بنر هدر

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان ارزروم یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در ناحیه آناتولی شرقی قرار دارد، از شرق با استان‌های قارص و آغری، از جنوب با استان‌های موش و بینگول، از غرب با استان‌های ارزنجان و بایبورت، از شمال با استان‌های ریزه و آرتوین و از شمال‌شرقی با استان اردهان همسایه است. مرکز این استان، ارزروم نام دارد.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

این استان جمعیتی بالغ بر ۷۶۲ هزار نفر و مساحتی با ابعاد ۲۵ هزار کیلومترمربع دارد. بیشتر ساکنان استان ارزنجان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود شامل اهل تسنن و شیعیان می‌شوند. زبان مردم ارزنجان، ترکی است.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

استان ارزنجان تحت حکومت مرکزی ترکیه قرار دارد. نوع حکومت ترکیه پارلمانی دموکراتیک است. مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مقننه را در دست دارد، هیئت وزرا قوه مجریه را اداره می‌کنند و قوه قضاییه مستقل از دولت و مجلس است. رئیس جمهور بیشتر مقامی تشریفاتی دارد و در راس حکومت، نخست وزیر قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

در سال ۱۸۲۱ و در طول آخرین جنگ‌های ایران و عثمانی، عثمانی‌ها توانستند از شهر ارزروم دفاع کنند و نیروهای ایرانی را در جنگ ارزروم شکست دهند. در ۱۸۲۹، شهر ارزروم توسط نیروهای امپراطوری روس اشغال شد و با معاهده آدریان پول دوباره به سلطنت عثمانی برگشت. این شهر بار دیگر توسط نیروهای روس در سال‌ ۱۸۷۷ مورد حمله واقع شد و بدون هیچ مقاومتی در سال ۱۸۷۸ تسلیم روسیه شد. این شهر برای دومین بار با معاهده سن استفانو به امپراطوری عثمانی بازگشت.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

استان ارزروم زمستان‌هایی سرد و برفی، و تابستان‌هایی داغ و خشک دارد. دمای هوا این استان در طول سال به طور متوسط بین ۱- تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

قطار دوگو اکسپرس به صورت روزانه از آنکارا به مقصد ارزروم حرکت دارد. فرودگاه ارزروم در ۱۰ کیلومتری شهر ارزروم قرار گرفته است و پرواز‌هایاستانبول، آنکارا، ازمیر و آنتالیا در آن به زمین می‌نشیند. زمستان‌ها در این فرودگاه پروازهایی به مقصد روسیه و اوکراین نیز برقرار می‌شود.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

سنگ اتلو رنگی سیاه و درخششی زیبا دارد و محصولات زیاد و متنوعی از آن ساخته می‌شود. پیپ، گردنبند، تسبیح و انواع زیور‌آلات از جمله سوغاتی‌هایی هستند که با استفاده از سنگ اتلو ساخته شده‌اند. شما برای خرید می‌توانید به «مرکز خرید ارزروم» (Erzurum Alisveris Merkezi) مراجعه کنید.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

موزه‌های متعدد و جاذبه‌های تاریخی از محبوب‌ترین دیدنی‌های استان ارزروم به شمار می‌روند که از جمله می‌توان به «مدرسه یاقوتیه» (Yakutiye Medrese)، «مدرسه اسلامی جفت مناره» (Cifte Minareli Medrese)، «مسجد اولو» (Ulu Camii)، «خانه موزه آتاتورک» (Ataturk House Museum)، «موزه باستان شناسی ارزروم» (Archeological Museum )، «قلعه ارزروم» (Castle of Erzurum)،  «سنگر عزیزیه» (Aziziye Tabyasi) و «کاروانسرای رستم پاشا» (Rustem Pasha Kervansaray) اشاره کرد.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

اگر به اسکی علاقه‌مند هستید، حتما به «پیست اسکی کوه پالان دوکن» (Mount Palandoken) سر بزنید. ریزورت اسکی در ارتفاع ۲۱۰۰ متری و در روستایی به نام باشکوی قرار دارد. مسیر اسکی کوه پالاندوکن طولانی‌ترین مسیر اسکی در ترکیه محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی استان ارزروم در ترکیه

از دیگر دیدنی‌های استان ارزروم جاذبه‌های طبیعی مانند «آبشار تورتوم» (Tortum Waterfall)، «دریاچه تورتوم» (Lake Tortum) و «پارک تاریخی ننه خاتون» (Nene Hatun Historical National Park) را می‌توان نام برد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید