جاهای دیدنی دره شهر ، طبیعت زیبا استان ایلام

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

دَرّه‌شهر یکی از شهرهای غربی ایران و کوهپایه کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس و مرکز شهرستان دره‌شهر است. این شهر در ساحل جنوبی رود سیمره و درجنوب شرقی حوزه جغرافیایی استان ایلام واقع شده‌است. دره شهر از شرق به استانهای لرستان و خوزستان واز غرب به شهرستان ایلام محدود است. مردمان این شهر به‌طور عمده با زبان‌ها و گویش‌های لکی و لری وبخش قلیلی از ساکنان با زبانهای عربی و کردی تکلم می‌کنند.

جاهای دیدنی دره شهر ، طبیعت زیبا استان ایلام

کبیرکوه امتداد جنوبی شهرستان را احاطه که پوشش جنگلی آن موجب تلطیف هوا و زیبایی منطقه بخصوص درفصول زمستان (اواخر فصل) و بهار شده‌است.

دره شهر در دوره ساسانی یکی از پایتخت‌های ایران بوده واز دوره مس سنگی سابقه سکونت و شهری داشته‌است. این شهر درحال حاضر به لحاظ زمین‌شناسی یکی بزرگترین ژئوپارک دنیا محسوب می‌شود و همچنین بزرگترین شهر تاریخی غرب کشوردر این منطقه واقع شده‌است. دره شهر دومین شهر بزرگ استان ایلام بعد از شهر ایلام (به لحاظ گستره شهری) می‌باشد.این شهر به شهر قلعه‌های ایران نیز شهرت دارد.

جاهای دیدنی دره شهر ، طبیعت زیبا استان ایلام

دره‌شهر در زمان‌های مختلف تاریخی به علل متعدد بارها ویران و آباد گشته، از جمله عوامل مؤثر در ویرانی آن می‌توان لشکر کشی سپاهیان آشور واعراب را نام برد. دره شهر محل شهر باستانی ماداکتو پایتخت عیلامیان بوده‌است.[نیازمند منبع] به نظر می‌رسد که این شهر اولین شهر عیلامی بوده‌است که در حمله آشور بانی پال ویران شده و در زمان حکومت هخامنشیان یا اهمیت گذشته را نداشته یا همچنان در ویرانی به سر می‌برده‌است، ولی در زماناشکانیان دوره تجدید حیات آن بوده و در عهد ساسانیان نیز مجدداً آباد گردیده و رونق یافته‌است.دره شهر یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی در ایران می‌باشد که در گذشته با نام سیمره شناخته می‌شد و بعد از حمله مغول به ایران همیشه جزئی از لرستان بوده و تا زمان حکومت پهلوی تحت سلطه اتابکان لر بوده‌است و بعد از تصویب ایجاد استان ایلام از لرستان جدا و جزئی استان ایلام گردید.

جاهای دیدنی دره شهر ، طبیعت زیبا استان ایلام

در ویرانه‌های به جای مانده از این شهر در زمان ساسانیان، آثار شهرسازی که در آن دوره معمول بوده به چشم می‌خورد. سکه‌های یافت شده در خرابه‌های دره شهر به خسرو سوم و جانشینان او متعلق است. شهر کنونی دره شهر در دامنه کبیرکوه و درحاشیه شهر باستانی آن دوره خود (دوره ساسانی) و رودخانه سیمره قرار دارد، و از استعداد کشاورزی، منابع آب غنی، مراتع سبز و جنگل‌های انبوهی برخوردار است.

جاهای دیدنی دره شهر ، طبیعت زیبا استان ایلام

براساس بخشنامه وزارت کشوربه شهرداری درسال ۱۳۶۵ مبنی برضرورت تقسیم‌بندی مناطق نواحی و محلات شهری و ابلاغ دستورالعمل چگونگی انجام این طرح درسال۱۳۶۷ وهمچنین پیرو طرح جامع شهر دره شهر به ۳ منطقه اسدآباد” قلعه گل و”بخش جنوبی و نواحی” مرکزی و “بالاشهر و محلات “سرخ آباد “بهمن‌آباد “چال زغال” اراضی شهری “اردوگاه “هزاردر ” زالوآب (ایثارگران-جانبازان) “طالقانی” مطهری “شهیدمدنی-ماهپاره “فرهنگیان فاز۱ و “فاز۲ “رزمندگان-بسیجیان و “شهرک مسکن مهر تقسیم‌بندی شده‌است. این تقسیم‌بندی به منظور تحقق مدیریت یکپارچه شهری و بهبود کیفیت و افزایش سطح خدمات رسانی به همه قسمت‌های شهر انجام شده‌است.

جاهای دیدنی دره شهر ، طبیعت زیبا استان ایلام

دیدنی های دره شهر ایلام

سد و نیروگاه سیمره ، تنگ بهرام چوبین و آثار بی نظیر تاریخی ارتفاعات تنگه،رودخانه سیمره، شهر تاریخی ماداکتو ، آتشکده چهار طاقی درسرخ‌آباد ، قلعه شیخ مکان، امامزاده بابا سیف‌الدین ، پل تاریخی گاومیشان مربوط به دوره ساسانیان در مسیر پلدختر ، قلعه هاشم‌آباد ، ارتفاعات زیبای کبیرکوه ، تنگه ماژین ، قلعه زینل در چمکلان ، آبشار هفت آسیاب کبیر کوه ، تپه‌های باستانی شهرستان دره شهر ، چهارطاقی ارمو ، چهارطاقی چم نمشت ، شهر دره شهر ، سراب کبیرکوه ، پشته فرهادآباد ، پارک تفریحی توریستی وگردشگری سراب ، پارک تفریحی ارم در ارمو ، آبشار ماربره در روستای ارمو ، قلعه سه کسان ، موزه تاریخی دره شهر ، قلعه گل ، قلعه هزاردر ،‌ عمارت حاج علی ، قلعه تسمه

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید