بنر هدر

معرفی فرودگاه بین المللی اصلی گرجستان در تفلیس

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فرودگاه تفلیس، فرودگاهی مدرن است و با توجه به تعداد مسافرانش، توانسته عنوان فرودگاه بین‌المللی اصلی کشور گرجستان را به خود اختصاص بدهد.

«فرودگاه بین‌المللی شوتا روستاولی تفلیس» (Shota Rustaveli Tbilisi International Airport) که به صورت مختصر با نام «فرودگاه تفلیس» (Tbilisi International Airport) شناخته می‌شود، فرودگاه بین‌المللی اصلی کشور گرجستان به حساب می‌آید و در 17 کیلومتری جنوب شرقی شهر تفلیس قرار دارد. بیشتر پروازهای این فرودگاه به سمت مسکو و استانبول است؛ بنابراین از میان خطوط هوایی دیگر، بیشترین فعالیت متعلق به «ترکیش ایرلاینز»، «ایرفلوت»، «پگاسوس ایرلاینز» و «جورجین ایرویز» (Georgian Airways) می‌باشد. همچنین ایرلاین «مای وی» (MyWay Airlines) قصد دارد از سال 2018 فعالیتش را در این فرودگاه آغاز کند و به سمت خاورمیانه و اروپا پرواز خواهد داشت. فرودگاه تفلیس، دیزاینی مدرن و کاربردی دارد و می‌توان بدون ایجاد اختلال در کار قسمت‌های دیگر، به کارهای بازسازی آن رسیدگی کرد.

معرفی فرودگاه بین المللی اصلی گرجستان در تفلیس

تاریخچه و ترمینال ها فرودگاه تفلیس

مدیریت این فرودگاه را شرکت «تاو ایرپورت هولدینگ» (TAV Airports Holding) از سال 2005 تا به حال برعهده دارد و قرار است باند قدیمی فرودگاه تفلیس را بازسازی کنند تا دیگر برای به پرواز درآمدن هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 و بوئینگ 747 به مشکل برنخورد. اولین ترمینال این فرودگاه در سال 1952 و به سبکمعماری استالینیستی ساخته شد. با توجه به افزایش تعداد مسافران این فرودگاه، یک ترمینال پروازهای ورودی جدید را در سال 2017 به آن اضافه کردند که ظرفیت فرودگاه را تا 3.5 میلیون مسافر در سال افزایش می‌دهد.معرفی فرودگاه بین المللی اصلی گرجستان در تفلیس

امکانات و دسترسی به مرکز شهر

چندین رستوران، آژانس هواپیمایی و دستگاه ATM در این فرودگاه وجود دارد و روند تحویل چمدان معمولاً با سرعت انجام می‌شود. همچنین صف‌های کنترل پاسپورت هم بیشتر اوقات کوتاه است و کارتان خیلی زود راه می‌افتد. برای دسترسی به مرکز شهر ارزان‌ترین گزینه، استفاده از اتوبوس‌های خط 37 است که ایستگاه آن روبه‌روی سالن پروازهای ورودی قرار دارد. این اتوبوس‌ها هر نیم ساعت به سمت «میدان آزادی» (Freedom Square) و «خیابان روستاولی» (Rustaveli Avenue) حرکت می‌کنند که یکی از خیابان‌های مهم تفلیس به حساب می‌آید و تقریباً 30 تا 40 دقیقه طول می‌کشد تا به مقصد برسید. این اتوبوس‌ها 24 ساعته درحال فعالیت هستند و یادتان باشد که برای کرایه فقط سکه قبول می‌کنند که می‌توانید از بخش اطلاعات گردشگران کمک بخواهید تا پولتان را به مقدار مورد نیاز به سکه تبدیل کنند.معرفی فرودگاه بین المللی اصلی گرجستان در تفلیس

یک ایستگاه قطار نیز در نزدیکی فرودگاه تفلیس واقع شده که فقط 2 دقیقه با آن فاصله دارد و در عرض 35 دقیقه شما را به ایستگاه مرکزی می‌رساند. از آنجا می‌توانید به ایستگاه مترو دسترسی داشته باشید و به هر سمتی که می‌خواهید تغییر خط بدهید. متأسفانه زمان‌بندی این قطارها درحال حاضر تنوع زیادی ندارد و فقط 2 قطار در ساعت 8:40 و 18:05 قابل استفاده هستند. البته تاکسی‌های این فرودگاه نیز 24 ساعته فعالیت می‌کنند و سمت سالن پروازهای ورودی، منتظر مسافران می‎ایستند. کرایه‌ی تاکسی‌ها تا مرکز شهر معمولاً از 20 تا 25 لاری بیشتر نمی‌شود. البته می‌توانید ماشین نیز در این فرودگاه کرایه کنید؛ اما تابلوهای رانندگی در بعضی قسمت‌ها کم است و احتمال دارد گم شوید. با توجه به ارزان بودن کرایه‌ی تاکسی در این شهر، گزینه‌ی بهتر و مطمئن‌تر همان استفاده از تاکسی‌ها می‌باشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید