بهترین سوغاتی ها کشور روسیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

گردشگران همیشه علاقمندند که سوغاتی و هدایایی را با خود بیاورند که آن‌ها را به یاد سفر بیندازد و چه بهتر که چیزی را انتخاب کنید که از مشخصه‌های کشور مورد نظر باشد.

روسیه خانه‌ی هنرمندان زیادی است و می‌توانید انتظار داشته باشید که آثار هنری و صنایع دستی نفیسی را در خیابان‌های آن بیابید. در واقع این اشیاء پرطرفدارترین سوغاتی‌های روسیه به شمار می‌آیند. علاوه بر آن‌ها، می‌توانید سوغاتی‌های دیگری را از روسیه خریداری کنید که در هیچ کجای دیگر از دنیا نخواهید یافت. پس نگاهی به فهرست سوغات معروف در این مطلب بیندازید.

۱. ظروف خوخلوما در روسیه

«خوخلوما» (Khokhloma) نام روستایی در نزدیکی شهر «نیژنی نووگورود» (Nizhny Novgorod) است که ظروف غذاخوری پرطرفدار روسی را تولید می‌کند. البته شرکت‌های جدید در روسیه ورژن‌های مدرن از این ظروف را خلق کرده و عرضه می‌کنند. این ظروف هنرمندانه چشمان شما را به خود خیره خواهند کرد، چرا که با نقوش گل‌دار ظریف و با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شده‌اند. پس اگر یک قطعه‌ی تزئینی زیبا برای خانه‌ی خود می‌خواهید، خوخلوما را انتخاب کنید.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۲. اشیایی با پوست درخت توس

پوست درخت توس در سراسر روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. صنایع دستی تزئینی بومی با آن مانند سنجاق سر، جعبه، قاب عکس و غیره را می‌توانید به عنوان سوغاتی بخرید. بدون شک ریزه‌کاری و جزئیات در طراحی‌ این محصولات شما را به تحسین وا می‌دارد. همچنین ممکن است گاهی حکاکی‌های تورمانند بر روی آن مشاهده کنید.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۳. ظروف سفالی گژل

اگر به ظروف سفالی آشپزخانه علاقمند هستید، به سراغ سوغاتی‌های «گژل» (Gzhel) روسیه بروید. این سبک بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و در روستایی به همین نام متولد شده است. متداول‌ترین نوع این ظروف را با طرح گل‌های آبی و سفید خواهید دید که امروزه در سراسر جهان یافت می‌شود اما خرید آن از زادگاهش حتماً متفاوت خواهد بود.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۴. مرمر سبز و کهربا

روسیه کشوری بزرگ و از نظر ذخایر طبیعی غنی به شمار می‌آید. پس جای تعجب نیست که بگوییم فهرستی طولانی از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در آن وجود دارد. در این بین سنگ مرمر سبز یا «مالاکیت» (Malachite) که از رشته‌کوه «اورال» (Ural) روسیه به دست می‌آید، یکی از بهترین نوع آن در جهان محسوب می‌شود. از گردنبند تا دکمه سرآستین و جعبه‌ با این سنگ سبز درخشان را می‌توانید برای سوغاتی بخرید. از دیگر سنگ‌های محبوب روسیه، کهربا است که در واقع می‌توان آن را صمغ فسیل شده‌ی درخت معرفی کرد که مانند سنگ می‌ماند. رنگ نارنجی گرم و پررنگ، ساختار منحصر به فرد و تنوع زیاد زیورآلات، کهربا را به یکی از سوغاتی‌های پرطرفدار روسیه تبدیل کرده است.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۵. عروسک های چوبی ماتروشکا

عروسک‌های «ماتروشکا» (Matryoshka) که به آن‌ها عروسک‌های تو در توی روسیه هم گفته می‌شود را می‌توان یکی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های روسیه دانست. این عروسک‌ها در سبک‌های سنتی متنوع و با نقاشی لباس‌های گل‌دار رنگارنگ و روسری‌های زیبا ساخته می‌شوند. طراحی‌ عروسک‌های ماتروشما به واقع چشمگیر بوده، زیرا با ظرافتی بینظیر نقاشی شده‌اند. ماتروشکا بهترین هدیه برای دختران کوچک یا خانم‌ها خواهد بود.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۶. عروسک چبوراشکا

هر کشوری شخصیتی نوستالژیک از داستان‌های مخصوص کودکان خود را دارد. در روسیه «چبوراشکا» (Cheburashka) شخصیت محبوب ادبیات داستانی کودکان است. این حیوان کوچک که شبیه به میمون به نظر می‌رسد، به نام «تاپل» (Topple) و از کاراکترهای ملی در روسیه شناخته می‌شود. چبوراشکا را در فهرست سوغاتی‌های خود از روسیه قرار دهید، چرا که هم تأثیر بزرگی در فرهنگ این کشور دارد و هم عزیزان کم‌سن و سالتان را می‌توانید با آن خوشحال کنید.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۷. سینی ژوستوو

یک سوغاتی خیره‌کننده و پرکاربرد از روسیه را می‌توان سینی‌های فلزی که گل‌های زیبا با دست روی آن نقاشی شده‌اند، معرفی کرد. این هنر از روستای «ژوستوو» (Zhostovo) در حوزه‌ی مسکو سرچشمه می‌گیرد و پیدایش آن به اوایل قرن نوزدهم بازمی‌گردد. نقاشی ژوستوو به نقاشی با دست روی سینی گفته می‌شود که ابتدا با چند لایه آسترکاری شده و سپس با روغن سیاه دانه آن را جلا می‌دهند. نقاشی با حرکات پی در پی و ضربه‌های محکم قلم موی نرم و استفاده از رنگ روغن شکل می‌گیرد.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۸. پاپوش والنکی

«والنکی» (Valenki) پاپوش چکمه‌ای نمدی محبوب مردم روسیه است که در زمستان به پا می‌کنند. امروزه شاید والنکی را در برخی شهرها پیدا نکنید اما در نواحی دوردست، به خصوص برای کودکان هنوز استفاده می‌شود. والنکی بخشی حقیقی از فرهنگ روسیه را نمایش می‌دهد؛ چرا که هم رنگ‌های منحصر به فرد در آن به کار رفته و هم زمستان‌های سوزناک روسیه را یادآور می‌گردد.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۹. پالخ

نقاشی روی چوب در بین روسی‌ها متداول بوده و به آن شهرت دارند. قدمت این سنت به قرن دوازدهم بازمی‌گردد، اما هنوز می‌بینید که مردم روسیه به خصوص در روستاهای «پالخ» (Palekh)، «خولوی» (Kholuy)، «مستیورا» (Mstyora) و «فدوسکینو» (Fedoskino) به آن مشغول هستند. معمولاً این آثار هنری به شکل جعبه‌های چوبی نقاشی شده درمی‌آیند. این سوغاتی را به وفور در خیابان‌های سن پترزبورگ می‌بینید که مورد اقبال توریست‌ها واقع می‌شود.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

۱۰. روسری پاولوپوسادسکی

شال و روسری‌های «پاولوپوسادسکی» (Pavloposadskie) شکوه استایل سنتی روسیه را بازتاب می‌دهند. زنان روسی این روسری‌ها را بر سر یا روی شانه گذاشته یا دور کمر خود می‌پیچند. نام این روسری به شهر کوچک «پاولوسکی‌پوساد» (Pavlovsky Posad) در نزدیکی مسکو ارتباط دارد که در آن این روسری‌ها تولید می‌شوند. این روسری‌ شیک و راحت یک سوغاتی اصیل از پوشاک روسیه به شمار می‌آید و یکی از زیباترین چیزهایی است که می‌توانید با خود از روسیه بازگردانید.

بهترین سوغاتی ها در کشور روسیه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید