باغ ملی آتن ، تجلی پیوند طبیعت و تمدن یونان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

باغ ملی، نام یکی از باغ‌های سرسبز و دوست داشتنی در آتن است که علاوه بر قدم زدن و تماشای گونه‌های مختلف گیاهان، می‌توانید از مجسمه‌ی لرد بایرون، حوض بزرگ، دریاچه‌ها، ساعت آفتابی، کتابخانه و دیگر جاذبه‌های آن دیدن کنید.

«باغ ملی آتن» (National Garden)، یکی از باغ‌های پرطرفدار میان گردشگران و مردم آتن به حساب می‎آید که در نزدیکی «مجلس یونان» (Hellenic Parliament) واقع شده و فقط چند متر با «ایستگاه مترو سینتاگما» (Syntagma metro station) فاصله دارد. این باغ را ابتدا با نام باغ سلطنتی یا «باغ آمالیا» (Amalia\’s garden) می‎شناختند. ملکه آمالیا، همسر «اوتو»، شاه یونان بود و علاقه‌ی شدیدی به این باغ داشت؛ تا جایی که گفته می‌شود حداقل روزی 3 ساعت را در این مکان زیبا می‌گذراند و شخصاً به آن رسیدگی می‌کرد. اگر از ورودی سمت «کوچه‌ی واسیلیس آمالیاس» (Vasilissis Amalias Avenue) به این باغ بروید، اولین چیزی که توجهتان را جلب می‌کند، درختان «نخل بادبزنی» است که ارتفاعشان به 25 متر می‌رسد و ملکه آمالیا خودش آن‌ها را کاشته بود. مساحت 24 هکتاری باغ ملی (با احتساب پارک زاپیون)، جاذبه‌های دیدنی جالب، پرندگان و گونه‌های گیاهی کمیابی را دربرمی‌گیرد و 7 درب ورودی را شامل می‌شود.

باغ ملی آتن ، تجلی پیوند طبیعت و تمدن یونان

دستفروشان همیشه در کنار درب ورودی آمالیاس فعالیت دارند و مردم از آن‌ها نان‌های کنجدی گرد «کولوری» می‌خرند. در ایستگاه اتوبوس این ناحیه جای سوزن انداختن نیست و همه در حال جنب و جوش هستند. شاید باورش کمی سخت باشد که باغ ملی در مرکز این هیاهو قرار گرفته اما از این شلوغی به دور مانده و فضای سرسبز و آرامش‌بخش آن می‌تواند ذهنتان را برای مدتی هرچند کم از دغدغه‌های روزانه به دور نگه دارد. درختان اکالیپتوس این باغ و نیمکت‌های کنار آن‌ها، این امکان را برای بازدیدکنندگان به وجود می‌آورند تا بتوانند در زیر سایه‌ی دلپذیر درختان، کتاب بخوانند، دوستان جدید پیدا کنند یا صرفاً از منظره‌ی اطراف لذت ببرند.

باغ ملی آتن ، تجلی پیوند طبیعت و تمدن یونان

علاوه بر آن بیشتر مردم آتن، باغ ملی را برای ورزش کردن به باغ‌های دیگر ترجیح می‌دهند و احتمالش زیاد است که در بازدید از این باغ، مردم محلی را در حال دویدن ببینید. حدود 7،000 درخت و 40،000 درختچه و گیاهان دیگر در این باغ وجود دارد که تنوع گونه‌های آن‌ها به 519 مورد می‎رسد. از این میان، 102 مورد از آن‌ها یونانی هستند و بقیه‌ی آن‌ها، گیاهان کشورهای دیگر همچون درخت بهشتی چین، کاج استرالیا، بلوط همیشه ‌سبز صد ساله، درخت سرو و نخل جزایر قناری را شامل می‌شود. همچنین 6 دریاچه در مرکز باغ یونانی قرار گرفته و یکی از تفریحات مردم این است که به اردک‌های این دریاچه‌ها غذا بدهند.

باغ ملی آتن ، تجلی پیوند طبیعت و تمدن یونان

یکی از جاذبه‌های معروف باغ ملی آتن که نه تنها گردشگران بلکه توجه مردم محلی را نیز به سمت خود جلب می‌کند، «ساعت آفتابی» (Sundial) آن است که در بخش ورودی اصلی این باغ قرار دارد و یادآور شیرینی از دوران قبل از ماشینی شدن جهان به شمار می‎رود. این وسیله با استفاده از مکان خورشید در آسمان، می‌تواند زمان را نشان بدهد و معمولاً مردم سعی می‌کنند بدون نگاه کردن به ساعت مچی یا موبایلشان، زمان تقریبی را حدس بزنند. «کفپوش رومی» (Roman Floor) نیز در شمار یافته‌های جالب این باغ به حساب می‌آید که آن را هنگام حفاری انجام شده در قرن 19 میلادی، در عمق یک متری زمین کشف کردند که ظاهراً متعلق به یک ویلای رومی بوده که در نزدیکی یکی از دروازه‌های این باغ قرار داشته است.
باغ ملی آتن ، تجلی پیوند طبیعت و تمدن یونان

باغ ملی، یک گلخانه، کتابخانه‎ی کودکان و یک کافه‌ی کوچک را هم دربرمی‌گیرد. زیرکاشت گیاهان ابتدا در این گلخانه انجام می‌شود تا بعداً آن‌ها را دوباره در باغ بکارند. ساخت کتابخانه‌ی باغ به سال 1984 برمی‌گردد و از 2 اتاق مطالعه، یک اتاق قصه، موسیقی و فیلم تشکیل می‎شود. این کتابخانه در روزهای اولیه‌ی فعالیتش فقط 1،500 جلد کتاب داشت؛ اما امروزه این تعداد به 6،000 جلد افزایش پیدا کرده است. همچنین یادتان باشد ورودی کافه‌ی باغ ملی در «خیابان ایرودو آتیکو» (Irodou Attikou Street) قرار دارد. علاوه بر آن، «ساختمان زاپیون» (Zappeion Hall) در اصل متعلق به باغ ملی نیست، اما بخش الحاقی آن به حساب می‌آید و می‌توانید از مجسمه‌های واقع در حیاط آن دیدن کنید که تاریخ کشور یونان را به نمایش می‌گذارند. از این میان می‌توان تندیس نیم‌تنه‌ی سیاستمداران، پادشاهان، مورخان، «اروس» (Eros) و ساتیرها را نام برد. اما مجسمه‌ای که بیشتر از همه شهرت دارد و نظرتان را جلب خواهد کرد، مجسمه‌ی شاعر انگلیسی، یعنی «لرد بایرون» (Lord Byron) است. این یادبود از دو مجسمه تشکیل می‎شود که یکی از آن‌ها لرد بایرون را نشان می‎دهد و دیگری نمادی از کشور یونان می‎باشد که در حال گذاشتن تاج گل بر سر او است تا از این طریق به خاطر کمک او به یونان در جنگ با عثمانی‌ها از او قدردانی کند.

باغ ملی آتن ، تجلی پیوند طبیعت و تمدن یونان

لرد بایرون، زندگی جنجالی و کوتاهی داشت و یکی از بزرگ‌ترین شاعران کشور انگلستان بود که تصمیم گرفت یونانی‌ها را برای کسب استقلالشان در جنگ با عثمانی‌ها یاری کند و طی جنگ به بیمار دچار شد و در سن 36 سالگی از دنیا رفت. به همین دلیل است که یونانی‌ها او را به نوعی، قهرمان ملی خود به شمار می‌آورند و این مجسمه را به افتخار او بنا کرده‌اند. باغ ملی، زیبایی‌های بی‌شماری دارد و هنگام قدم زدن بهتر است حواستان به اطرافتان باشد تا بتوانید جاذبه‌های پنهان آن را کشف کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بازدید از حوض بزرگ باغ و پل چوبی کوچک و زیبای آن را از دست ندهید. باغ ملی را می‌توان قلب تپنده‌ی تاریخ یونان و آتن به حساب آورد که احتمالاً در نگاه اول به یکی از باغ‌های مورد علاقه‌تان تبدیل خواهد شد.


محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید