بنر هدر

قمصر و کاشان شهر های زیبای گل و گلاب

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرهای ایران هرکدام ویژگی منحصر به‌فرد خود را داشته و هر یک از چهره متفاوتی نسبت به سایر شهرها برخوردار است. برخی دارای تاریخی کهن بوده، آثار بجای مانده از تاریخ را در خود حفظ می‌کنند و دیگری از چهره زیبای طبیعت برخوردار بوده و آب و هوای دل‌چسب خود را به رخ سایرین می‌کشد.

در میان تمام شهرهای ایران با این تعداد جاذبه گردشگری فراوان، کاشان جایگاه ویژه ای داشته و یکی از اصلی ترین شهر های توریستی کشور بشمار می آید و همه روزه میزبان گردشگران بسیاری است. بویژه در فصل بهار و تابستان، این شهر به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگران بدل شده و سفر های بسیاری به کاشان صورت می گیرد تا علاوه بر بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی این شهر، در مراسمی همچون گلاب گیری که یکی از رسوم و آئین دیرینه و دیدنی کاشان است، شرکت کنند.

قمصر و کاشان شهر های زیبای گل و گلاب

کاشان یکی از شهرهایی است که در فصل بهار پر از شور و هیجان می‌شود که میزبان هزاران هزار گردشگر داخلی و خارجی است. از اواسط اردیبهشت تا انتهای خرداد ماه فصل گلاب‌گیری، شهرهای قمصر، نیاسر و روستاهای اطراف آن تعداد زیادی را به‌طرف خود جذب می‌کند. عاشقان گل سرخ محمدی از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا خودشان را به جشن گلاب‌گیری برسانند.

برای پی بردن به تاریخچه گل و گلاب‌گیری می‌توان مطالعه‌ای از آثار به‌دست‌آمده از حفاری‌های سیلک که شکل گل ۷ پر روی آن دیده می‌شود که این خود گواه این مدعاست که ساکنان این منطقه از هزاره‌های قبل از میلاد با گل‌ها و گیاهان آشنا بوده‌اند.

قمصر و کاشان شهر های زیبای گل و گلاب

گلاب در دوره‌های تاریخی در کاشان وجود داشته و برای اثبات این ادعا می‌توان از عید گلاب که یکی از آداب‌ورسوم در کاشان قدیم بوده، یاد کرد. در سال‌های ۵۲ و ۵۴ هجری شمسی که کارشناسان بلغاری روی گل سرخ مطالعه می‌کردند به این نتیجه رسیدند که گل سرخ محمدی قمصر کاشان در مقایسه با نمونه‌های مشابه در نقاط دیگر، کیفیت بهتر و برتری دارد. بیشتر کارخانه‌های ادکلن‌سازی اروپا، برای تهیه عطر و ادکلن، از اسانس عطر گل قمصر استفاده می‌کنند. این موضوع سبب شده تا عطر و گلاب قمصر از دیرباز به‌صورت یک محصول نامی باقی بماند، در شهرت قمصر همین بس که، همه‌ساله خانه خدا با گلاب ناب محمدی این شهر شستشو داده می‌شود.

قمصر و کاشان شهر های زیبای گل و گلاب

به‌غیراز قمصر، در مناطق دیگر مانند نیاسر، برزک، کامو، وادقان، ون، دره استحصال و در پاره‌ای از آبادی‌های کوهپایه‌ای و سردسیر، به کاشت گل محمدی می‌پردازند و اگر توان استحصال آن را نداشته باشند گل ها را به کارگاه‌هایی می‌دهند که این کار را انجام دهند.

به افرادی که گل می‌چینند، گل چین می‌گویند. گل چین‌ها از اوایل صبح قبل از طلوع آفتاب شروع به گل‌چینی می‌کنند و سعی دارند تمام گل گلستان را تا قبل از طلوع آفتاب برداشت کنند. چون معتقدند گل قبل از طلوع خورشید عطر و بوی زیادتری دارد.

معمولاً گل را، به کمک ناخن انگشت شست و ناخن انگشت سبابه از سرشاخه جدا می‌کنند. لازم به ذکر است چون عصاره گل در قسمت ته گل که به شاخه وصل است متراکم می‌شود، سعی می‌کنند گل را از بند جدا کنند.

قمصر و کاشان شهر های زیبای گل و گلاب

اگر تصمیم دارید، در فصل گل و گلاب در این مراسم شاد و خوشبو شرکت کنید، تا فرصت هست رزرو هتل کاشان خود را انجام داده، تا از محل اسکان خیالتان راحت شود، چون ممکن است به خاطر شلوغی و تعداد زیاد گردشگران داخلی و خارجی، هتل مدنظر خودتان را از دست بدهید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید