بنر هدر

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهری پر از دیدنی‌های متنوع است. برای آنکه یک گردش ۲۴ ساعتی پربار داشته باشید، با ما هم‌سفر شوید.

جاذبه های گردشگری پایتخت هند زیاد است و از معماری باشکوه «بریتیش راج» (British Raj) تا شهرک‌های زیبا، ساختمان‌های مدرن دیپلماتیک تا کاخ‌های خیره‌کننده، مقابر و مساجد امپراطوری مغول و غیره را در خود جای داده است. اگر نمی‌دانید گردش یک روزه خود را از کجا شروع کنید، باید حتماً راهنمای سفر ما به دهلی را دنبال نمایید.

صبح را با بازدید از معروف ترین مسجد هند آغاز کنید

برای فرار از گرمای آزاردهنده، فروشندگان ناخوشایند و جمعیت گردشگران، صبحانه کسالت بار هتل را فراموش کنید و خیلی زود به سمت «مسجد جامع دهلی» بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مسجد هند حرکت کنید. زمانی که به سمت «چاندی چوک» (Chandni Chowk) یا بازار مهتابی ‌می‌روید، حتماً به جستجو در میان مغازه‌های کوچکی که در امتداد راهتان قرار دارند بپردازید. وارد بازار ادویه، جواهرآلات و وسایل ازدواج شوید که در کوچه‌های اطراف قرار دارند و از زیبایی‌شان لذت ببرید. حتی می‌توانید برخی از اماکن مذهبی آئین‌های هندو، سیک و مسیحی را هم تماشا کنید. رستوران‌های کوچک و فروشندگان غذای خیابانی در طول گردشتان زیاد هستند و انواع غذاهای اصیل هندی در دهلی را به شما پیشنهاد می‌کنند. می‌توانید یک صبحانه خاص را در اینجا نوش جان کنید. بعد از گرفتن نیرو باید به سمت مسجد جامع بروید و در میان دروازه‌ها و برج‌هایش به گردش بپردازید. البته برای این کار باید پوشش مناسب داشته باشید. اگر دوربین یا گوشی دوربین‌دار به همراه ببرید باید هزینه‌ای بیشتر بپردازید.

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

شکوه حکومت مغول‌ ها را در دژ سرخ دهلی ببینید

از مسجد جامع به «رد فورت» (Red Fort) بازگردید. این اقامتگاه سرخ استعماری زمانی به امپراطوران مغول تعلق داشت و نمادی از هند به شمار رفته و از جاذبه‌های بسیار دیدنی‌اش محسوب می‌شود. علیرغم تخریب‌های شدید نیروهای انگلیسی بعد از شورش هندی‌ها در سال ۱۸۵۷، ابهت این مجموعه که شامل حیاط‌های اندرونی زیبا، آلاچیق، اقامتگاه‌های خصوصی برای همسران و معشوقه‌های امپراطور می‌شود بسیار مسحور‌کننده است. با ورود به رد فورت به دوران باشکوه حکومت مغول‌ها بازخواهید گشت.

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

ناهار را در محله قدیمی دهلی میل کنید

بعد از یک صبح شلوغ وقت آن رسیده که محله قدیم دهلی را هم ببینید. دوباره به چاندی چوک بازگشته و برای ناهار به «هالدیرامز» (Haldiram’s) بروید. این رستوران به غذاهای فست فودی جنوب هندی با قیمت اقتصادی شهرت دارد. هم می‌توانید غذاهای گیاهی را در اینجا پیدا کنید و هم گوشتی. طیف وسیعی از شیرینی هم پیش رو خواهید داشت. اگر ماجراجویی بیشتری می‌خواستید باید به رستوران ساده و خودمانی «کریم» بروید. کباب‌ها و کاری‌های گوشت اینجا شگفت‌انگیز هستند.

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

از موزه ملی هنر معاصر و مقبره همایون در دهلی بازدید کنید

بعد از یک غذای دلچسب ریکشا (نوعی کالسکه برای حمل و نقل) بگیرید و به سمت موزه ملی هنر معاصر بروید. در میان راه از دروازه شکوهمند هند، طاق یادبودی برای گرامیداشت سربازان هندی کشته شده در جنگ جهانی اول را هم خواهید دید. گالری ملی، نمایشگاه‌های گوناگونی را برپا می‌کند و برای آشنایی با تاریخ هنر هند و شکل گیری هنر مدرن این سرزمین اید‌آل خواهد بود. یادتان باشد که همیشه برای قیمت ریکشا باید به شدت چانه بزنید زیرا اغلب قیمت واقعی یک سوم تا یک چهارم قیمت پیشنهادی آن‌ها است. بعد از بازدید از گالری دوباره سوار ریکشا شده و به مقبره همایون بروید که در همان نزدیکی قرار دارد. اینجا اولین مجموعه باغ-مقبره هند بوده و الهام اصلی ساخت تاج محل در آگرا محسوب می‌شود. مقبره همایون به خاطر پروژه بازسازی در حال اجرا کم‌کم به شکوه سابق خود بازمی‌گردد. در گذرگاه‌های آن به یک گردش آرام بپردازید و از کانال‌های آب و باغ‌های ایرانی روبروی مقبره دومین امپراطور مغول لذت ببرید.

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

معماری مناره سرخ کوتوب دهلی را از نزدیک تحسین کنید

در نهایت باید به دیدن «کوتوب منار» (Qutub Minar) بروید. این مناره‌ی زیبای سرخ نمادی از اولین سنگ بنای شهر دهلی به شمار رفته که بعد از سقوط آخرین پادشاه هندو به دست اولین حکمران مسلمان در قرن یازدهم پی ریزی شد. در حوالی این مجموعه قدم بزنید و ویرانه‌های باستانی مساجد و مقابر را تماشا کنید. بعد از اینجا می‌توانید برای صرف یک غذای خوشمزه به کافه «اولیو» (Olive) که به خاطر پیتزاهای ذغالی‌اش شهرت دارد سر بزنید.گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

در باغ های لودی در دهلی به گردش بپردازید

«کنات» (Connaught) یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجاری، مالی و کاری هند است. همچنین یکی از شاهکارهای معماری «ادوین لوتین» (Edwin Lutyen) را هم می‌توانید در آن تماشا کنید. این نقطه مغازه‌ها، بوتیک‌ها، بازار زیرزمینی، سینما و رستوران‌های بسیار زیادی دارد. همچنین موقعیتی عالی برای یک گردش آسوده خیال بعد از ظهری، تماشای مردم بومی و زیبایی و ریتم روزانه شهر را خواهید داشت. بعد از یک گردش کوتاه در خیابان‌های شلوغ، یک ریکشا بگیرید و به سمت باغ‌های «لودی» (Lodhi) بروید که در بین بازار شیک «خان» و مقبره «صفدرجونگ» (Safdarjung) قرار دارد. این باغ سر سبز بین مردم محلی برای پیاده‌روی صبحگاهی یا جلسات یوگای خنده محبوبیت داشته و یادمان‌هایی باستانی و مقابری از حکمرانان افغانی قرن پانزدهم را می‌توانید در آن تماشا کنید. باغ کوچک بونسای ژاپنی جاذبه دیگر اینجا خواهد بود که بعد از آن می‌توانید در رستوران «لودی گاردن» (Lodi Garden) یک نوشیدنی عالی سفارش دهید. وقت آن رسیده که دوباره ریکشا گرفته و به سمت «دهکده هاوز خاص» (Hauz Khas) بروید.

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

شب را در دهکده هاوز خاص به پایان برسانید

دهکده شیک و جوان «هاوز خاس» (Hauz Khas) پر از شوروم‌ها و بوتیک‌های مد، گالری‌های هنری، سالن‌های نمایشگاهی، مغازه‌های کتاب یا عتیقه فروشی، رستوران و کلوب‌های شبانه است. اگر می‌خواستید یک شب حسابی را تجربه کنید باید حتماً به این نقطه از دهلی سر بزنید. گزینه‌های صرف شام بسیار متنوع هستند و از یک رستوران معاصر اروپایی تا کافه‌های سنتی مدیترانه‌ای متغیر‌ند. حتی می‌توانید از غذاهای آسیای شرقی، هندی یا برگر‌های آمریکایی و آشپزی کمتر شناخته شده هیمالیایی چیزهایی امتحان کنید. برای یک تجربه شام بی‌همتا ولی با قیمت مناسب می‌توانید روی «یتی» (Yeti) حساب کنید. این رستوران هیمالیایی غذاهای خوشمزه نپالی و تبتی مانند «موموس» (Momos) یا سوپ سنتی بره را به شما پیشنهاد می‌کند.

گشت و گذار 24 ساعته در دهلی هندوستان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید