیش از ۲۰۰۰ مبلمان، وسیله، اثر هنری و طراحی داخلی پلاستیکی با رنگ‌های گوناگون را تماشا کنید. از صندلی‌های حبابی گرفته تا یک دیسکوتک بازسازی شده دهه ۱۹۶۰، هر چیزی در اینجا وجود دارد. بلیط ترکیبی اتومیوم و این موزه ۱۷ یورو تمام می‌شود.

بروکسل گردی در 24 ساعت

تحسین  معماری کاخ هنرهای زیبا

«کاخ هنرهای زیبا» که توسط معمار بلژیکی مشهور، «ویکتور هورتا» (Victor Horta) طراحی شده است، از معروف‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی هنری، فیلم و کنسرت به شمار می‌رود. البته اخیراً به لطف «رستوران بوزار» (Bozar) می‌توان آن را جزو مقاصد شکم گردی هم نام برد. این رستوران در سال گذشته توانست یک ستاره میشلن به خود اختصاص دهد. ویکتور هورتا و سبک معاصر و پیشگامش که ترکیبی از رنگ‌ها و فرم‌های طبیعی در مبلمان، هنر و معماری است، در سردرهای خانه‌هایی که در محله «سن ژیل» (St.-Gilles) و «شتلَن» (Châtelain) وجود دارند قابل تماشا هستند. می‌توانید در این حوالی قدم زده و به تحسین آثار این چهره سرشناس بپردازید.

بروکسل گردی در 24 ساعت

ناهار در رستوران لپیسری

اگر نمی‌دانید کجا را برای ناهار انتخاب کنید، همیشه می‌توانید به «لِپیسری» (L’épicerie) بروید که در خیابان شیک «رودو پَژ» (Rue du Page) واقع شده است. این رستوران احساسی از خانه را به مشتریان القا می‌کند و به لطف میزهای خانه‌های کشاورزی و آشپزخانه قدیمی‌اش شما را به زمانی دیگر می‌برد. مردم محلی از اینکه در این رستوران غذا بخورند و از محیط سالم و پرانرژی‌اش استفاده کنند لذت می‌برند. البته باید بدانید که در اینجا منویی وجود ندارد و معمولاً همه آن را به غذاهای مشخصی می‌شناسند. پیشنهاد می‌کنیم غذایتان را با دسر ویژه روز به پایان ببرید.

بروکسل گردی در 24 ساعت

گشتی در میان موزه های معروف هنری شهربروکسل

وقت آن رسیده که به «موزه هنری میلنیوم آیکونوکلاست» (Millennium Iconoclast Museum of Art) سر بزنید. اینجا سابقاً یک کارخانه بود که بعد از تغییر کاربری و بازسازی امروزه به یک نمایشگاه هنر معاصر تبدیل شده است. مجموعه دائمی این موزه بیشتر به هنر خیابانی، گرافیتی، طراحی گرافیک و کارهای رنگارنگ پاپ اختصاص دارد. البته نمایشگاه‌های موقتی هم به صورت منظم در این مجموعه برپا می‌شوند. وقتی پای هنر در میان باشد باید بدانید که بروکسل زادگاه «مگریت» (Magritte) است. دو موزه کاملاً به آثار عجیب و جادویی این هنرمند اختصاص یافته‌اند ولی بد نیست بدانید که «پیتر بروگل بزرگ» (Pieter Bruegel the Elder) هم از ساکنین این شهر بود. شاهکارهای او را نیز می‌توانید در «موزه استادان قدیم» (Old Masters Museum) تماشا کنید. به لطف یک اتاق سینماتیک جدید و فایل‌های آموزشی تعاملی متعددی که درباره آثار او تهیه کرده‌اند، می‌توانید به خوبی با این استاد شاخص تاریخ نقاشی آشنا شوید.

بروکسل گردی در 24 ساعت

سپری کردن شب در کافه انگلیش فارمسی

اگر می‌خواهید شبتان را پر شور به پایان ببرید، باید به «انگلیش فارمسی» (The English Pharmacy) سر بزنید. این کافه در سالنی قرن نوزدهمی متعلق به یک لرد انگلیسی قرار دارد که با پنل‌های چوبی، قالیچه‌های شرقی، مبل و عتیقه‌های گوناگون تزئین شده است. همچنین استخوان‌ها و آرواره‌های جوندگان، خزندگان و سایر موجودات را در دکورش می‌توانید تماشا کنید. البته اتفاق‌های جذاب‌تر در آشپزخانه می‌افتد. باید حتماً از نوشیدنی‌های عالی اینجا لذت ببرید و شبی بی‌همتا بسازید.

بروکسل گردی در 24 ساعت

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید