بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

بخش بازفت یکی از بخش‌های شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ایران است . بخش بازفت در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال بختیاری قرار دارد و یکی از محل‌های کوچ عشایر و ایلراه‌های آنها بوده است و همیشه، خصوصا در فصل بهار به علت طبیعت زیبا و سحرآمیزش مورد توجه گردشگران بوده است.

بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز

تقسیمات کشوری بازفت

بخش بازفت
دهستان بازفت
دهستان دوآب (کوهرنگ)

جمعیت

بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش بازفت شهرستان کوهرنگ در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۴۷۳۷ نفر بوده است..

بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز
بازفت بالا و بازفت پایین

منطقه بازفت شامل دو بخش بازفت بالا و بازفت پایین می‌باشد.

بازفت بالا در همجواری مرز استان خوزستان واقع گردیده است. در این قسمت اکثر طوایف شیخ رباط، موری و و کیارسی و سهید و قند علی ساکن می‌باشند. این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بوده و از پوشش جنگلی با درختان بلوط برخوردار است.

آبشار نیم ساعته بازفت

آبشار نیم ساعته بازفت در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. این آبشار در منطقه بازفت بعد از روستای شیخ عالی و قبل از روستای گراب در مسیر جاده چهارمحال به خوزستانقرار دارد و برای رسیدن به آن از جاده اصلی تا آبشار حدود 15 دقیقه پیاده روی باید کرد. آبشار به صورت چشمه ای جوشان از میان شکافی غار مانند به بیرون میریزد. آبشار پس از لغزش بر روی دیواره ای صخره ای تشکیل رودی کوچک را میدهد که نهایتا به رودخانه بازفت میریزد.

بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز
شیخ عالی یا دره شیخ عالی روستایی در شهرستان کوهرنگ، بخش بازفت، استان چهارمحال و بختیاری است. بخش بازفت در ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد، مرکز استان چهارمحال بختیاری قرار دارد و یکی از محل‌های کوچ عشایر و ایلراه‌های آنها بوده است و همیشه، خصوصا در فصل بهار به علت طبیعت زیبا و سحرآمیزش مورد توجه گردشگران بوده است. منطقه بازفت شامل دو بخش بازفت بالا و بازفت پایین است. بازفت بالا در همجواری مرز استان خوزستان واقع گردیده است. در این قسمت اکثر طوایف شیخ رباط، موری، کیارسی، سهید و قند علی ساکن هستند. این منطقه دارای جاذبه‌های گردشگری و توریستی بوده و از پوشش جنگلی با درختان بلوط برخوردار است.

بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز

تنگ هونی در استان چهارمحال و بختیاری واقع است. تنگ هونی در موقعیت غرب رودخانه بازفت در ارتفاع 1680 متری از سطح دریا آغاز می شود و در بالا دست تا ارتفاع 2200 متری از سطح دریا ادامه می یابد تا به قله تاراز منتهی میگردد. در کف تنگ رودخانه کوچکی که از ارتفاعات مجاور سرچشمه میگیرد جریان دارد که به رودخانه بازفت میریزد. تنگ پوشیده از جنگل های تنک نارون است. در جنگل های زاگرس به دلیل شرایط رویشگاهی تقریبا یكسان و موقعیت خاص اقلیمی، بعضی از درختان و درختچه ها مانند بلوط ایرانی، بنه، كیكم، محلب، داغداغان، چنار، زالزالك، ون و … با تفاوت های نسبتا ناچیز در تمام گستره زاگرس با تركیب های متفاوت استقرار یافته اند.

بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز

در این میان بعضی از نقاط مانند تنگ هونی بازفت در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل شرایط زیستگاهی خاص، زمینه حضور یك توده منحصر به فرد نارون را در این منطقه فراهم نموده است. دسترسی به تنگ هونی از طریق جاده ارتباطی چهارمحال به خوزستان در منطقه بازفت، بعد از مورز، چمن گلی، شیخ عالی، گراب و سپس روستای تنگ هونی امکانپذیر است. روستا در ابتدای تنگ قرار گرفته است. روستای تنگ هونی، روستایی از توابع بخش بازفت شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری ایران است .

بازفت ، طبیعت زیبا و سحرآمیز

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید