بنر هدر

بزرگترین فرودگاه بین المللی بوداپست مجارستان با نام فرانتس لیست

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فرودگاه بوداپست فرانتس لیست، فرودگاهی بین‌المللی است و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور مجارستان به حساب می‌آید. برای آشنایی بیشتر با ترمینال‌ها و امکانات این فرودگاه، با ما همراه باشید.

«فرودگاه بین‌المللی بوداپست فرانتس لیست» (Budapest Ferenc Liszt International Airport) در 16 کیلومتری جنوب شرقی پایتخت کشور مجارستان، یعنی شهربوداپست واقع شده است. این فرودگاه ابتدا با نام «فرودگاه فریهجی» (Ferihegy) شناخته می‌شد؛ اما آن را در سال 2011 و به افتخار دویستمین سالگرد تولد «فرانتس لیست» تغییر نام دادند که بزرگ‌ترین آهنگساز این کشور به شمار می‌رود. همچنین کمپانی «اسکای‌ترک»، 5 سال متوالی است که این فرودگاه را به عنوان بهترین فرودگاه اروپای شرقی انتخاب می‌کند. فرودگاه بوداپست فرانتس لیست توانسته عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه در مجارستان را به خود اختصاص بدهد و بیشتر به سمت اروپا پرواز دارد؛ اما پروازهای آن به سمت آفریقا، خاورمیانه، خاور دور و آمریکای شمالی نیز انجام می‌شود. این فرودگاه، قطب خطوط هوایی «ویز ایر» (Wizz Air) و «رایان ایر» (Ryanair) به حساب می‌آید.

بزرگترین فرودگاه بین المللی بوداپست مجارستان با نام فرانتس لیست

تاریخچه فرودگاه بوداپست فرانتس لیست

مسئولان کشور مجارستان در سال 1938 به این نتیجه رسیدند که باید به زودی به فکر تأسیس فرودگاهی جدید باشند. قرار بود تجهیزات مربوط به پروازهای شهری، در بخش شمال غربی و پروازهای نظامی در بخش جنوب غربی فرودگاه بوداپست ایجاد شود. درنهایت پروژه‌ی ساخت این فرودگاه در سال 1942 کلید خورد و یک سال بعد به پایان رسید. فریهجی، نام منطقه‌ای است که در اطراف این فرودگاه قرار دارد و هنوز هم خیلی از مردم، آن را با همان نام فرودگاه فریهجی می‌شناسند که گاهی فریهگ نیز تلفظ می‎شود. بعد از جنگ جهانی دوم، ساختمان بیشتر فرودگاه‌ها آسیب دیده بودند و فرودگاه فرانتس لیست نیز احتیاج به بازسازی داشت. به مرور زمان، به بخش‌های مختلف آن رسیدگی بیشتری کردند و حتی یک هتل به نام «هتل ایبیس استایل فرودگاه بوداپست» (Hotel ibis Styles Budapest Airport) هم به آن اضافه شد که فعالیتش را از سال 2018 شروع کرده است.

بزرگترین فرودگاه بین المللی بوداپست مجارستان با نام فرانتس لیست

امکانات و ترمینال ها فرودگاه بوداپست فرانتس لیست

فرودگاه بوداپست فرانتس لیست 4 بخش اصلی را دربرمی‌گیرد. ترمینال 1 آن به دو قسمت مناطق شنگن و غیرشنگن تقسیم می‌شود. با توجه کم بودن ترافیک هوایی این قسمت و ظرفیت بالای ترمینال 2، در سال 2012 تصمیم گرفتند تا این ترمینال را به طور موقت تعطیل کنند تا در هزینه‌های غیرضروری نیز صرفه‌جویی شود. ترمینال 2A در سال 1985 شروع به کار کرد و به پروازهای شنگن اختصاص دارد. باجه‌های چک-این خطوط هوایی مرتبط با «وان ورلد» و ایرلاین ارزان قیمت «ویز ایر» در ترمینال 2B قرار گرفته‌اند که در سال 1998 تأسیس شد و مختص پروازهای غیرشنگن می‎باشد. بخش چهارم این فرودگاه، «اسکای کورت» (Sky Court) نام دارد که ساختمانی 5 طبقه است و بین ترمینال 2A و 2B واقع شده و رستوران‌ها، سالن‌های استراحت، مغازه‌ها و کافه‌های متعددی را دربرمی‌گیرد. با ایجاد این قسمت، تعداد مسافران ترمینال 2، تقریباً 4 میلیون افزایش داشته و به 11 میلیون رسیده است. علاوه بر آن، پروژه‌ی ساخت یک بخش مدرن به نام Pier 2B از سال 2017 آغاز شده که مستقیماً به ترمینال 2B متصل می‌باشد. تجهیزات این قسمت به گونه‌ای سازماندهی شده که قادر خواهد بود چندین هواپیمای پهن پیکر را به طور همزمان مدیریت کند.بزرگترین فرودگاه بین المللی بوداپست مجارستان با نام فرانتس لیست

دسترسی به مرکز شهر

بهترین گزینه برای دسترسی به مرکز شهر، اتوبوس‌های فرودگاه هستند. می‌توانید از اتوبوس‌های خط 200E کمک بگیرید که شما را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو می‎رسانند. یادتان باشد که بلیت آن‌ها را از قبل از دستگاه‌های فروش خودکار تهیه کنید. اتوبوس‌های خط 100Eحدوداً هر نیم ساعت حرکت می‌کنند و بلیت‌های مخصوص به خود را دارند. علاوه بر آن می‌توانید از تاکسی‌ها، به خصوص تاکسی‌های رسمی فرودگاه بوداپست، یعنی «فوتاکسی» (Főtaxi) نیز استفاده کنید که در تمام طول روز، مقابل ساختمان ترمینال‌ها ایستاده‌اند. همچنین مسافران قبلاً می‌توانستند از طریق ترمینال 1 به مترو دسترسی داشته باشند که با توجه به بسته بودن آن، می‌بایست از ترمینال 2، سوار اتوبوس‌های خط 200E بشوند تا به ایستگاه راه‌آهن فریهجی برسند. علاوه بر آن، اتوبوس‌های شاتل و مینی‌بوس‌های کمپانی‌های مختلفی در این مسیر فعالیت دارند و به سمت مسافت‌های طولانی همچون صربستان، رومانی، اسلواکی و بخش‌های گوناگونی در داخل مجارستان حرکت می‌کنند.


محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید