دریاچه الندان ، از زیباترین و خاص ترین دریاچه های ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

یکی از زیباترین و خاص ترین دریاچه های ایران، دریاچه الندان می باشد. این دریاچه واقع در استان مازندران و از توابع چهاردانگه شهر ساری است. دریاچه الندان کیاسر با قدمت بیش از ۲٫۵ میلیون سال، در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

آب این دریاچه از هیچ گونه رودخانه و یا چشمه ای تامین نمی شود و آب دریاچه به خاطر بارش باران به وجود آمده است. جنس خاک و نوع زمین اطراف دریاچه باعث می شود که در فصولی که بارش باران وجود دارد تمامی آب ها به سمت دریاچه سرازیر شود و دریاچه الندان پر از آب شود.

این دریاچه در منطقه جنگلی پله الندان قرار دارد و نام این دریاچه هم از نام این منطقه گرفته شده است. این دریاچه در فصل سرد زمستان محل زندگی اردک های وحشی می باشد و به تازگی هم ماهی در این دریاچه رها شده است و به کاربرد های آن افزوده است.

دریاچه الندان ، از زیباترین و خاص ترین دریاچه های ایران

دریاچه الندان کجاست؟

در طرف دیگر این دریاچه نیز رودخانه ای وجود دارد و آب بسیار تمیز و گوارایی برای نوشیدن دارد و به علت اینکه از سرچشمه این رودخانه تا محل رسیدن آن به اطراف دریاچه هیچ گونه خانه و یا روستایی وجود ندارد که آب آن را آلوده کند و آب آن بسیار تمیز می باشد. به همین دلیل نگران آلوده بودن آب نباشید.

سطح این دریاچه در فصول سرد سال یخ میزند و تماشای آن در فصل زمستان بیش از هر فصلی لذت بخش است.

دریاچه الندان ، از زیباترین و خاص ترین دریاچه های ایران

دریاچه الندان کیاسر در فصل زمستان

آب این دریاچه منبع اصلی تامین آب شالیزیری روستاهای ازنی، مازارستاق، لسفرم، کنتا، دیدو ،زلم است.  اطراف آبندان در اوایل فصل بهار محل رویش گل بنفشه، الزی (پیازچه وحشی) و انواع سبزی های معطر و دارویی است و درخت های راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار پیرامون این دریاچه را فرا گرفته‌اند زیبایی دوچندانی به این دریاچه افزوده اند.

دریاچه الندان ، از زیباترین و خاص ترین دریاچه های ایران

مسیر رفتن به دریاچه الندان

نزدیک ترین راه رفتن به این دریاچه از طریق روستای ازنی می باشد. به همین منظور ابتدا به شهر ساری میروید و از آنجا به سمت جاده کیاسر می روید بعد از طی کردن حدود ۶۰ کیلومتر به سمت جاده روستای ازنی می روید. جاده تا روستای ازنی آسفالت است و از آنجا تا آب بندان الندان تقریبا فاصله یک و نیم کیلومتری راه خاکی را باید طی کرد. شما می توانید نقشه و موقعیت این دریاچه را در بخش “موقعیت” مشاهده نمایید.

دریاچه الندان ، از زیباترین و خاص ترین دریاچه های ایران

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید