بنر هدر

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستــان فریدونشهر، با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن ، ‌وجود آبشارها و چشمه ساراها و انواع گیاهان و گلهای زیبای وحشی ،‌در دامنه ها ، کوهسارها ،‌هر بیننده و دیدار کننده از شهرستان در فصل بهار و تابستان را به خود محسور می کند ، زمستانهای پر برف و زیبا ، جهت اسکی در پیست اسکی شهرستان که تنها پیست اسکی در استان اصفهان می باشد ،‌یکی از لوازم و امکانات خوب منطقه برای جذب توریسم می باشد ، وجود غارهای زیبا و آهکی در کوهها و وجود کوههای بلند و جوان زمینه های بسیار خوبی را برای کوهنوردان فراهم می سازد . ‌بالاخره ، طبیعت زیبا و زایدالوصف شهرستان فریدونشهر ، پذیرای دیدارکنندگان و بازدید کنندگان می باشد .

غارهای شهر ستان فریدونشهر:

– غار کبوتران واقع در فریدونشهر .

– غار کلبیس کب واقع در فریدونشهر :

این غار در یک کیلومتری شمال فریدونشهر قرار دارد ، طول این غار ۲۵ متر و عرض آن در جاهای مختلف بین ۳ تا ۷ متر است بلندای آن (ارتفاع داخلی ) بین ۲ تا ۶ متر و کف آن مسطح و در انتهای آن چاه عمیقی است که به جهت جلو گیری از سقوط تماشاچی مسدود شده است.
جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
– غار باووک واقع در فریدونشهر .

– غار پیر هشتاد واقع در چغیورت .

– غار چشمه ریسان واقع در گوراب(حاجی آباد).

تفرجگاههای معروف شهرستان فریدونشهر :

۱- دشت لاله های واژگون:

با شروع فصل بهار در اکثر نقاط شهرستان جلوه زیبایی ازطبیعت منطقه چشم هر بیننده ای را مجذوب خود می کند در این میان لاله های واژگون زیبایی خاصی دارد که در اکثر نقاط دهستانها (مخصوصاً گلونی ،‌دره شادی ، چالقو) پشتکوه و پیشکوه ،‌چشمه لنگان به وفور و به دو رنگ زرد و قرمز یافت می شود.

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
 ۲- چشمه لنگان واقع در دهستان چشمه لنگان روستای سیبک:

این چشمه پر آب در فاصله ۱۷ کیلو متری جنوب غرب فریدونشهر قرار دارد آب این چشمه از زیر تخته سنگهای بزرگ با فشار زیاد خارج می شود که قسمتی از آن با استفاده از سه ایستگاه پمپاژ از طریق ۱۴ کیلومتری خط لوله ، آب آشامیدنی فریدونشهر و روستاهای مجاور را تأمین می کند ،‌این چشمه و محدوده آن یکی از بهترین محلهای تفریحی این منطقه می باشد .

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
۳- چشمه سراب واقع در شهر فریدونشهر :

چشمه سراب در دامنه کوه های شمالی شهر فریدونشهر قرار دارد .

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
۴- چشمه بابا احمد واقع در دهستان چشمه لنگان روستای سرداب علیاء:

سراب بابا احمد در فاصله ۱۸ کیلومتری مرکز شهرستان و در نزدیکی روستای سرداب سفلی قرار دارد. این سراب دارای چشمه ای زیبا و مناظری دل انگیز است. سکوهای نشیمن وسرویس های بهداشتی از امکانات این تفرجگاه است.

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
 ۵- آبشار پونه زار واقع در دهستان چشمه لنگان روستای دربند :

آبشار پورنه زار یا بیدنیانی در فاصله ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان فریدونشهر از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمـــه می گیرد ، دارای چندین سرچشمه (چشمه سار) خنک و گوارا است و بدلیل رویش پونه در آبراهه های آن به آبشار پونه زار ( به زبان گرجی بیدنیانی ) معروف است . ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متر است و در محلهای ریزش آب خزه های سرسبز دائمی تشکیل شده است، در پایین دست آبشار چندین واحد پرورش ماهی به چشم می خورد و در اطراف آبشار درختان زرشک وحشی به چشم می خورد .

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
۶- چشمه دره سپستان واقع در دهستان پشتکوه روستای پشندگان .
جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
 ۷- آبشار پشندگان واقع در دهستان پشتکوه روستای پشندگان :

شهرستـــــان فریدونشهر بدلیــل بارش سالانه حدود ۷۰۰ میلیمتر دارای آبشارها و چشمه سارهای زیبای فراوانی است که خصوصاً در ارتفاعات پیشکوه و پشتکوه به چشم می خورد . آبشار پشندگان در فاصله ۷۵ کیلو متری جنوب فریدونشهر است در پائین دست روستای پشندگان واقع در دهستان پشتکوه فریدونشهر قرار دارد .

ارتفاع این آبشار حدود ۴۵ متر است که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره های پائین دست جلوه ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیعت بکر و کوهستان زیبا را به نمایش می گذارد.

وجود انواع درختان جنگلی شامل سیب ، زالزالک ، بنه ، بلوط و گردو و انواع پرندگان وحشی، بر طراوت و دلنشینی این جاذبه طبیعی افزوده است .

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
۸- چشمه آب لت واقع در فریدونشهر محله وحدت آباد .

۹- آبشار طرزه واقع در دهستان پشتکوه روستای طرزه :

یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی پشتکوه فریدونشهر است که از ارتفاعات زاگرس مرکزی سرچشمه می گیرد و حدود ۸۵ کیلو متر با مرکز شهرستان فاصله داشته و در کنار روستای زیبای طـــرزه می باشد، ارتفاع این آبشارحدود ۴۰ متر و در تمام فصول سال جلوه ای زیبا از ریزش آب بر روی صخره ها به نمایش می گذارد. نداشتن جاده دسترسی آسفالته یکی از مشکلات این جاذبه است.

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
 ۱۰- پل خوشمیوه واقع در دهستان پشتکوه روستای خوش میوه .
جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
۱۱- چشمه تنگوله واقع در دهستان پشتکوه روستای سکان .

۱۲- پیست اسکی فریدونشهر

پیست اسکی فریدونشهر در ۶ کیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است. شهرستان فریدونشهر با داشتن اقلیم کوهستانی با ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر و متوسط بارندگی ۶۰۰ میلی متر که با داشتن ۱۱۰ روز یخبندان به طور متوسط در طول سال، عمدتا نوع بارش آن به صورت برف می باشد که بعضا ارتفاع برف در محل پیست اسکی در سالهای پربارش بالغ بر ۳ متر می باشد که مکان مناسبی برای اسکی و انجام ورزشهای زمستانی می باشد. از جمله امکانات موجود در پیست اسکی می توان به اقامتگاه ویژه ورزشکاران با داشتن چهار سویت و یک سالن مجهز به سیستم گرمایش و سرویس های بهداشتی و نماز خانه و یک بالابر ویژه اسکی بازان حرفه ای با طول ۹۸۰ متر اشاره کرد. پیست اسکی فریدونشهر بسته به نوع بارش در سال بطور نسبی ۵ ماه تا ۷ ماه از سال دارای امکان انجام ورزشهای زمستانی بوده که در اکثر ایام تعطیلات در فصول سرد پذیرای میهمانان، ورزشکاران و بازدیدکنندگان می باشد.

اماکن زیارتی شهرستان فریدونشهر :

– مشعلدار علی واقع در فریدونشهر محله وحدت آباد .

جاهای دیدنی فریدونشهر ، موقعیت آب و هوایی کوهستانی
 – امامزاده تاجعلی واقع در شهر فریدونشهر

– امامزاده پیرعلی واقع در دهستان چشمه لنگان روستای سیبک .

– امامزاده پیر محمد واقع در دهستان پشتکوه روستای دهنو .

– امامزاده پیر محمد واقع در دهستان پشتکوه روستای کاهگان .

– امامزاده واقع در دهستان پشتکوه.

– امامزاده آقاسید محمد واقع در دهستان پیشکوه روستای مکدین .

– امامزاده واقع در دهستان پیشکوه روستای وهرگان.

– امامزاده گوشه(سید محمد) واقع در دهستان برف انبار روستای چقا.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید