بنر هدر

باغ های موزه در تهران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شاید با شنیدن نام تهران، سفر های کاری به ذهن همگان خطور کند و کسی این شهر را به عنوان مقصدی برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های دیدنی انتخاب نکند. در صورتی که تهران به سبب اینکه از دوره های گذشته تا کنون پایتخت کشور بوده، آثار تاریخی و دیدنی بسیاری دارد که می توان در سفر به تهران، از آنها بازدید کرد و حتی سفر های کاری و پر مشغله خود را به یک سفر خاطره انگیز بدل کرد.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان که در بافت قدیمی محله های اطراف میدان بهارستان قرار دارد، مکانی است که شما می توانید آرامشی بی حد و وصف را در آن بیابید. به محض پا گذاشتن در آن حس و حال خانه های قدیمی سراسر وجود تان را پر می کند، شما می توانید در کافه ای (کافه تهرون) که در همان ابتدای ورود به باغ قرار دارد بنشینید و تمامی باغ را از نظر بگذرانید و تصمیم بگیرید از کدام مسیر شروع به گشت و گذار در باغ کنید.

باغ های موزه در تهران

می توانید در حین نوشیدن چای خوش عطری که در استکان های کمر باریک ریخته شده، تصمیم بگیرید که ابتدا نگاهی به کارگاه سفال گری بیاندازید یا اینکه به سراغ موزه کمال الملک بروید و پس از نگاه به آثار هنرمندانه او و شاگردانش، از پشت ساختمان های قدیمی آجری، قدم زنان بوی خوش سفال های پخته شده را دنبال کنید تا به کارگاه برسید، در هر صورت تصمیم با شما است.

باغ موزه نگارستان این اجازه را به شما می دهد تا در میان هیاهوی شهر تهران، چند ساعتی آرامش زندگی های قدیم را تجربه کنید.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی در منطقه الهیه قرار داشته و بافت آن کاملا با خانه های قدیمی در آن منطقه هماهنگی دارد. طراحی این باغ، از باغ فین کاشان الهام گرفته و کاملا یک بنای مرمت شده است. وجود درختان سر به فلک کشیده، جوی های پر آبی که از هر سو روانه هستند و صدای خوش پرندگان، همه و همه باعث می شود که این محل، یک مکان عالی برای ملاقات های بهاری شما با دوستانتان باشد. مخصوصا این که در میان درختان سبز باغ، میزهایی چیده شده است که خبر از وجود کافه ای در انتهای باغ دارد .

پس از این که قهوه ای در کافه باز باغ میل کردید، می توانید به ساختمان قدیمی با شیشه های رنگی که اصالت خانه های ایرانی را به همراه دارد سری بزنید و از نمایشگاهی که درون آن برقرار است دیدن کرده و روحتان را تغذیه کنید. بعد از دیدن نمایشگاه در مسیر خروج از باغ نیز می توانید سری به گالری کهن ایران بزنید و از آن نیز دیدن کنید. آرامش این باغ موزه هر کسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

باغ های موزه در تهران

باغ موزه دکتر حسابی

خانه دکتر حسابی که در نزدیکی باغ موزه هنر ایرانی قرار دارد مثالی کامل از احترام به طبیعت و ارزش و اقتدار سرسبزی در خانه های ایرانی است. این خانه که مدت ها بعد از فوت دکتر حسابی، پژوهشگر والامقام ایرانی، توسط فرزندانش تبدیل به موزه شد، نشانگر زندگی ساده این دانشمند ایرانی است. در هر جای این خانه عشق را می توان حس و اصالت خانه ایرانی را با تمام وجود درک کرد. در این خانه احترام به طبیعت حرف اول را می زند و در هر گوشه خانه، نشانی از درگیری طبیعت با زندگی به چشم می خورد. صفای حیاط این خانه چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و بالکنی که با گلدان های قدیمی تزیین شده بسیار چشم نواز است.

باغ های موزه در تهران

باغ موزه مینیاتور

شاید سر زدن به هر ۱۲ اثر تاریخی ایران که در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است در یک روز کاری ناممکن به نظر برسد، اما شما با سر زدن به باغ موزه مینیاتور که در شرق تهران قرار دارد، می توانید ماکت های مینیاتوری این آثار را که با دقت و ریزه کاری درست شده اند، ببینید. این باغ موزه که در زمینی به مساحت حدودا ۳ هکتار ایجاد شده، کاملا هندسه باغ های ایرانی را دارا بوده و در دل خود ماکت هایی از ۱۲ اثر تاریخی ایرانی دارد که کار دست هنرمندان ایرانی است.

باغ های موزه در تهران

با قدم زدن در این باغ موزه ضمن دیدن این ماکت های مینیاتوری می توانید حس و حال باغ های ایرانی را کاملا درک کنید و از هوای دل پذیر بهاری نهایت لذت را ببرید.

باغ های موزه در تهران

باغ موزه قصر

به جرات می توان گفت باغ موزه قصر به عنوان خلاقانه ترین و جذاب ترین موزه کشور شناخته می شود، چرا که تبدیل کردن فضایی که روزی زندانی مخوف بوده، به یک فضای فرهنگی، کاری بس دشوار است. اما طراحان این پروژه به خوبی از پس این کار برآمدند و حالا باغ موزه قصر تبدیل به مکانی برای برگزاری نمایشگاه های داخلی و بین المللی شده است و دیوار هایی که زمانی فقط خشم و نفرت را تجربه می کردند، حال پذیرای نگاه تحسین آمیز مردمی هستند که در آن فضا وقت می گذرانند. وجود آمفی تئاتر ها و رستوران هایی که در فضاهای باز قرار دارند، می توانند انتخاب مناسبی برای گشت و گذار در روزهای بهاری باشند.

باغ های موزه در تهران

باغ موزه مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از بناهای دوره قاجار بوده که حوادث زیادی را به چشم دیده و از سر گذرانده است. این عمارت که در یکی از محله های نزدیک به میدان بهارستان قرار دارد ، این روز ها تبدیل به یک پاتوق فرهنگی شده که علاقه مندان زیادی دارد .

این باغ موزه جز یکی از ارزشمندترین بناهایی است که از زمان قاجار به جا مانده است، اما امروزه از این عمارت به عنوان گواهی بر تاریخ پر فراز و نشیب ایران استفاده می شود؛ یکی از اتاق های مجموعه تبدیل به نمایشگاهی از عکس های قدیم تهران و حوادث زمان های دور ایران شده، اتاقی دیگر نیز تبدیل به فروشگاهی برای دست سازهای هنرمندان ایرانی و از دیگر اتاق ها برای پذیرایی از مهمان های کافه استفاده می شود.

باغ های موزه در تهران

این کافه از صبح تا عصر به مشتریان خود سرویس می دهد و برای مهمانان و بازدیدکنندگان با فراهم سازی امکان صرف صبحانه در فضایی باغ مانند، همراه با عطر گیاهان بهاری، اوقات دلپذیر و فرح بخشی را رقم زده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید