بنر هدر

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

پلنگ دره کجاست؟

چرا پلنگ دره خاص است؟

در پلنگ دره چه می‌بینیم؟

چه زمانی به پلنگ دره برویم؟

در سفر به پلنگ دره چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

دلایل اصلی برای سفر به پلنگ دره

موقعیت پلنگ دره

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران


پلنگ دره کجاست؟

برای آغاز  سفر ماجراجویانه رودخانه‌نوردی، باید راهی شیرگاه استان مازندران شوید. در این شهر، آبشار زیبایی وجود دارد که به پلنگ دره معروف است. برای رسیدن به این آبشار باید از دل رودخانه‌ای زلال، در میان جنگلی سرسبز، بگذریم.


چرا پلنگ دره خاص است؟

منطقه پلنگ دره یکی از دلرباترین مناطق جنگلی استان مازندران است. در این جنگل رودخانه‌‌ای وجود دارد که در فصول گرم سال امکان تجربه یک رودخانه‌نوردی مهیج را برای‌تان فراهم می‌کند.


در پلنگ دره چه می‌بینیم؟

زیبایی‌های پلنگ‌ دره پایانی ندارد. جنگلی بکر و سرسبز است و در طی مسیر، نوای رودخانه شنیده می‌شود. مسیر رودخانه را که ادامه دهید به آبشاری زیبا در دل جنگل می‌رسید. اگر از هیجان رودخانه‌نوردی و آب بازی در میان راه هنوز انرژی‌تان تمام نشده است، می‌توانید به زیر آبشار بروید و گرمای روزهای داغ سال را از یاد ببرید.


چه زمانی به پلنگ دره برویم؟

از نیمه فصل بهار تا پایان تابستان بهترین فصل برای سفر به پلنگ دره و تجربه مهیج رودخانه‌نوردی است. در فصل گرما پلنگ دره یک پیشنهاد جذاب برای تجربه‌های خنک است.


در سفر به پلنگ دره چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

معمولا در کنار نام پلنگ دره، رودخانه‌نوردی و آب بازی می‌شنویم؛ پس در کوله خود حتما یک دست لباس اضافه و صندل طبیعتگردی جای دهید تا اگر هوس خیس شدن به سرتان زد، نگرانی برای لباس و کفش خود نداشته باشید. مثل همیشه حتما می‌دانید که اگر زباله‌های خود را در طبیعت رها کنیم ماشین‌های شهرداری برای جمع کردن آن‌ها تا دل جنگل نمی‌آیند؛ پس همراه بردن کیسه زباله را فراموش نکنید.

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران

آبشار پلنگ دره در شمال شرقی شهر شیرگاه قرار دارد و یکی از زیباترین مکان‎های دیدنی این شهر به حساب می‌آید.  با سفر به این منطقه شاهد رودخانه‌ای زلال و زیبا با آبشار هشت متری و ریزش آب به حوضچه سنگی و پوشیده از خزه خواهید بود. چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای زیبا و تمیز با عمق کم باعث شده این مسیر برای روزهای گرم سال مقصد دلچسبی باشد. از طرفی جنگل‌های بکر و دست نخورده اطراف نیز برای گردشگران جذاب است. این جنگل‌ها جانور درنده‌خو و خطرناک ندارند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید خطری شما را تهدید نمی‌کند.

  • دلایل اصلی برای سفر به پلنگ دره
  1. داشتن برنامه پرهیجان و ماجراجویانه
  2. لذت آب‌بازی و شنا در آب خنک رودخانه در روزهای گرم تابستان
  3. عبور از تنگه های عمیق و سرسبز
  4. لذت شیرجه و شنا در حوضچه‌های عمیق آب از بر فراز تخته سنگ
  5. آشنایی با گیاهان منطقه (پرسیاوشان، توسکا، انجیلی و…)
  • زمان سفر برای بازدید از  پلنگ‌دره چه فصلی از سال است؟

زمان مناسب برای برای دیدن پلنگ‌دره فصل بهار (از ابتدای اردیبهشت) و تابستان است. هر چند اگر می‌خواهید رودخانه‌نوردی داشته باشید روزهای گرم سال را انتخاب نمایید.

  • از چه مسیری به دیدن پلنگ دره برویم؟

برای رسیدن به این جنگل، از جاده فیروزکوه به سمت شیرگاه و سپس از آنجا به سمت روستای نفار بروید. از نفار با ماشین به مدت یک ساعت جاده خاکی (۱۳ کیلومتر) طی مسیر می‌کنید تا به پلنگ دره برسید.

آبشار پلنگ دره واقع در شیرگاه مازندران یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مسیر‌های طبیعت گردی استان مازندران است. از شهر زیبای شیرگاه و از پاسگاه نگهبانی منابع طبیعی حدود ۱۳ کیلومتر جاده خاکی که با ماشین حدود یک ساعتی طول می‌کشد را باید طی کرد تا به این مکان زیبا و بکر رسید لازم به ذکر است که جنگل‌های ابتدایی مسیر بسیار زیبا و رویایی می‌باشند. آبشار پلنگ دره در شمال شرقی شهر شیرگاه قرار دارد و یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی شهر شیرگاه به حساب می‌آید. شاهد یک رودخانه ای زلال و زیبا با آبشار ۸ متری پلنگ دره و ریزش آب به حوضچه سنگی خواهید بود.

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران

چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای زیبا و تمیز با عمق کم نیز یکی دیگر از زیبایی‌های جنگل پلنگ دره جز جنگل‌های بکر و دست نخورده به شمار می‌رود. این جنگل‌ها جانور درنده خو و خطرناک ندارند. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید خطری شما را تهدید نمی‌کند. در این مسیر خاکی و جنگلی حتی می‌توانید دوچرخه سواری کنید. زیرا مسیر جنگل پلنگ دره شیب تند و نفس‌گیر ندارد. از ابتدای جاده اصلی تا خود آبشار پلنگ دره بیش از ۱۳ کیلومتر راه نیست.

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران

در هر وضعیت آب و هوایی می‌توان این مسیر را رفت و پیاده روی اجباری ندارد، با هر سن و سالی (خرد سال و افراد مسن) می‌توانید همسفر شوید. شایان ذکر است جهت رفتن به آبشار پلنگ دره و حوضچه سنگی، باید یک بار از عرض رودخانه (۱۵ متری) به عمق نیم متری عبور کنید. مشاهده کامل متن از این رو دمپایی و لباس مناسب به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود جعبه کمک‌های اولیه چراغ قوه و باس و کفش مناسب به همراه داشته باشید. شیرگاه از جنوب به شهرهای زیرآب و پل سفید و از شمال به شهرستان قائم شهر راه دارد. این شهر همچنین از سمت غرب به شهرستان بابل راه دارد. یکی از جاده‌های ارتباطی تهران- شمال، معروف به جاده فیروزکوه، و راه آهن تهران- شمال، که بخشی از راه‌آهن سراسری ایران است، از این شهر می‌گذرد. شیرگاه از همه جهت جز شمال به‌وسیله رشته کوههای البرز مرکزی احاطه گشته‌است. از غرب توسط کوه تِرز ،از شرق به‌وسیله کوه وِرزک واز جنوب با کوههای ساره سر و شاه کوه محاصره شده‌است.

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران


موقعیت پلنگ دره

شیرگاه محل تلاقی دو رود است. یکی رود تالار که از منطقه آلاشت و گردنه‌های دوگل سرچشمه می‌گیرد و دیگری رود کسلیان است. کسلیان در بیشتر مواقع سال آبی روشن و زلال دارد (تنها در زمان بارندگی‌های شدید آب آن کمی گل آلود می‌شود) ولی تالار در بیشتر مواقع سال گل آلود است. به دلیل وجود این دو رود و هم چنین وجود دره‌هایی نسبتاً کم عمق ،شیرگاه دارای پل‌های متعددی است که به همین دلیل آنراشهر پل‌ها لقب داده‌اند.

پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران

یکی از مسیرهای دسترسی از جاه فیروزکوه به سمت شیرگاه وسپس از انجا به سمت ابشار پلنگ دره است .طول مسیر از شیرگاه به سمت ابشار پنلگ دره ۲۰ کیلومتر می‌باشد و در تمام مسیر جنگل بسیار زیبا را شاهد خواهید بود.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «پلنگ دره ، آبشاری زیبا در طبیعت بکر شیرگاه مازندران»

  1. ممنون از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتید. اگه با ماشین بریم کجا باید ماشین رو پارک کنیم؟ داخل جنگل تا آبشار مسیر ماشین رو وجود نداره؟

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید