بنر هدر

رسم نوشیدن چای در دنیا

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

چای نوشیدنی محبوب تمام دوران‌ها

چای آنقدر اصیل و پرقدرت است که حالا هر گیاه دیگری را هم که دم کنیم به آن چای می‌گوییم. مثلاً آلبالو را در آب جوش می‌خیسانیم و کمی بهش فرصت می‌دهیم و بهش می‌گوییم چای آلبالو. چای در هر کشوری به روش خاصی مصرف میشود و رسم نوشیدن چای در هر نقطه از جهان متفاوت است. اگر به نوشیدن چای بسیار علاقمندید و عادت دارید پس قبل از رفتن به سفر حتما بدانید که چای در مقصد مورد نظر شما چگونه میل میشود.

چای نعنا مراکش

رسم نوشیدن چای در دنیاهرکسی که به مراکش سفر کرده باشد خوب می‌داند چای نعنا در فرهنگ شمال آفریقا چقدر مهم است. مخلوطی از برگهای چای سبز و نعنا را دم و با شکر خیلی شیرینش می‌کنند و چای را از ارتفاع نسبتاً زیاد توی لیوان‌های خوش‌تراش می‌ریزند. وقتی میزبان به شما چای تعارف می‌کند نباید تعارفش را رد کنید حتی اگر بی‌میل باشید و به اصطلاح آدم چایخوری نباشید. این نپذیرفتن را نشانه‌ی بی‌ادبی می‌دانند.

چای تبت

رسم نوشیدن چای در دنیاممکن است هیچ وقت به ذهن آدم نرسد که بشود از کره در چای استفاده کرد. اما در تبت مردم هیچ‌چیز را به اندازه چایی که با کره گاو وحشی مخلوط شده باشد دوست ندارند. چای در آنجا به همین مخلوط ختم نمی‌شود، چه چیز دیگری بهش اضافه می‌کنند؟ بله نمک! احتمالاً آنجا هم وضعیتی مثل اینجا دارد که همواره جنگی بین هواداران هلیم با شکر و هواداران هلیم با نمک درجریان است. این چای با چربی بالا نوشیدنی‌ای انرژی‌زاست که کمک می‌کند زندگی در سرمای سخت ارتفاعات هیمالیا را تاب بیاورید.

چای در هنگ کنگ

رسم نوشیدن چای در دنیادر هنگ کنگ چایی می‌نوشند که اسم عجیبی دارد: شیرچای جوراب‌شلواری. مخلوطی از چای سیاه و شیر خشک یا شیر غلیظ شده. در واقع این اسم را رویش گذاشته‌اند چون کیسه‌‌ای که چای سیاه را داخل آن می‌ریزند و به عنوان فیلتر از آن استفاده می‌کنند به جوراب زنانه ساق‌بلند شباهت دارد.

تایوان

رسم نوشیدن چای در دنیا

در تایوان چای “شیرچای مروارید” باب طبع همه نیست طی سی و پنج سالی که از ابداعش می‌گذرد خیلی محبوب شده. چای سرد را با میوه یا شیر مخلوط می‌کنند و یک قاشق از توپ‌های کوچکی از نشاسته‌ی جویدنی به آن می‌افزایند. این چای چنان در تایوان همه‌گیر شده که حتی آوازه‌اش به بریتانیا هم رسیده و بعضی مغازه‌ها در انگلیس آن را می‌فروشند.

ژاپن

رسم نوشیدن چای در دنیاسنت چای خوردن در ژاپن مفصل‌تر از بقیه جاهای دنیاست و مراسم مختلفی برای آن وجود دارد. هیچ سفری به ژاپن بدون تماشا یا شرکت در یک مراسم چای کامل نمی‌شود. مراسمی که ریشه در تاریخ و آئین ذن بودیسم دارد. چایی که غالباً در این مراسم استفاده می‌شود پودر چای سبز است که ماتچا نام دارد. مراسم چای مفصل معمولاً چهارساعت به طول می‌انجامد آنقدر که ممکن است وسطش خسته شوید و به خواب عمیقی فرو بروید، اینهمه انتظار برای یک فنجان چای.

مصرف چای بریتانیا

رسم نوشیدن چای در دنیاقبل از حکومت چارلز دوم بود که چای برای اولین‌بار راهش را از چین به بریتانیا باز کرد. در سال ۱۶۶۰ از قول ساموئل پپیز روزنامه‌نگار انگلیسی نقل شده که وقتی برای اولین‌بار چای چینی خورده چقدر بدش آمده اما امروز انگلیسی‌ها بیش از صدوبیست میلیون فنجان چای در روز مصرف می‌کنند.

جنوب ایالات متحده آمریکا

رسم نوشیدن چای در دنیابا آن تابستان‌های داغ تعجبی ندارد که مردم جنوب آمریکا نوشیدن چای داغ را از گذشته‌های دور کنار گذاشته باشند. حالا نوشیدنی محبوب آنها چایی است شیرین که با تکه‌های یخ خنک می‌شود و خیلی خوب از عهده رفع تشنگی در تابستان برمی‌آید.. به نظر می‌رسد این سنت از سال ۱۸۷۹ به این طرف به وجود آمده باشد.

هند

رسم نوشیدن چای در دنیاخیلی‌ها فکر می‌کنند نوشیدن چای در انگلیس بیشتر از بقیه جاهای دنیا رایج است و آنها چای‌خورانی حرفه‌ای‌تر نسبت به بقیه هستند اما در هیچ کشوری به اندازه هند چای مصرف ندارد. در آنجا هم مثل ایران به این نوشیدنی چای می‌گویند و چای سیاه را با شیر و شکر مخلوط می‌کنند. دوره‌گردی که چای می‌فروشد یک شغل عادی در هند محسوب می‌شود.

چین

رسم نوشیدن چای در دنیاآنطور که افسانه‌ها می‌گویند چای اولین‌بار ۲۷۳۷ سال قبل از میلاد در چین و به وسیله‌ی امپراطور شنونگ کشف شد. زمانی که یک برگ چای خشک در لیوان آب داغ او افتاد چای برای نخستین‌بار پا به جهان گذاشت و تبدیل به عزیزترین نوشیدنی در کل جهان شد. حالا چای به عنوان یکی از هفت ضرورت اصلی در کشور چین نام برده می‌شود و در این بین چای سبز در بین چینی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد.

چای در کشورهای جنوب آسیا

رسم نوشیدن چای در دنیانوشیدن چای معطر هندی همراه با ادویه ماسالا از دورانی شروع شد که این کشور مستعمر انگلیس بود و کم‌کم این علاقه به کشورهای اطراف هم کشیده شد. در حقیقت انگلیسی‌ها بودند که هندی‌ها را به نوشیدن چای تشویق کردند. یعنی چای از چین رفته به انگلستان و برگشته به هند، راهی دور و دراز. مردم جنوب آسیا این نوشیدنی را با آغوش باز پذیرفتند اما به دلخواه خود به آن شیر و ادویه اضافه کردند. حالا در کشورهای جنوب آسیا همه از خوردن این نوشیدنی آرامش‌بخش لذت می‌برند.

“نون  چای”پاکستان

رسم نوشیدن چای در دنیادر پاکستان هم چای سیاه محبوب است و هم چای سبز. اما چشم‌نوازترین چای در این کشور یک نوشیدنی صورتی‌رنگ به اسم “نون  چای” است که تشکیل شده از شیر، پسته، بادام، ادیه‌جات و گیاهان ترش که در منطقه کشمیر می‌رویند.

چای سماوری روسیه

رسم نوشیدن چای در دنیادر روسیه مثل ایران خودمان سماور جزئی از رسم چای است. در سماور آب را می‌جوشانند و چای را در قوری روی سماور دم می‌کنند. نصف فنجان چای غلیظ و نصف دیگرش آب جوش می‌ریزند و چای آماده است. اینکه غلظتش چقدر باشد بستگی به ذائقه‌ی مصرف‌کننده دارد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید