بنر هدر

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه های شبستر در آذربایجان شرقی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مسجد جامع تسوج شبستر :

مسجد تسوج شبستر یکی از آثار بسیار قدیمی مذهبی است. که بر پیشانی مدخل آن فرمانی صفوی مربوط به قرن دهم هجری قمری باخط ثلث برجسته بر روی سنگی نقش شده است. این مسجد ۲۴ ستون و۳۵ گنبد آجری دارد.

مقبره شیخ محمود شبستری: این آرامگاه در وسط شهر شبستر و در وسط باغی موسوم به باغ گلشن قرار دارد ومحل دفن سعدالدین محمود بن عبدالکریم بن یحیی (از مشاهیر وعرفای آذربایجان وخالق مثنوی معروف گلشن راز) واستادش بهاءالدین یعقوب تبریزی است. تاریخ بنا به اواخر قرن ششم واوایل قرن هقتم هجری قمری مربوط است. و به دست حاج میرزا آقاسی وزیر محمد شاه قاجار تجدید بنا شده است.

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

آبشار عیش آباد شبستر : این آبشار در قسمت کوهستانی میشوغربی در نزدیکی روستای عیش آباد شبستر واقع شده است. بخشی از جاده منتهی به محوطه آبشار اتومبیل رو وبخشی دیگر خاکی است. آبشار عیش آباد شبستر حدود ۱۵ متر ارتفاع دارد. محوطه پیرامون آبشار را کوه و دره زیبایی در بر گرفته است

روستای سیس شبستر : این روستا در۱۴ کیلومتری شبستر در سر راه صوفیان به شبستر واقع شده وآثار تاریخی زیادی دارد. اهم این آثار عبارتند از: سنگ حجاری شده قیزیل داش در کمره یکی از تپه های غربی سیس ، مزار پیر رجب بالاتر از محل قیزیل داش که محل زیارت مردم شبستر است ، مزار شیخ اسماعیل از عرفای بزرگ قرن ۷و۸ هجری قمری ، مسجد محمد حنیفه که در دوره صفویه مرمت وتجدید بنا شده ومقبره باله حسن از مریدان شیخ شهاب الدین اهری که در کنار مسجد روستا قرار دارد

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی«مقبره شیخ محمود شبستری»:

متوفی به سال ۷۲۰ هجری قمری در شهر شبستر مدفون است و امیر تیمور به سال۷۷۸ ه.ق بعداز تسخیر تبریز به زیارت قبر او رفته‌استحمام بازار” تسوج ؛ گنجینه­ی قدمت و زیبایی :یکی از قدیمی ترین و درعین حال اسرارآمیزترین بناهای تاریخی آذربایجان، “حمام بازار” شهر تسوج شبستر است که برای همه مردم تسوج شبستر مجموعه ای آشنا بوده و آنها خاطرات و حکایت­های تلخ و شیرین زیادی در مورد آن دارند. یکی از نکات جالب توجه در مورد این حمام ، واقع شدن آن در کنار مسجد جامع تسوج شبستر است. از آنجایی­که تاریخ بنای این مسجد به دوران صفویه برمی­گردد، با توجه به همجواری حمام شبستر با این مسجد و مجموعه­ای که از آن به نام بازار تاریخی تسوج شبستر یاد می­شود، قدمت این بنا را نیز به دوران صفویه نسبت می­دهند. کارشناسان احتمال می­دهند این مثلث : مسجد، حمام و بازار، به صورت یک مجموعه­ی تاریخی، کارکردی مؤثر و به روز در دوران­های گذشته شبستر داشته است. مقایسه نمونه­های دیگری از این نوع همنشینی که در سایر نقاط ایران نیز به فراوانی یافت شده، انتساب این حمام شبستر و کارکرد منحصر به فرد آن را تایید می­کند.

قلل مرتفع رشته کوههای مورو و میشو شبستر :

1ـ قله علی علمدار در رشته کوه میشو به ارتفاع ۳۱۵۵ متر ۲ ـ قله میشو در رشته کوه میشو به ارتفاع ۳۱۲۵ متر ۳ ـ قله داغی در رشته کوه میشو به ارتفاع ۳۰۷۵ متر ۴ ـ قله شانجان در رشته کوه میشو به ارتفاع ۳۰۱۵ متر ۵ ـ قله پیرموسی در رشته کوه میشو به ارتفاع ۲۱۷۸ متر موقعیت جغرافیایی:

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

موقعیت، وسعت، قلمرو شهرستان شبستر ، طول و عرض جغرافیای شبستر ، شهرستانها و استانهای همجوار

شبستر در تقسیمات کشوری سابق از دو بخش از ارونق و انزاب تشکیل می شده است و از سال ۱۳۱۵ با تاسیس بخشداری شبستر تا اواخر ۱۳۶۸ که تبدیل به شهرستان شبستر گردید یکی از بخش های شهرستان تبریز بوده

فاصله مرکز شهرستان (شبستر) از مرکز استان (تبریز) ۶۶ کیلومتر می باشد.

شبستر از ۱۰ کیلومتری تبریز شروع و تا ۳۵ کیلومتری شهر سلماس ادامه می یابد.۲ـ چگونگی پستی و بلندی کوهها و ارتفاعات مهم شبستر

نحوه استقرار پستی و بلندی در سراسر شبستر،منطقه شبستر را از ویژگی خاصی برخوردار نموده است.

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

بلندیهای مورو و میشو با جهت شرقی ـ غربی به طول حدود یکصد کیلومتر و عرض حدود سی کیلومتر مانند دیوار عظیمی سرتاسر شمال شهرستان شبستر را پوشانیده و شبستر را از شهرستانهای مرند و خوی جدا می سازد و جنوب منطقه را دریاچه ارومیه اشتغال کرده است و بدین ترتیب اهمیت استراتژیکی شهرستان شبستر را خط ساحلی دریا در جنوب و کوه میشو در شمال تشکیل می دهند که موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و از مهمترین ویژگی های طبیعی منطقه شبستر می باشد.

کلیسای سهرقه (سهرل) شبستر : مربوط به سدهٔ ۵ و ۶ ه. ق. است و در شهرستان شبستر، بخش صوفیان، روستای سهرل قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۶۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.گار

کلیسای موجومبار یا سنت هریپ سیمه شبستر : مربوط به سدهٔ ۳ -قرن ۹ ه. ق. است و در روستای موجومبار حدود ۳۰ کیلومتری جاده تبریزـ مرند (در شهرستان شبستر، بخش صوفیان)، قرار گرفته‌است. این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

کول تپه زین آباد شبستر : مربوط به هزاره اول و دوم قم است و در شهرستان شبستر، بخش صوفیان، دهستان رودقات، ۱/۵ کیلومتری شرق روستای زین آباد قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۵۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شبستر- ابشار سرکندیزج:این آبشار دیدنی در شمال روستای سرکندیزج واقع شده و یکی از مهم ترین مناطق تفرج و کوهپیمایی در منطقه شبستر به حساب می آید.مسیر روستا از ۱۸ کیلومتری شرق شبستر جدا شده و یک جاده آسفالته ۵ کیلومتری شما را به روستای سرکندیزج می رساند.برای رفتن به آبشار می بایست با خودرو از میان روستا گذشت.آبشار در انتهای یک شکاف حدود دویست متری واقع است که دو طرف آن را صخره های بلند فرا گرفته و برای دیدن آن باید از میان این دره و از دل آب گذشت.

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

آثار تاریخی شبستر

آب انبار قدیمی کوزه کنان: مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر کوزه کنان، آب انبار قدیمی قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۹۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.حمام خامنه : مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر خامنه، بلوار آیت الله خامنه‌ای، میدان بازار، جنب مسجد جامع قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.حمام قدیمی بنیس مربوط به دوره پهلوی است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، دهستان گونی شرقی، روستای بنیس قرار گرفه و این اثر در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اسکله تال شرفخانه : مربوط به اواخر دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، شهر شرفخانه، خیابان ساحل، محدودهٔ اداره بنادر و کشتیرانی شرفخانه قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۲۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این آبشار در قسمت کوهستانی میشوغربی در نزدیکی روستای عیش آباد شبستر واقع شده است.

آبشار عیش آباد شبستر

مدرسه دقیقی شرفخانه : مربوط به اوایل دوره پهلوی دوم است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر شرفخانه، خیابان ساحل، جنب اداره راه آهن شهر شرفخانه قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۷۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد میر پنج شبستر :مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، شهر خامنه، خیابان شهرداری، روبروی شهرداری خامنه قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

روزگار

مسجد یادگارشاه شبستر : مربوط به دوره تیموریان – دوره قاجار است و در شهرستان شبستر، بخش انزاب، بخش تسوج شبستر ، کوچه مقبره قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه درویش بقال شبستر : مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شبستر، بخش شبستر، روستای درویش بقال شبستر قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

تپه ساربانقلی شبستر : مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، روستای ساربانقلی قرار گشبستری

مقبره شیخ محمود شبستری

رفته و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

تپه پیر موسی شبستر : مربوط به پیش از دوره اشکانیان است و در شهرستان شبستر، بخش صوفیان، روستای سهلان قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۷۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه چهرگان شبستر :مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، روستای چهرگان قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۲۶۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تپه چهرگان شبستر :

حمام قدیمی بنیس شبستر :مربوط به دوره پهلوی است و در شهرستان شبستر، بخش مرکزی، دهستان گونی شرقی، روستای بنیس شبستر قرار گرفته و این اثر در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

جاهای دیدنی شبستر ، جاذبه ها شبستر در آذربایجان شرقی

 

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید