بنر هدر

جاهای دیدنی الگودرز ، مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر الیگودرز مرکز شهرستان الیگودرز در شرق استان لرستان است که با پیشینه ای تاریخی خود، مناظر زیبا و آب و هوایی معتدل برای گردشگری در ایام نوروزمنطقه ای  بسیار مناسب است.

شهرستان الیگودرز با وسعت بیش از 8 هزار کیلومترمربع و با ارتفاع 2 هزار متر از سطح دریا بیشترین سهم از مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان را به خود اختصاص داده است.

از میان جاذبه های طبیعی  بسیار زیبای الیگودرز می توان از آبشارهای آب سفید و چکان به عنوان مهمترین مناظر طبیعی این شهرستان نام برد.

آبشار آب سفید عروس زیبای لرستان

آبشار آب سفید یکی از طبیعی ترین و زیباترین آبشارهای کشور است که در بخش بشارت الیگودرز واقع شده است، این آبشار با ارتفاعی بیش از 60متر از تونلی در دل کوه بیرون می آید و سرچشمه آن بعد از گذشت سالیان دراز هنوزهم در پرده ابهام باقی مانده است.

جاهای دیدنی الگودرز ، مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان

آبشار آب سفید در منطقه ای ییلاقی با کوه های سر به فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو واقع شده  وهوای آن بسیار خنک و دلنشین است که حتی در تابستان برای گذران شب به ناچار باید از چادر وآتش برای ماندن در کنار این آبشار استفاده کرد.

آبشار آب سفید در 90کیلومتری شهرستان الیگودرز قرار دارد و تنها مسیر آن از روستاهای کاکلستان و قلیان است و آسفالت آن به طور کامل انجام شده است.

آبشارچکان، سرمایه خدادادی الیگودرز

آبشار چکان در جنوب غربی الیگودرز و در بخش «ززوماهرو» قرار دارد و مشرف به روستاهای منطقه چکان است.

آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین های زراعی چکان بیرون می آید که فوران آن دهها متر طول دارد و آهنگ آن هر بیننده و شنونده ای را به وجد می آورد.

جاهای دیدنی الگودرز ، مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان

اطراف آبشار و امتداد رودخانه سرسبز و پوشیده از درختان میوه همچون گردو، بلوط، گلابی است و اهالی منطقه نیز از آب آن جهت کشاورزی بیشترین بهره را می برند.

بهترین راه رسیدن به آبشار چکان از طریق جاده شوسه مورزرین- شول آباد و بهارکار است.

رشته کوه تمندر

رشته کوه تمندر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری الیگودرز است که در نواحی بریرود و ذلقی شهرستان الیگودرز واقع شده و دارای چهار رشته شمالی، جنوبی، شرقی و مرکزی است.

این رشته کوه رشته شمالی دو قله ازنا و دره سر را دربرمی‌گیرد که به ترتیب 3200و 3250 متر ارتفاع دارند.

رشته مرکزی دارای شش قله به نامهای قله مرکزی تمندر، هما، قله شمالی، شرقی و جنوبی تمندر و قله جنوبی دره‌سر است که همه آنها بیش از سه هزار و پانصد متر ا رتفاع دارند.

جاهای دیدنی الگودرز ، مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان

قله مرکز تمندر سه هزار و نهصد متر ارتفاع دارد. رشته شمالی تمندر دو قله فرسش و قله جنوبی را شامل می‌شود که به ترتیب 3600و3850 متر ارتفاع دارند. رشته جنوبی تمندر نیز شامل یک خط‌الرأس پانزده کیلومتری است که در انتهای غربی آن قلعه مخروبه قدیمی به نام قلعه دختر قرار دارد.

کوهستان تمندر یکی از بزرگترین شکارگاه‌های شهرستان الیگودرز است و زنجیره به هم پیوسته کوه‌ها و قله‌های آن نه  تنها می‌تواند به یکی از کانون‌های توسعه ورزش کوه‌نوردی و صخره‌نوردی تبدیل شود، بلکه به علت برف‌گیری و وجود شیب‌های مناسب در پاره‌ای از مناطق، قابلیت ایجاد و توسعه ورزش اسکی را نیز دارند.

دشت لاله های واژگون الیگودرز

یکی از مناظر دیدنی که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند دشت لاله های واژگون الیگودرز است.

شهرستان الیگودرز نیز در برخورداری از دشت لاله ها سهم برزگی دارد بطوریکه این مناظر زیبا از 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز الیگودرز شروع و تا فراز دامنه های زاگرس ادامه می یابد.

جاهای دیدنی الگودرز ، مناظر دیدنی و طبیعی استان لرستان

روستاهای دالانی ، دره دایی، دورک، مورزرین، چغاگرگ، آب باریک ، خلیل آباد، مورخشک، تاپله، خاک بتیه، هندیله،گیلان، گلک، ارژنک و گله مویه از جمله مناطقی هستند که هر ساله میزبان گردشگران و تماشاکنندگان دشت های زیبای لاله واژگون هستند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید