بنر هدر

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موقعيت جغرافیایی و تاريخچه آن :

روستاي اسطلخ جان از توابع بخش رحمت آباد شهرستان رودبار زیتون، با مختصات جغرافيايي 49 درجه و 36 دقيقه طول شرقي و 37 درجه و 1 دقيقه عرض شمالي، در 10کيلومتري شمال شرقی شهر رستم آباد و 22 کيلومتري شهرستان رودبار قرار دارد. ( آدرس : اتوبان تهران –رشت – قبل از تونل دوقلو / پایگاه حلال احمر –بعد از روستای شهران – روستای اسطلخ جان)

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان

اين روستا، از شمال به روستاي شهران و اتوبان قزوین رشت، از غرب به کوههای درفک و ارتفاعات جنگلي از جنوب به روستای لیسن،فتحکوه،دیورش و شیرکوه و شرق به روستای خرشک و شهر توتکابن منتهی می شود

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان

روستای اسطلخ جان از دو بخش : جلگه ‏اي و کوهپايه‏ اي تشکيل شده است. نواحي کوهپايه‏اي آن، مساحت بيشتري دارد و ارتفاع آن از سطح دريا در حدود 320 متر است. ميزان بارندگي ساليانه آن 1300 ميلي‏متر گزارش شده است. آب و هواي آن در قسمت دامنه‏اي معتدل و مرطوب و در قسمت جلگه‏اي گرم و مرطوب است. اين روستا قدمتي چند صد ساله دارد و نام قديم آن « سلچان» بوده است که بعد به مرور زمان و با توجه به فراوانی استخر به با گویش محلی به اسطلخ جان تعغیر نام یافت . براساس سنگ قبور های موجودوکتیبه هایش ازمردم. ، به زبان‏ وگالشی سخن مي‏گويند، دين اسلام دارند و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. که یکی از جاذبه های توریستی این منطقه امامزاده محتشم آن می باشد که در قلب جنگل انبوه قرار دارد و هر ساله توریست های زیادی برای زیارت و سیاحت به آن مراجعه می کنند

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان

الگوي معيشت و سکونت اسطلخ جان :

براساس نتايج سرشماري سال 1387، روستاي 1115نفر جمعيت داشته است که در اثر مهاجرت اکنون جمعیت روستا رشدی چندان نداشته است

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان
اقتصاد روستايي اسطلخ جان ، بر پايه فعاليت‏هاي زراعي، دامداري و خدمات استوار است. گذر رودخانه پر آب سفيد رود از جنوب روستا باعث رونق شاليکاريشده و برنج مهم‏ترين محصول زراعي آن است. پرورش گاو، گوساله و گوسفند به طور سنتي در روستا متداول است و گوشت، ماست، شير و پنير از فرآورده‏هاي مهم آن است. پرورش طيور خانگي مرغ و اردک و بافت انواع جوراب و شال توسط زنان روستايي از ديگر فعاليت‏هاي مردم روستاي می باشد اين روستاي کوهپايه‏اي- جلگه‏اي، بافت پراکنده خطي دارد و به موازات، رودخانه سفيدرود و جاده گسترش يافته است.

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان

معماري خانه‏‏ هاي روستاي اسطلخ جان داراي دو شکل قديمي و جديد است. مصالح به کار رفته در خانه‏هاي قديمي شامل چوب، گل، سنگ و پوشال است،‏ اما در ساخت خانه‏هاي جديد از آجر، سيمان، تيرآهن و ورق گالوانيزه استفاده مي‏شود. اکثر خانه‏ها با سقف‏هاي شيرواني از اتاق‏هاي تو در تو تشکيل يافته که از طريق ايوان به يکديگر مرتبط هستند و حياط‏هاي بزرگي دارند. اين خانه ‏ها با ايجاد پرچين يا ديوارهاي بلوکي، از يک‏ديگرجدا شده اند.

اسطلخ جان ، روستای جلگه ای کوهپایه ای گیلان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید