جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

استان قری قلعه در کشور ترکیه و در فاصله کمی از آنکار قرار دارد. مسجد نور که از دیدنی‌های استان قری قلعه به شمار می‌رود، یکی از شاهکارهای معماری ترکیه در قرن اخیر بوده است.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

استان قری قلعه یکی از استان‌های کشور ترکیه، واقع در قاره آسیا است. این استان که در مرکز کشور قرار دارد، از شمال با استان چانقری، از شمال‌شرقی بااستان چوروم، از شرق با استان یوزگات، از جنوب‌شرقی با استان قرشهیر و از غرب با استان آنکارا همسایه است. مرکز این استان، قری قلعه نام دارد.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

جمعیت استان قری قلعه حدود ۲۷۸ هزار نفر و مساحت آن، ۴.۳ هزار کیلومتر مربع است. اکثر ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که خود به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شود. زبان مردم قری قلعه، ترکی است.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

استان قری قلعه، در کنار استان‌های دیگر کشور ترکیه تحت حکومت مرکزی قرار دارد که از نوع پارلمانی دموکراتیک است. رئیس جمهور ترکیه در راس کشور قرار می‌گیرد و نخست وزیر در راس حکومت. قوه‌‌ مقننه توسط مجلس ملی کبیر ترکیه، قوه مجریه توسط هیئت وزرا و قوه قضاییه مستقل از دولت و مجلس اداره می‌شود.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

در نیمه اول قرن بیستم، قری قلعه تنها یک روستا بود. در دهه ۱۹۵۰ و با افتتاح کارخانه فولاد، جمعیت این منطقه به شدت افزایش یافت. این کارخانه با تولید بهترین نوع فولاد با درجه خلوص بالا و ماشین‌های پیشرفته، به بزرگ‌ترین کارخانه فولاد در کل کشور تبدیل شد. در دهه ۱۹۶۰، تعدادی کارخانه شیمیایی نیز به منطقه صنعتی قری قلعه افزوده شد.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

آب و هوای استان قری قلعه نیمه‌خشک محسوب می‌شود. میزان بارندگی سالانه در این منطقه کم گزارش شده است و دمای متوسط هوا در طول سال بین ۶ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند.

نزدیک‌ترین فرودگاه به این استان فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا به شمار می‌رود. فاصله این فرودگاه از مرکز استان کمتر از ۶۰ کیلومتر است و علاوه بر پروازهای داخلی، پروازهایی به مقاصد خارجی مانند تهران، مونیخ، دوسلدورف، فرانکفورت، بغداد و بسیاری شهرهای دیگر در آن صورت می‌گیرد. استان قری قلعه محل تقاطع بزرگراه‌هایی است که از شرق آنکارا تا شرق ناحیه دریای سیاه کشیده شده‌اند.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

از شهرهای مهم استان می‌توان به قری قلعه و یاخشی‌خان اشاره کرد.

گلیم، انواع محصولات گلیمی و خورجین‌های زینتی از سوغاتی‌های استان قری قلعه به شمار می‌رود. شما برای خرید می‌توانید به «پاساژ پودیوم قری قلعه» (Podium kirikkale) مراجعه کنید.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

«مسجد نور» (Nur Mosque) در صدر دیدنی‌های استان قری قلعه قرار دارد و می‌تواند ۱۰ هزار نمارگزار را در خود جا دهد. بنای این مسجد از سبک معماری عثمانی در قرن ۱۶ تاثیر گرفته است که یکی از نمونه‌های آن مسجد سلیمیه در ادرنه به شمار می‌رود. طراحی زیبا و ترکیب‌ رنگ‌های سرد و گرم در نورپردازی، به این بنای عظیم شکوهی بیشتر بخشیده است.

جاهای دیدنی استان قری قلعه در ترکیه

از جمله دیگر دیدنی‌های استان قری قلعه می‌توان «پارک جلال بایار» (Celal Bayar Park)، «پارک طبیعت کاراحمتی» (Karaahmetli Tabiat Parki)، «پارک سهیتلر قری قلعه» (Kirikkale Sehitler Parki) را نام برد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید