معرفی بزرگترین فرودگاه فنلاند با نام هلسینکی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فرودگاه هلسینکی، بزرگ‌ترین فرودگاه کشور فنلاند به شمار می‌رود و اخیراً «اسکای ترکس»، آن را به عنوان بهترین فرودگاه در اروپای شمالی انتخاب کرده است.

«فرودگاه هلسینکی» (Helsinki Airport)، فرودگاه بین‌المللی اصلی شهر هلسینکی و مناطق اطرافش به حساب می‎آید و بزرگ‌ترین فرودگاه کشور فنلاند محسوب می‌شود. علاوه بر آن از لحاظ جابه‌جایی مسافر، عنوان چهارمین فرودگاه پر رفت و آمد در کشورهای نوردیک به فرودگاه هلسینکی اختصاص دارد که توانست در سال 2018، از طرف موسسه‌ی تحقیقاتی «اسکای ترکس» (Skytrax) به عنوان بهترین فرودگاه در اروپای شمالی انتخاب شود. همچنین خطوط هوایی «فن ایر» (Finnair)، «سیتی جت» (CityJet)، «جت تایم» (Jet Time) و «نوردیک رجیونال ایرلاینز» (Nordic Regional Airlines) بیشتر در این فرودگاه فعالیت می‌کنند. فرودگاه هلسینکی حدوداً به 80 مقصد گوناگون در اروپا و 21 شهر در آسیا، خاورمیانه و آمریکای شمالی پرواز دارد.

معرفی بزرگترین فرودگاه فنلاند با نام هلسینکی

تاریخچه فرودگاه هلسینکی

وقتی مسئولان به این نتیجه رسیدند که «فرودگاه هلسینکی-مالمی» (Helsinki-Malmi Airport)، ظرفیت جابه‌جایی این تعداد مسافر و هواپیماهای بزرگ را ندارد، تصمیم به ساخت فرودگاه هلسینکی گرفتند. این فرودگاه جدید را در 20 کیلومتری مرکز شهر هلسینکی و در منطقه‌ای بنا کردند که امروزه متعلق به شهر «وانتا» (Vantaa) است و به همین دلیل، گاهی آن را «فرودگاه هلسینکی-وانتا» نیز می‌نامند. این فرودگاه را به طور موقت به مناسبت بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۵۲ راه‌اندازی کردند که شهر هلسینکی میزبانی آن را برعهده داشت. به مرور زمان، یک باند و ترمینال جدید هم به این فرودگاه اضافه شد و «دلتا ایرلاینز» نیز فعالیت خود را در سال 1991 در فرودگاه هلسینکی آغاز کرد.معرفی بزرگترین فرودگاه فنلاند با نام هلسینکی

در سال 1996، ترمینال بین‌المللی این فرودگاه را گسترش دادند و آن را با ترمینال پروازهای داخلی ادغام کردند. طی پروژه‌های بعدی، بخش مخصوص اسپا و مراکز خرید هم در فرودگاه هلسینکی ایجاد شد که مسافران مسافت‌های طولانی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. «نروجین ایر شاتل» (Norwegian Air Shuttle) در سال 2010، اولین پرواز خود به سمت شهر اسلو و استکهلم را در این فرودگاه آغاز کرد و امروزه یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی فعال در فرودگاه هلسینکی به حساب می‎آید که به 40 مقصد مختلف در آسیا، آفریقا و اروپا پرواز دارد. برنامه‌ی گسترش این فرودگاه همچنان ادمه پیدا خواهد کرد و پیشبینی می‌شود بعضی از این پروژه‌ها تا سال 2020 به پایان برسند.

ترمینال ها فرودگاه  هلسینکی

بخش سمت هواپیماهای فرودگاه هلسینکی به دو قسمت مناطق دارای شنگن و غیرشنگن تقسیم می‎شود. پروازهای داخلی و مقاصد اروپایی دارای شنگن از گیت‌های شماره‌ی 11 تا 31 و پروازهای مسافت‌های طولانی و به سمت مقاصد اروپایی غیرشنگن از گیت‌های 31 تا 38 حرکت می‌کنند. اما درمجموع می‎توان گفت که این فرودگاه، 2 ترمینال مسافربری اصلی دارد. ترمینال 1 (ترمینال داخلی سابق)، در سال 1952 ساخته شد و 11 گیت، چندین رستوران، کافه، مغازه و اینترنت رایگان را دربرمی‌گیرد. این ترمینال ابتدا به پروازهای داخلی اختصاص داشت؛ اما از سال 2009 به بعد، پروازهای بین‌المللی را انجام می‎دهد و «ایژین ایرلاینز»، «لوفتهانزا» و «هواپیمایی کرواسی» بیشتر در این بخش فعال هستند.

معرفی بزرگترین فرودگاه فنلاند با نام هلسینکی

ترمینال 2 (ترمینال بین‌المللی سابق)، در سال 1969 شروع به کار کرد و امروزه پروازهای داخلی و بین ‌قاره‌ای نیز از همین بخش انجام می‌‌شود. این ترمینال، رستوران‌های بی‎شمار، اسپا، مغازه‌، زمین بازی کودک، دستگاه خودپرواز و بخش اطلاعات گردشگری را دربرمی‌گیرد. «ترکیش ایرلاینز»، «فن ایر»، «قطر ایرویز»، KLM ، «بریتیش ایرویز» و خطوط هوایی بسیار دیگری در این ترمینال فعالیت می‌کنند. چند هتل نیز در این فرودگاه واقع شده و هر دو ترمینال آن به «ایستگاه مرکزی هلسینکی» دسترسی دارند. همچنین این فرودگاه دارای 3 باند می‎باشد که هواپیماهای پهن‌پیکری همچون ایرباس A380 می‌توانند به آسانی در آن فرود یا به پرواز دربیایند.

دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هلسینکی

خط I و P قطارهای این فرودگاه، شما را به صورت غیرمستقیم در 30 دقیقه به ایستگاه مرکزی هلسینکی می‌رسانند و از طریق «ایستگاه تیکوریلا» (Tikkurila station) می‌توانید خط عوض کنید و به کمک قطارهای مسافت‌های طولانی به سمت شهرهایی همچون مسکو و سن پترزبورگ بروید. آخرین قطار خط P ساعت 1:01 نیمه شب حرکت دارد که این زمان در روزهای جمعه و شنبه به ساعت 1:31 افزایش پیدا می‌کند. بعد از این ساعت، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های این فرودگاه همچنان آماده‌ی خدمت‌رسانی به مسافران می‌باشند. خط 615 اتوبوس‌ها، 24 ساعته قابل دسترسی هستند و به سمت ایستگاه مرکزی هلسینکی و هتل‌های اصلی و بزرگ آن حرکت دارند. اتوبوس‌های دیگر نیز به سمت مقاصد مختلفی در کشور فنلاند حرکت می‌کنند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید