بنر هدر

غذاهای مخصوص کریسمس در جهان

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

غذاهای کریسمس در سرتاسر دنیا و آداب و رسوم مردم سرتاسر دنیا، بسیار متفاوت و اغلب جذاب هستند. اما یک مورد مشترک در تمام آن‌ها وجود دارد: پرخوری! به حدی که دیگر قادر به تکان خوردن نباشیم و آرزو کنیم کاش کمتر شکمو بودیم! گردهم‌آیی‌هایی مانند شب یلدا، عید و سال نوی میلادی، همیشه با خوردن خوراکی‌های خوشمزه همراه بوده و آن‌ها که به غذا علاقه دارند، استقبال بسیاری از این مناسبت‌ها می‌کنند.

از نوشیدنی «اگ ناگ» (نوعی نوشیدنی با ترکیبی از تخم مرغ) گرفته تا کیک‌هایی بسیار لذیذ، در لیست غذاها و نوشیدنی‌هایی قرار دارد که حتی زمانی که میل به غذا خوردن ندارید، شما را به هوس می‌اندازد.

سوئد

هرچه بیشتر، بهتر! این شعار سوئدی‌ها است زمانی که صحبت از «جولبُرد» سوئدی یا «میز کریسمس» به میان می‌آید. میز شام سوئدی‌ها را گوشت کریسمس یا گوشت یول آبپز شده می‌آراید و در کنار آن، تخم مرغ و خرده‌های نان به همراه سس خردل سرو می‌شود. فراموش نکنید که در کنار این غذا، اندکی Dopp I grytan نیز بخورید. تکه‌ای نان، آغشته شده به مایع گوشت با طعمی بسیار لذیذ. اگر به این ترکیب، ماهی سفید آبپز شده نیز اضافه کنید فوق‌العاده خواهد شد.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

پورتو ریکو

برای تدارکات شب سال نو، ساکنین پرتوریکو در حال پختن خوک برشته، آرزو می‌کنند کاش در مکانی دیگر بودند تا بوقلمونی را در فر گذاشته و چند ساعت بعد، غذایی لذیذ و بی‌دردسر بر سر سفره باشد زیرا پختن این غذا نیاز به مراقبت مداوم دارد. اما با میل کردن آن، خستگی پخت غذا از تن‌شان خارج می‌شود. گرچه در باورهای مسلمانان، خوردن گوشت خوک، حرام است، اما در پورتوریکو، از آغاز سال جدید با میل کردن چنین گوشتی استقبال می‌کنند.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

پرتغال

اگر عاشق شیرینی هستید، سال نوی میلادی را ، در این کشور بگذرانید. گرچه وعده‌ی غذای اصلی در این شب، «ماهی روغن» و سیب زمینی آبپز شده است، اما آنچه شب کریسمس را برای پرتغالی‌ها جذاب می‌کند، شیرینی‌‌هایی است که کنار آن سرو می‌شود. به عنوان مثال، شیرینی‌ای دارند که ترکیبی شیرین از مغزهای خوراکی، عسل و کشمش است. شیرینی اصلی آن‌ها، کیکی به نام «بولو رِی» (Bolo Rei) است، کیکی شاهانه که لذت غذایی که نوش جان کرده‌اید، دو چندان می‌کند.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

ژاپن

مرغ سوخاری کنتاکی در اکثر کشورها طرفداران بسیاری دارد و آن‌ها نیز از مشتریان خود استقبال می‌کنند. در سال 1974، کی اف سی کمپینی به نام «مرغ کریسمس» در ژاپن راه انداخت و ایده‌ی آن از اینجا آمد که عده‌ای که قادر به تهیه‌ی بوقلمون نبودند، درخواست ظرف‌های مرغ داشتند. اکنون کی اف سی به قدری در دوران کریسمس شلوغ‌تر از حالت عادی می‌شود که باید سفارش خود را از چندین هفته پیش از کریسمس ثبت کنید. اگر با در حال گذراندن اوقات فراغت خود در کریسمس هستید، مرغ کریسمس در کی اف سی، بهترین انتخاب شب سال نو خواهد بود.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

اروپای شرقی

بهترین مقصد برای گردشگران گیاه‌خوار در کریسمس، اروپا است! لیتوانی، لهستان و اوکراین، 12 غذای سنتی بسیار جذاب برای کریسمس تهیه می‌کنند تا در شب سال نو، کنار خانواده نوش جان کنند. شاید جالب باشد بدانید که پیشتر، اغلب این غذاها گیاهی بود زیرا ارتدوکسی‌ها بنا به سنت‌های پیشین خود، قبل از تولد حضرت مسیح روزه می‌گرفتند. البته این روزه، شامل حذف گوشت، تخم مرغ و شیر بود. البته این روزه هنوز هم رواج دارد اما نه به شدت سابق! بنابراین شاید در برخی خانه‌ها، کنار غذاهای گیاهی، غذاهای گوشتی یا تخم مرغ و شیر نیز مشاهده کنید.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

رسوم بسیاری وجود دارد که در کنار غذاها، باید رعایت شود. اکثر این رسوم، بسیار قدیمی هستند. از نان‌های کریسمس گرفته تا ریختن علف خشک روی میز به عنوان یادبودی از تولد حضرت عیسی مسیح یا باروری در سال جدید. فقط فراموش نکنید که از تمام غذاها امتحان کنید؛ وگرنه بنا به افسانه‌ها، در سال جدید خواهید مُرد!

آلمان

خانه‌ای از جنس شیرینی ممکن است تخیلی کودکانه به نظر برسد، اما در آلمان برای سال نو، شیرینی‌ای مشابه آن تولید می‌کنند تا سفره‌ای زیباتر داشته باشند. خانه‌ای از جنس نان زنجفیلی، ساخته شده از شکلات و شیرین‌هایی که بر روی آن‌ها، برفی از جنس شکر وجود دارد. آن‌ها که چندان علاقه‌ای به شیرینی ندارند، می‌توانند از «کلم کالی» موجود، میل کنند. هر مادربزرگی در آلمان، شیوه‌ای منحصر به فرد برای تهیه کلم کالی دارد. غاز کبابی شده تزئین شده با کلم قرمز، در کنار سوپ کلم کالی سرو می‌شود تا دقایق کنار هم بودن در شب سال نوی میلادی را، خاطره انگیز کند. آلمان در زمان کریسمس، تخیلات کودکی شما را به واقعیتی جذاب تبدیل می‌کند.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

نروژ

شاید برای ما ایرانی‌ها جالب باشد که نروژی‌ها در شب سال نو، چیزی شبیه کله‌پاچه می‌خورند! سر گوسفند (سمالاهاو) غذایی است در نروژ که برای کریسمس تهیه می‌کنند. البته ممکن است این غذا برای هر ذائقه‌ای خوشایند نباشد. مردم نروژ رسم دارند در کریسمس، ابتدا گوش و سپس چشم گوسفند را بخورند زیرا چرب‌ترین قسمت‌های سر گوسفند است. در همین حین نیز مغز گوسفند را خارج کرده و آبپز یا سرخ می‌کنند.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

غذای دیگر نروژی‌ها برای کریسمس که عادی‌تر است، «پینه جوت» (Pinnekjøtt) یا گوشت دنده‌ی بره است که به صورت سنتی، آن را بر روی آتشی می‌پزند که از شاخه‌های درخت غان تشکیل شده است. اگر گیاه‌خوار هستید، «مولتکرم» (Multekrem)، نوعی دسر سنتی نروژی، می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد که ترکیبی از تمشک شمالی با خامه شکری است و مانند گوسفند، صورت ندارد!

یهودیان آمریکایی

چینی‌ها و یهودی‌ها، دو گروه بزرگی از جوامع دور از وطن را در قرن بیست و یکم در ایالات متحده تشکیل می‌دهند. بنابراین شاید برایتان عجیب نباشد که بسیاری از یهودیان آمریکایی در کریسمس، درحال گشت و گذار در محله‌ی چینی‌های نیویورک باشند. ممکن است دیگر رستوران‌های شهر، بسته باشد، اما رستوران‌های چینی محلی، در این شب‌ها زمانی بیشتر از حد معمول باز بوده و پذیرای مهمانان، به ویژه مهاجرین هستند.

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

همه‌ی ما با سبک غذاهای غربی چینی آشنا هستیم، اما محبوب‌ترین غذاها، نسخه‌های آمریکایی شده‌ی خوراکی‌های آسیایی هستند که شامل شیرینی‌های طالع‌بینی (Fortune cookies) و «مرغ ژنرال تسو» (General Tso\’s chiken) است.

گرینلند

اگر بانویی هستید که سال نوی خود را در گرینلند می‌گذرانید، هرگز در شب سال نوی میلادی، نباید شما غذا را سرو کنید! بر سر سفره‌ی کریسمس، این مردان هستند که غذا را برای بانوان سرو می‌کنند. این رسم جالب، سبب می‌شود به آن بی‌اندیشید که مگر در دیگر روزهای سرتاسر سال، زحمت کارها بر دوش کیست که سرو غذا توسط مردان در این شب چنان پررنگ شده که آن را یک رسم می‌دانند!

غذاهای  مخصوص کریسمس در جهان

البته خوردن غذاهای کریسمس در گرینلند، کار چندان ساده‌ای نیست: «ماتاک» (Mattak)، لایه‌های چربی نهنگ است که زیر پوست او قرار دارد. ساکنان گرینلند این غذا را با ولع می‌خورند. گرچه در رسم‌ها، مسئولیت سرو این غذا در شب سال نو به عهده‌ی آقایان است، اما بانوان زحمت تهیه آن را بر عهده دارند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید