بنر هدر

تصاویر منتخب نشنال جئوگرافیک در سفر – سال ۲۰۱۸

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

عکس ها و فیلم ها دریچه ای هستند برای تماشای ناشناخته ها و دنیایی که شاید نتوانیم در زندگی واقعی به آن وارد شویم. کمبود وقت، هزینه ها، حتی ناتوانی جسمی و مواردی از این دست، سفر را برای بسیاری از ما دشوار و محدود کرده اند. البته آن عده که با این محدودیت ها مواجه نیستند و به قولی اهل سفر و گشت و گذارند نیز نمی توانند تمامی دنیا را زیر پا بگذارند و به تماشای زیبایی هایش بنشینند. همین موضوع باعث شده تا هنر تصویربرداری به یکی از محبوب ترین هنرهای قرن بیست و یکم تبدیل شود و همه روزه افراد بیشتری دوربین شان را بر دارند و بهترین و زیباترین ها را در قاب تصاویر جای دهند.

یکی از معتبرترین منابع گردشگری دنیا «نشنال جئوگرافیک» نام دارد؛ که در زبان فارسی به معنای انجمن جغرافیای ملی ست؛ سازمانی مردمی که در سال ۱۸۸۸ میلادی با هدف معرفی و نگه داری آثار طبیعی، باستان شناسی، زیست شناسی و علوم جغرافیایی در آمریکا پایه گذاری شد. همه ساله نشنال جئوگرافیک برای تشویق عکاسان برتر دنیا و البته کشف استعدادهای تازه مسابقه های بسیاری برگزار و این گونه هنرمندان عکاس را به ثبت دنیای اطراف شان تشویق می کند. مسابقه های عکاسی نشنال در شاخه های متفاوتی برگزار می شوند که یکی از محبوب ترین آن ها «نشنال جئوگرافیک در سفر» است. در این شاخه، تصاویر در سه بخش مردمی، شهرها و طبیعت به رقابت می پردازند.

هنوز چند ماهی از سال ۲۰۱۸ نگذشته و تنور رقابت های عکاسی نشنال داغِ داغ شده است. عکس ها از سراسر دنیا به این سازمان فرستاده می شوند تا در رقابت های امسال شرکت کنند. خوبست ذکر کنیم که تا دوازده شب ۳۱ ماه می ۲۰۱۸ برابر با نهم خرداد ۱۳۹۷ فرصت برای فرستادن تصاویر باقی ست؛ پس اگر شما هم عکسی دارید که گوشه ای از این دنیای بزرگ را روایت می کند، فرصت را از دست ندهید و در این مسابقه شرکت کنید. در رقابت «نشنال جئوگرافیک در سفر» ارزش جایزه اصلی ۱۰ هزار دلار است و هر کدام از دو برنده دیگر دو هزار و پانصد دلار دریافت می کنند.

حال می خواهیم نگاهی به تصاویر برتری بیاندازیم که تا به امروز وارد رقابت سال ۲۰۱۸ عکاسی شده اند. همانطور که کمی قبل گفتیم، سفر به تمامی دنیا کاری بسیار دشوار و حتی محال است؛ اما از طریق تصاویر ممکن می شود. پس بیایید به کمک هنر عکاسی زیباترین مناظر را از گرند کنیون آمریکا و آب فشان بولیوی گرفته تا شکوفه های سحرانگیز ژاپن را به تماشا بنشینم و لذت ببریم.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر ۱- رنگین کمان بر فراز گرند کنیون | آمریکا ژرف دره گرند کنیون (Grand Canyon) در یک پارک ملی به همین نام قرار دارد. پارک ملی گرند کنیون از اولین پارک های ملی کشور آمریکاست و ایالت آریزونا واقع شده است.

نارش بالاگورو (Naresh Balaguru) عکاس این تصویر زیبا، لحظه ثبت این منظره را چنین توصیف می کند:
در زمان طلوع آفتاب، طوفانی از لبه جنوبی شروع به وزیدن کرد و من برای فرار از طوفان وسایلم را جمع کردم؛ اما ناگهان برای مدتی کوتاه آسمان صاف شد و این منظره چشم نواز به وجود آمد. این اولین سفر من به این منطقه بود و در حالی که از زیبایی مناظر دهانم باز مانده بود، پشت سر هم عکس می گرفتم.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۲- منظره کلیشه ای اما زیبای شکوفه های گیلاس | ژاپن

منظره ای دل انگیز از شکوفه های گیلاس که با فلش دوربین درخشنده و زیباتر شده اند. این تصویر در یکی از نواحی شهر توکیو به نام ناکامگورو (Nakameguro area) عکاسی شده است.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۳- هرم باستانی تئوتیئواکان | مکزیک

عکاس ایتالیایی تبار، درباره هرم باستانی تئوتیئواکان (Teotihuacan) چنین می گوید:
تئوتیئواکان، سومین هرم بزرگ در دنیاست که آن را برای خدای آفتاب ساخته اند. هندسه متقارن این سازه، انسان را به تحسین تمدنی وا می دارد که آن را بنا کرده اند. جالب آن که در مقایسه با نقطه های کوچک در گوشه و کنار تصویر که انسان های در رفت و آمد هستند عظمت بنا بیشتر به چشم می آید.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۴- پارک ملی ماسای مارا | کنیا

خای چوین سیم (Khai Chuin Sim)، عکاس مالزیایی تبار در پارک ملی ماسای مارا (Massai Mara) مشغول گشت و گذار بوده که ناگهان این کرگدن تنها را در بیشه زار می بیند. از آن جایی که زمان طلوع آفتاب بوده و نور با قدرت در پس زمینه می تابیده است، این عکاس هنرمند از تکنیک ضد نور یا سیلوئت (Silhouette) برای ثبت این لحظه زیبا استفاده کرده است.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۵- گذری دشوار از بلندی ها | رشته کوه هیمالیا

نیتیش تاکور (Nitish Thakur)، عکاس هندی تبار، این تصویر را در رشته کوه هیمالیا به ثبت رسانده است. او درباره گله چنین می گوید:
چوپانی که به زحمت مسیر را همراه گله اش طی می کند، وسایل ضروری سفر را به پشت گوسفندان می بندد. hو همچنین برای سگ نگهبانش نیز قلاده ای تیز و برنده تهیه کرده تا در مبارزه تن به تن با گرگ ها یا خرس از شانس بیشتری برخوردار باشد.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر

۶- گله داران قبیله | سودان

این گله گاو که در تصویر می بینید به یکی از افراد قبیله ماندری (Mundari tribe) در جنوب سودان تعلق دارد. عکاس این تصویر، ماتیا پاسارینی (Mattia Passarini) می گوید:
مهم ترین شغل مردمان ماندری گله داری ست؛ این افراد در فصل های خشک و کم باران به اطراف رودخانه ها سفر می کنند و در فصل های بارانی به اقامتگاه اولیه شان در جنگل های گرم دشت باز می گردند.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۷- یه فنجان تفکر! | هند

دو خواهر هندی بر روی پله های خانه شان در استان راجستان (Rajasthan) نشسته اند؛ یکی چای مصالح یا ماسالا (Masala chai) می نوشد و دیگری مطالعه می کند. خوبست بدانید که چای مصالح، بومی هند است و از ترکیب چای، شیر و چند نوع ادویه درست می شود.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۸- آب فشانی به گرمای خورشید صبحگاهی | بولیوی

آب فشان سول دِ ماننا (The Sol de Manana) در شهرستان پوتوسیِ (Potosi Department) کشور بولیوی قرار دارد که در وقت سحر سوژه عکاس شده است. شاید برای تان جالب باشد که عبارت اسپانیایی سول دِ ماننا به معنای خورشید صبحگاهی ست.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر
۹- دریایی به رنگ آتش | بولیوی

پس از یک فوران آتش فشانی در کشور بولیوی، مواد مذاب به دریا می ریزند.

۱۰- قطاری در میان خیابان های شلوغ و پر ازدحام | ژاپن

قطار برقی انوشیما (Enoshima) از میان بازار می گذرد و دو شهر فوجی ساوا (Fujisawa) و کاماکورا (Kamakura) را به هم وصل می کند. عکاس ژاپنی تبار، هیدیوکی کاتاگیری (Hideyuki Katagiri)، از فرصت استفاده کرده و در نزدیکی صبح، این تصویر زیبا را به ثبت رسانده است؛ زمانی که قطره های باران خطوط آهنی را تمیز و براق کرده بودند.
تصاویر مسابقه نشنال جئوگرافیک در سال ۲۰۱۸ | عکاسی در سفر

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید