تالاب کیاکلایه ، از با ارزش ترین تالاب ها گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

تالاب های استان گیلان نقش بسیار با اهمیتی را در جذب توریست ایفا می کنند .

تالاب کیاکلایه یکی از با ارزش ترین تالاب های گیلان بوده که بسیار در افزايش درآمد اقتصادي حاشيه نشينان و حفظ محيط زيست طبيعي  بسیار تاثیر گذار بوده است .

تالاب کیاکلایه ، از با ارزش ترین تالاب ها گیلان

موقعیت جغرافیایی تالاب کیاکلایه :

تالاب کیاکلایه در نزدیکی شهر لنگرود ، در ۳ کیلومتری لیلا کوه و محور ترانزیتی رامسر – رشت و سه جهت دیگر به  شالیزارها و کوهپایه ها  متصل می شود . این تالاب در موقعیت جغرافیایی ۳۷ درجه و ۱۰ دقیقه و ۵۳ ثانیه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه طول شرقی در جنوب شهر لنگرود واقع شده است . مردمان این نواحی به لهجه محلی رایج در لنگرود ( بیه پس )  حرف می زنند .

پوشش گیاهی تالاب کیاکلایه :

گونه های حیاتی در این تالاب از تنوع بسیار بالایی بر خوردار است . پوشش گیاهی در حال حاضر درخت توسکا و پوشش نی است .  وجود گل نیلوفر در این تالاب از زیبایی های منحصر به فر د تالاب است . این تالاب آب زراعی  حاشیه نشینان لنگرود را تامین می کرد هرچند اکنون به دلیل کم و زیاد شدن و آلوده شدن کاربری خود را از دست

تالاب کیاکلایه ، از با ارزش ترین تالاب ها گیلان

پوشش جانوری :

انواع پرندگان اعم از : انواع حواصیل ، چنگر نوك سرخ ، انواع کاکائی ، آبچلیک پا سرخ و تلیله شکم سیاه در این تالاب یافت می شود .

مشخصات تالاب :

تالاب کیاکلایه در حدود  ۳۰۰ هکتار مساحت دارد اما اکنون مساحت آن نزدیک به ۱۰۰ هکتار رسیده است . دلیل این امر آلوده شده تالاب و بی توجهی منابع طبیعی و شهرداری  به این تالاب است . از جمله عوامل آلودگی این تالاب می توان ریختن زباله های شهری و بیمارستانی ، ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب ، ساخت پروژه پارك بازار لنگرود که محوطه وسیعی از تالاب به خاطر اون نابود شده ، ایجاد پیست موتور سواری و ایجاد آلودگی صوتی در تالاب و ایجاد مزاحمت برای پرندگان نام برد .

موقعیت تفرج گاهی کیاکلایه :

این تالاب از جنوب به روستای سالکویه ؛ از شمال به پارك فجر لنگرود از شمال به بقعه متبرکه آقا سید محمد ( سفید آستانه ) در ابتدای ورودی به شهر لنگرود متصل می شود .  در این تالاب امکاناتی از قبیل مجموعه کامل تالاب ، شهربازی ، استخر مصنوعی و بقعه متبرکه سفید آستانه ترکیب بسیار جذابی  جهت جذب توریست باشد . به سبب نزدیکی به مرکز شهرستان و استفاده از امکانات اقامتی شهری مانند هتل و رستوران و آلاچیق و… و همچنین نزدیکی به ابنیه تاریخی شهر مانند پل خشتی در فاصله کمتر از ۳ کیلومتری موجب بالا رفتن امتیاز این منطقه شده است . در یک کیلومتری این تالاب زمین های ورزشی فوتبال ، بسکتبال و پیست موتور سواری در کنار تالاب قرار دارد . بخشی از تالاب توسط شهرداری لنگرود به پارك تبدیل شده است .

تالاب کیاکلایه ، از با ارزش ترین تالاب ها گیلان

اين تالاب توان گسترش فضاي فيزيكي را در اطراف خود دارد به همین سبب با اندکی توجه مسئولان مربوطه مي تواند در افزايش اشتغال ، درآمد اقتصادي ، همچنين حفظ محيط زيست و با گذران اوقات فراغت نواحي شهري و اطراف خود ، تأثير بسزایی بگذارد .

با این وصف  نتیجه می شود كه  این تالاب تا از ۹ ماه از سال از  نظر پتانسيل اكوتوريستي ، قابليت استفاده توريستي داشته و با اجراي پروژه هاي مناسب و برنامه ريزي مطلوب می توان بالاترین  بهره برداري اقتصادي را از این تالاب به دست آورد .

تالاب کیاکلایه از جمله آببندان های شهرستان لنگرود است که در حال حاضر مساحتی کمتر از صد هکتار دارد .
این تالاب که در گذشته از پهنه وسیعی برخوردار بوده ، به علت تبدیل شدن به جایگاه دفن زباله ، وسعت آن به صورت چشمگیری کاهش یافته و سطح تالاب پر شده است .
در حال حاضر نیز فرایند تخلیه موقت زباله در این تالاب ادامه دارد و بخش وسیعی از این اکوسیستم آبی تحت تاثیر زباله از گذشته تاکنون به شدت تخریب شده است .

تالاب کیاکلایه ، از با ارزش ترین تالاب ها گیلان
وی تبدیل بخشی از تالاب به اراضی کشاورزی ، تصرف غیر قانونی قسمت هایی از تالاب و تغییر کابری آن برای کشت برنج و عدم لایروبی تالاب را از عوامل موثر در کاهش پهنه این اکوسیستم دانسته در شرایط فعلی بیشتر درخت توسکا و پوشش نی در کیاکلایه دیده می شود .
با توجه به اینکه ارزش اقتصادی هر هکتار تالاب بیست برابر زمین کشاورزی است و بر اساس نقش گسترده تالاب در محیط زیست و سیمای اکولوژیک باید مدیریت این اکوسیستم ها منحصر به فرد مورد توجه بیشتر قرار گیرد .

این تالاب بزرگ که زمانی محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجر بود و الان قسمت اعظم آن با اقدامات زیر به وسیله شهرداری نابود شده است :

تالاب کیاکلایه ، از با ارزش ترین تالاب ها گیلان

1- ریختن زباله‌های شهری و بیمارستانی .
۲- ایجاد کمربندی جدید در بخشی از تالاب .
۳- ساخت پروژه بوستان بازار لنگرود که محوطه وسیعی از تالاب به خاطر آن نابود شده .
۴- ایجاد پیست موتور سواری و ایجاد آلودگی صوتی در تالاب و ایجاد مزاحمت برای پرندگان.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید