بنر هدر

جاذبه های گردشگری اصفهان ، نصف جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اصفهان شهری در مرکز ایران، جنوب تهران و پایتخت استان اصفهان است که به دلیل زیبایی ها و جاذبه های فراوان آن را «نصف جهان» می نامند . اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت ، دومین شهر توریستی و دومین شهر صنعتی ایران به شمار می رود که در زمان صفویان، پایتخت ایران بود. اصفهان یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی کشورمان است و هر ساله مسافران زیادی، چه از داخل چه از خارج، برای بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهر، به اصفهان می‌آیند. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تاکنون به اصفهان نرفته‌اید، ما در این مقاله جاهای دیدنی اصفهان را به شما معرفی می‌کنیم:

اصفهان جز بهترین و دیدنی ترین شهرهای ایران است که جاهای دیدنی آن را حتما باید دید و به خاطر سپرد

۱. میدان نقش جهان

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان اصفهان، میدان مرکزی این شهر محسوب میشود که در مجموعه تاریخی نقش جهان قرار گرفته است. این میدان در دوره تیموریان ساخته شد و در زمان شاه عباس اول توسعه پیدا کرد تا به شکل امروزی رسید. مساحت این میدان نزدیک به ۸۵ هزار متر مربع است.

در زمان شاه عباس اول، این میدان محل بازی چوگان، برگزاری آیین‌ها، جشن‌ها و نمایش‌های گوناگون و همچنین رژه قشون بوده است. هنوز هم دو دروازه سنگی چوگان مربوط به آن دوره در این میدان باقی مانده است.

۲. مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله

ساخت مسجد شیخ لطف الله در سال ۱۶۰۳ در دوران صفوی آغاز و در سال ۱۶۱۹ به پایان رسید. این مسجد را معمار زبردست ایرانی، «محمدرضا اصفهانی» ساخته  است. اصفهانی در ساخت این مسجد معماری و کاشی‌کاری را به هم پیوند زده و اثری بی‌نظیر خلق کرده است که هر بیننده و گردشگری را به تحسین وا می‌دارد. مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان اصفهان و روبروی کاخ عالی قاپو قرار دارد و جزو اماکن دیدنی اصفهان است که شما باید در سفر به این شهر حتما باید از آن بازدید کنید.

۳. پل خواجو

پل خواجو

پل خواجو از شاهکارهای زمان شاه عباس دوم است که بر روی زاینده رود ساخته شده است. پل خواجو یا پل بابا رکن الدین عملکردهایی مانند سد و تنظیم جریان آب داشته است. این پل از لحاظ معماری، استحکام و تقارن بی‌نظیر است. پل خواجو در ۱۵ دی ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. وسط پل برای اقامت موقتی شاه صفوی و خانواده او ساختمانی به نام بیگربیکی بنا شد. این ساختمان اکنون هم وجود دارد و طاق‌های آن دارای تزئینات نقاشی است.

۴. سی و سه پل

سی و سه پل

پل الله وردی خان یا سی و سه پل، پل زیبا و بی‌نظیری است که نمادی از آناهیتا است. این پل از شاهکارهای معماری صفوی و از مشهورترین پل‌های ایران است. این پل در انتهای جنوبی خیابان چهارباغ یا خیابان انقلاب اصفهان قرار دارد. سی و سه پل با نظارت و هزینه‌ی الله وردی خان، سردار معروف صفوی، بر روی زاینده رود ساخته شد.

سی و سه پل محلی برای جشن آب پاشان یا آب ریزان بوده است. در این جشن در ۱۳ تیرماه هر سال، با ریختن آب و گلاب روی یکدیگر جشن آب پاشان برگزار می‌کردند. مراسم «خاج شویان» که مخصوص ارامنه اصفهان در دوران صفویه و محل اجتماع شاعران، بزرگان، رجال و سایر مردم بوده است هم در این پل برگزار می‌شده است.

این پل همواره مورد تحسین بسیاری از صاحب‌نظران در دنیا بوده؛ تا جایی که پرسی سایکس، سی و سه پل را یکی از پل‌های درجه اول دنیا خوانده و شاردن آن را شاهکار معماری می‌داند.

۵. کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون

کاخ چهل ستون نیز از شاهکارهای به یادگار مانده از عصر صفوی و یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اصفهان است که بنا به کتیبه معرف تاریخ آن، عنوان مبارک‌ترین بنای دنیا را دارد. این کاخ در شرق خیابان چهار باغ پایین، جنوب خیابان سپه و غرب میدان نقش‌جهان قرار گرفته است. معماری این کاخ ترکیبی از هنر معماری چینی، ایرانی و فرنگی است و یک ایوان اصلی دارد که رو به شرق ساخته شده است. این ايوان مرکب از دو بخش است: يک بخش که بر ۱۸ ستون چوبی و رفيع استوار است و چهارستون وسط که روی ۴ شير سنگی قرار گرفته و حجاری آن‌ها به‌گونه‌ای است که دو شير به یک سر انسان نشان داده می‌شود.

۶. مدرسه چهار باغ

مدرسه چهار باغ

مدرسه‌ چهار باغ که اکنون با نام مدرسه‌ علمیه امام صادق (ع) شناخته می‌شود، یکی از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است و در زمان سلطنت شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه حکومت صفوی ساخته شده است. این بنای باشکوه و دیدنی در ضلع شرقی خیابان چهارباغ اصفهان قرار دارد. این مدرسه را می‌توان آخرین بنای مهم و عظیمی دانست که در دوران صفویان در اصفهان ساخته شده است.

هیچ یک از آثار تاریخی موجود در شهر اصفهان به اندازه مدرسه‌ چهارباغ، توجه گردشگران و جهانگردان خارجی را به خود جلب نمی‌کند. این بنا را می‌توان کلکسیون کاشی‌کاری ایرانی نامید.

۷. عمارت هشت بهشت

عمارت هشت بهشت

باغ هشت بهشت در بافت شهری اصفهان در غرب خیابان چهار باغ پایین، شرق به خیابان متاخری و جنوب به بازارچه بلند (بازار هنر) قرار دارد. این باغ نیز از یادگاری‌های عصر صفوی است. هشت بهشت یکی از باغ‌های مسطح می باشد که در میان چند باغ دیگر از جمله خرگاه، بهشت آیین و دمور قرار گرفته است. بخش مرکزی باغ به صورت ۴ صفه است که سقفی بر روی آن قرار دارد و با مقرنس‌های گچی زیبا پوشیده شده است. آنچه در اين عمارت حائز اهميت است، ارتباطی است که ميان فضاها و قسمت‌های مختلف آن پديد آمده است. اين ارتباط باعث شده تا عمارت هشت‌بهشت در لیست مناطق دیدنی اصفهان قرار بگیرد و در عين تنوع و گوناگونی و تعدد فضا از وحدت و يکپارچگی و تزئينات قابل‌توجه برخوردار شود.

۸. باغ پرندگان

باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان در سال ۱۳۷۵ با مساحت ۵۵ هزار متر مربع آغاز به کار کرد و یکی از جاهای دیدنی اصفهان و بخشی از پارک جنگلی ناژوان و رودخانه زاینده رود است. این باغ از معدود باغ‌های پرندگان در خاورمیانه است که بیش از ۱۳۰ گونه از انواع مرغ و پرنده در ان نگهداری می‌شوند. این باغ علاوه بر جاذبه‌های تفریحی، واحدهای آموزشی، علمی و تحقیقاتی نیز دارد. حتما در لیست مناطق گردشگری اصفهان این مورد را نیز قرار دهید و در سفر به اصفهان بازدید از این باغ زیبا را در برنامه خود بگنجانید.

۹. باغ گل‌ها

باغ گل ها

باغ گل‌های اصفهان در حاشیه جنوب شرقی میدان بزرگمهر و در نزدیکی رودخانه زاینده رود ساخته شده است. مساحت باغ ۲۵۰۰ متر مربع است و ۲۵۰ گونه گياهان صخره‌ای كه نمايی از طبيعت را ارائه می‌کند، در اين باغ كاشته شده است.

۱۰. منارجنبان

منار جنبان

منارجنبان از عمارت‌های شگفت‌انگیز ایران کهن است. این اثر تاریخی در دوران ایلخانی و در زمان حکومت اولجایتو ساخته شده و از آثار تاریخی اصفهان محسوب میشود و در سال ۱۳۲۱ ثبت ملی شده است. این مناره با وجود استحکام بسیار زیادی که دارد، در جای خود تکان می‌خورد و همین امر باعث شده به آن منارجنبان گفته شود. استادان کاشی‌کاری آن زمان، این اثر بی‌نظیر را با کاشی‌های ستاره‌ای شکل و لاجوردی رنگ تزیین کرده‌اند. منارجنبان در کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد قرار گرفته است و از بناهایی محسوب میشود که در فهرست مکان‌های دیدنی هر گردشگر و مسافری به اصفهان قرار می‌گیرد.

۱۱. پارک صفه

پارک صفان

کوه صفه که در جنوب شهر قرار دارد، یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. پارک صفه دارای فضای سبز بسیار زیبا در کنار باغ وحش، سالن بولینگ، تله کابین، چشمه‌ها و غارها در کنار رستوران‌ها و چایخانه‌های سنتی و مدرن است که همگی آماده‌ی پذیرایی از مسافران و بازدیدکنندگان این کوه زیبا هستند.

اگر علاقه‌مند به کارتینگ و پینت بال هم هستید، می‌توانید به مجموعه‌ی شهدای ارتش (سه راه حکیم نظامی)، در نزدیکی کوه صفه مراجعه کنید.

۱۲. مسجد امام

مسجد امام

مسجد امام اصفهان یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در قرن یازدهم ساخته شده است. این بنا در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ ثبت ملی شده است. مسجد امام در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد. ورودی مسجد در ضلع جنوبی است و چند ورودی دیگر در اطراف بنا برای دسترسی آسان‌تر ساخته شده است. این مسجد از نظر معماری و تزیینات زیبای آن اهمیت دارد و گردشگران بسیاری را به بازدید و تحسین از خود ترغیب می‌کند.

۱۳. چهار باغ عباسی

چهار باغ عباسی

یکی از مشهورترین چهار باغ‌های ایران و یکی از جاهای دیدنی اصفهان، چهار باغ عباسی اصفهان است که هر چند امروزه از عظمت و شکوه آن چیز زیادی باقی نمانده، ولی در زمانی نه چندان دور،  مورد توجه هنر دوستان ایرانی و جهانگردان سایر ملل بوده است. چهار باغ عباسی در حال حاضر بین دروازه دولت و سی‌وسه پل قرار دارد.

این چهار باغ در واقع مجموعه‌ای از چند چهار باغ است که نام یکی از آن‌ها را بر تمامی مجموعه نهاده‌اند و در اطراف یک خیابان اصلی بنا شده‌اند. چهار باغ عباسی و چهار باغ بالا بعد از تعیین اصفهان به عنوان پایتخت در عصر شاه عباس اول و به دستور ایشان ساخته شده‌اند. چهار باغ پایین به دستور رضاشاه پهلوی و با همان طرح چهار باغ صفوی ساخته شده است.

14. آتشگاه و کبابی به یادماندنی

آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تاریخی اصفهان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ کهنی است و در زمانهای گونه گونی از آن بهره برده‌اند؛ این کوه در غرب اصفهان و ۸ کیلومتری مرکز شهر در خیابان آتشگاه قرار گرفته و در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار دارد. از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

15. کاخ عالی‌قاپو

کاخ عالی قاپو

کاخ عالی‌قاپو (به ترکی به معنی «درگاه بلند») ساختمانی است که در واقع درب ورودی دولتخانه صفوی بوده‌است و در ابتدا شکلی ساده داشته و به مرور زمان و در طول سلطنت شاه عباس طبقاتی به آن افزوده شدند و در زمان شاه عباس دوم ایوان ستون دار به آن افزوده شد. این بنا در ضلع غربی میدان نقش جهان و روبروی مسجد شیخ لطف‌الله واقع شده‌است. عالی قاپو یکی از شاهکارهای معماری و از زیباترین مناطق گردشگری اصفهان است.

16.  پل شهرستان

پل شهرستان

قدیمى‏ترین پل زاینده‏ رود است که به عقیده بعضى از محققین اساس امروز آن ساسانى است ولى ریشه و پایه هخامنشى دارد و قسمتهاى فوقانى آن الحاقاتى از آثار دوره دیالمه و سلاجقه را در بر مى‏گیرد. این‌ پل‌ قدیمی‌ در ناحیه‌ جی‌ قدیم‌  واقع‌ شده‌ و از نظر معماری‌ فوق‌العاده‌ جالب‌ توجه‌ است‌ و یکى از پل هاى باستانى است که در چهارکیلومترى مشرق اصفهان واقع شده و از دو طرف، از آن پل عبور مى‏کنند، یکى، از خیابانهاى مشتاق و سارویه و از دامنه تپه اشرف، و دیگری از دالان بهشت. در دوطرف این پل بیشه و باغها و آپارتمانهاى تابستانى وجود دارد.

17. پل مارنان

پل مارنان

این پل در اصل ماربین نام داشته که اسم تصحیف «مهربین» از فرهنگ اوستایى است و در طى ۱۵ قرن تاریخ اسلامى ایران پیوسته به همین نام شناخته شده و در غربى‏ترین قسمت شهر اصفهان بوده است. این پل در عصر صفوى تغییرى نکرده ولى تعمیرات مکرّر داشته است.

18. پل چوبی

پل چوبی

این پل که با عرض کم و طول حدود ۱۴۷ متر ساخته شده از مستحدثات دوره شاه‏ عباس ثانى در سال ۱۰۶۵ هجرى است، این پل براى عبور و مرور عامه مردم نبوده بلکه صرفاً وسیله ارتباط باغ هاى سلطنتى در ساحل شمالى و جنوبى رودخانه و محل عبور خانواده شاه ‏صفوى و امراء و اشراف و مهمان ‏ها و سفرایى بوده که (در بناهاى باشکوه این باغ ها که امروزه چیزى از آنها باقى نمانده) با شاه ‏عباس دوم ملاقات داشته‏ اند.

19. کلیسای وانک

کلیسای وانک

از جاهای دیدنی اصفهان میشود به کلیساهای آن اشاره کرد. در میان کلیساهاى بنا شده در اصفهان، کلیساى وانک از همه مشهورتر است. ساختمان آن در سلطنت شاه ‏عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجرى آغاز شده و در سال ۱۰۷۴ به اتمام رسیده است. این کلیسا تزئینات نقاشى، گل و بوته و کاشى‏کاریهاى جالب و تابلوهاى زیبائى از زندگانى حضرت مسیح را در بردارد و به غیر از تابلوهاى نقاشى آن، که نفوذ صنعت نقاشى ایتالیا و هلند در آن پدیدار است، نوع معمارى و تمام تزئینات دیگر آن ایرانى است.

20. بازار قدیمی قیصریه

بازار قدیمی قیصریه

بازار قیصریه از بزرگترین و مجلل ترین مرکز خرید و فروش در دوران صفویه بوده است. این بازار که هم اکنون بزرگترین مرکز عرضه صنایع دستی اصفهان است در سال ۱۰۲۹ ه.ق در شمال میدان امام ساخته شد. در دوران صفویه این بازار مرکز فروش پارچه های گرانبها بوده و شرکت های تجاری خارجی نیز در آن حجره هایی داشته اند. در سر در ورودی بازار چند تابلوی نقاشی وجود دارد که دو مرد تیرانداز با نیم تنه شیر و دم اژدها بر کاشی معرق دیده می شود. در دو طرف ورودی دو سکو قرار دارد که در روزگاران قدیم زرگران بساط خود را روی آن پهن می کردند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید