بنر هدر

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

جشنواره‌های سنتی زیادی در چین برگذار می‌شود که این جشن‌ها بهترین زمان برای معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها است.
این جشنواره ها در چین شامل جشنواره فانوس، جشنواره سال نو چینی، جشنواره زمستان و دیگر جشن‌ها است.

جشنواره ها و رویدادهای سنتی در چین

جشنواره سال نو چینی

یکی از مهم‌ترین جشن‌های چینی‌ها که جشنواره سال نو چینی است به جشنواره بهار نیز معروف است و مردم چین به مدت یک هفته تعطیل می‌باشند. فعالیت‌هایی بسیاری در این جشن انجام می‌شود. که نمونه‌ای از این فعالیت‌ها می‌توان به رقص اژدها و درست کردن دامپلینگ اشاره کرد.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

چرا مردم سال نو چینی را جشن می گیرند؟

دلایل زیادی برای برگذاری این جشن وجود دارد که دو دلیل مهم آن اول این است که مردم چین در این زمان استراحت می‌کنند و اوقات خوبی را در کنار خانواده خود می‌گذارند. دوم اینکه جشن می‌گیرند تا در سال جدید خوش شانس و موفق باشند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

چینی ها سال نو را چگونه جشن می گیرند؟

جشن سال نوی چینی شامل خوردن شام با خانواده، دادن پاکت های قرمز، آتیش بازی، لباس های جدید و تزیینات می باشند.
یک فستیوال خانوادگی چینی ها در کنار هم از جشن لذت می برند و زمانی را در کنار خانواده خود سپری می کنند.
سال نو چینی زمانی برای با خانواده بودن است آن ها هر کجایی که باشند به خانه می آیند تا  در کنار هم جشن بگیرند و از این تعطیلات لذت ببرند. بزرگتر خانواده می آید و همگی دور یک میز جمع می شوند و شام سال نو را درکنار هم می خورند.
ساختمان‌ها، خانه‌ها و خیابان‌ها با تزیینات قرمز تزیین می شوند که رنگ قرمز نشانه خوش شانسی است.
غذاهایی که در سال نو چینی خورده می شود شامل ماهی است چون چینی‌ها معتقدند که خوردن ماهی در سال نو پول و موفقیت را برایشان به وجود می‌آورد و از دیگر تنقلات در سال نو چینی شامل دامپلینگ، رولهای بهار، کیک برنج و توپ‌های شیرین است.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

بایدها ونبایدهایی که چینی ها به آن معتقدند تا در سال نو باید رعایت شود:

اول اینکه چینی‌ها معتقدند که سرهای خود را نباید در سه روز اول سال نو شست و یا تمیز کرد چون معتقدند که شست و شو باعث بد شانسی می شود.
دوم اینکه اگر کودکی در خانواده گریه کند معتقدند که باعث بدشانسی می شود و جوان در آن خانواده دچار اشتباه می شود.
سوم پوشیدن لباس‌های قرمز می باشد که معتقدند سبب شانس و موفقیت می شود.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

 جشنواره قایق اژدها چین

این جشنواره پر از سنت‎‌ها و خرافات است. این جشنواره از پرستش اژدها حاصل می شود. این روز یک رویداد ورزشی و عبادی است.

چینی‌ها این جشنواره را چگونه جشن می گیرند؟

قایق‌های چوبی به شکل اژدها ساخته می‌شوند که طول آن‌ها ۲۰ تا ۳۵ متر است و ۳۰ تا ۶۰ نفر برای هدایت آن لازم است. در طول مسابقه اژدها شرکت کنندگان به طور همامنگ و به تدریج پارو می‌زنند.چینی‌ها معتقدند که کسی که در این مسابقه برنده شود و اول شود سال خوب و موفقی را در پیش خواهد داشت.
جشنواره قایق اژدها در چین به یک مسابقه تبدیل شده است و در نفاط زیادی از چین برگذار می‌شود. برخی از ادب سنتی که در این جشنواره رایج است شامل خوردن برنج چسبیده ویا همان دامپلینگ، آویزان کردن موگورت و کالوموس، خوردن نوشیدنی و کیف‌های عطر است.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

دلیل جشنواره اژدها در چین چیست؟

افسانه‌های زیادی برای برگذاری این جشنواره وجود دارند یکی از مهمترین این دلایل برای یادبود یوآن است. یوآن یک شاعر وطن پرست و یک مقام رسمی تبعیدی در دوران چین باستان بوده است که در پنجم ماه پنجم خود را در رودخانه غرق کرده است و مردم برای یاد بود او هر سال در این تاریخ بر روی رودخانه با قایق و یا غواصی کردن برای رهایی روح او از شیطان و ماهی ها این کار را انحام می‌دهند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

جشنواره فانوس‌ها چینی ها

جشنواره فانوس در چین در پانزدهم ماه اول چین برگذار می‌شود این جشنواره مربوط به ۲۰۰۰ سال پیش است.
در ابتدای سلسله‌های شرقی، امپراتور طرفدار بودا بوده و شنیده بود که در پانزدهم ماه راهبانی در برخی از معابد فانوس‌هایی را روشن کرده‌اند و بعد از شنیدن این موضوع دستور داد که در تمامی معابد، کاخ‌ها رسمی و خانه‌ها تمامی فانوس‌ها را روشن کنند.
همانطور که چین یک کشور وسیع با تاریخ طولانی و فرهنگ‌های گوناگون است، آداب و رسوم جشنواره فانوس شامل لذت بردن از روشنایی فانوس‌ها، آتش بازی، حدس زدن معماهای نوشته شده بر روی فانوس‌ها، رقص شیر، رقص اژدها و راه رفتن با چوب است در هنگام برگذاری این جشن در چین در هر کجا فانوس‌هایی با اشکال مختلف مثل ماهی، گل‌های سنتی و اژدها دیده می‌شوند و کودکان نیز می‌توانند فانوس‌هایی را با خود حمل کنند.
در گویش تایوانی فانوس به معنی پسر تازه متولد شده می‌باشد، چراغ‌های روشنایی به معنی روشن کردن آینده و تولد است.
در این جشنواره مردم به معماهای طراحی شده در فانوس‌ها پاسخ می‌دهند و اگر درست باشند جایزه‌ای را از صاحب فانوس دریافت می‌کنند.
مردم باستان شیر را نماد شجاعت و قدرت می‌دانسته‌اند و بنابراین در رویداد مهمی مانند جشنواره فانوس رقص شیر انجام می‌شود تا شر را دور کنند و برای خوشبختی و ایمنی دعا می‌کنند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

جشنواره هاربین، جشنواره برف و یخ در چین

جشنواره بین المللی هاربین در چین یکی از رویدادهای برجسته برای گردشگران است که ۱۸ سال سلبقه دارد و بزرگترین جشنواره برف در جهان است.
در این جشنواره مجسمه‌های یخی بزرگ ساخته می‌شود. این جشنواره به یک رقابت تبدیل شده است و به خاطر رشد اقتصادی در چین این جشنواره و مجسمه‌های آن بزرگتر شده‌اند.
در این مجسمه ها از لامپ های LED رنگی استفاده می کنند تا زیبایی این مجسمه ها چندین برابر شود.
این جشنواره به طور رسمی در پایان دسامبر برگذار می‌شود ولی تاریخ در حال تغییر است و این تغییر به دلیل تغییر آب و هوا است.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

جشنواره روح گرسنه در چین

چینی ها مانند دیگر کشورهای جهان درباره مردگان دارای آداب و رسوم خاصی هستند.
چینی ها مراسم ویژه‌ای ‌برای جلوگیری از خشم ارواح انجام می‌دهند از قبیل قرار دادن لوح‌های اجدادی بر روی میز، روشن کردن عود و تهیه غذا سه بار در روز انجام می‌دهند. این مراسم معمولا در هنگام غروب آفتاب انجام می‌شود که معمولا عکس ها و لوح های خانوادگی را بر روی میز فرار می‌دهند و در کنار آن عود روشن می کنند و غذاهایی را بر روی میز قرار می دهند و افراد در جلوی میز می شینند و به گزارش رفتار خود برای دریافت نعمت و یا مجازات به اجداد خود می پردازند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی هامنشا جشنواره روح در چین نامشخص است. ولی عقاید بسیاری در این رابطه وجود دارد یکی از این عقاید این است که دروازه‌های جهنم در روز اول ماه هفتم باز می‌شود و ارواح برای پیدا کردن غذا یا انتقام از کسانی که کار ناشایست انجام داده‌اند آزاد می‌شوند.
یک عقیده دیگر در این باره وجود دارد و آن هم  این است که پادشاه جهنم درهای جهنم را باز می ‌کند و روح‌های وحشی و گرسنه را آزاد می کند تا از قربانیان لذت ببرند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

جشنواره زمستانه در چین

در تقویم گرگوریان معمولا این جشنواره در حدود ۲۱ دسامبر برگذار می‌شود. و زمانی است که خورشید در زاویه ۲۷۰ درجه قرار می‌گیرد و طولانی‌ترین شب و کوتاه‌ترین روز در نیمکره شمالی محسوب می شود.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی هاخانواده‌ها در این شب دور هم جمع می‌شوند و تانگیوان سفید و صورتی، سوپ شیرین می‌خورند.
جشنواره زمستانه یکی از مهم‌ترین جشن های زمستانی است که به جشنواره چانگزین یا یشوییی معروف است. در این جشنواره معمولا به والدین و بزرگترها احترام می گذارند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها

جشنواره آب در چین

جشنواره آب مهم‌ترین جشنواره در چین است و به مدت سه روز در چین برگزار می‌شود.در این جشنواره مردم با سطل‌های آب، شیانگ، اسلحه آب بالن‌هایی که با آب پر شده‌اند همدیگر را خیس می‌کنند.

جشنواره های سنتی در چین ، معرفی فرهنگ و نوع زندگی چینی ها
هدف از برگذاری این جشن دور کردن کثیفی غم و شیاطین و آوردن شادی در سال جدید است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید