روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای استخرگاه از توابع بخش رحمت آباد شهرستان رودبار می باشد. این روستا در 35 کیلومتری مرکز شهرستان و در 75 کیلومتری شهر رشت واقع شده است.

روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان

روستای بسیار زیبای استخرگاه که در دامنه کوه درفک و در دل جنگل های سر به فلک کشیده قرار دارد.
روستاهای اطراف استخرگاه عبارتند از: دفراز، پلنگ دره، دشتویل، راجعون، پشتهان، چره، چلکاسر، گنبگ، رشی وسی دشت.

روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان
این روستا طبق سرشماری سال 90 دارای 46 خانوار و 176 نفر جمعیت می باشد و شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی و دامپروری می باشد

روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان

♦ دلیل نامگذاری روستای استخرگاه:

به علت وجودداشتن 2 استخر دراین روستا که یکی درضلع شرقی و دیگری درضلع غربی روستا میباشند، استخرگاه به این نام خوانده شده است. استخرضلع شرقی روستا محل ذخیره آب زمینهای کشاورزی روستای دفراز میباشد.

روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان

جاذبه های گردشگری روستای استخرگاه

روستایی زیبا باطبیعت بکر که در ۲۰کیلومتری شهرستان رودبار و در فاصله زمانی ۴ ساعته از تهران قرار دارد .هر ساله گردشگران زیادی از این روستا دیدن می کنند.

آبشار روستای استخرگاه
با پرس و جو از افراد محلی و رسیدن به انتهای روستا می توانید از آبشار زیبا و کوچک استخرگاه دیدن کنید. برای رسیدن به آبشار باید کمی پیاده روی کرده و از شیب کوچکی به پایین بروید. کوله کوچکی بردارید و با کفش و لباس مناسب حرکت کنید. مسیر آبشار پاکوب و کامل مشخص است و هنگامی که از شیب پایین رفته و کنار رود می رسید در سمت چپ و بالای رودخانه ادامه مسیر دهید تا به آبشار برسید. اگر مسیر باران خورده باشد باید با احتیاط حرکت کنید، چراکه مسیر بسیار لغزنده و خطرناک می شود. در کنار آبشار جای بسیاری برای نشستن و لذت بردن از زیبایی آبشار وجود دارد و نیمی از روز را برای بازدید از آن می توانید وقت بگذارید.

روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان

جاذبه های دیدنی روستا استخرگاه :

خانه روستایی تاریخی با قدمت حدود ۱۰۰سال و با معماری سنتی خود درمرکز روستا یکی از جاذبه های گردشگری می باشد. در محوطه این خانه استخر زیبایی قرار دارد که اسم این روستا نشات گرفته از همین استخر می باشد. در قسمت بالادستی این استخر کوه میرزا قرار دارد که مکان مناسبی برای کوهنوردی می باشد. آبشار زیبای استخرگاه که از دامنه کوه درفک نشات میگیرد در دل جنگل های بکراین روستا قرارگرفته است. کوه درفک که درقسمت شرقی این روستا قرار دارد بر زیبایی های این روستا افزوده است. همچنین این روستا یکی از مسیرهای اصلی صعود کوهنوردان به کوه درفک می باشد. آقای بابک جهانبخش خواننده خوب کشور ما نیز لوکیشن آهنگ کافه پاییز خود را روستای استخرگاه قرار داد. همچنین شرکت میهن، ایرانسل و بانک صادرات نیز روستای استخرگاه را به عنوان لوکیشن تبلیغ خود برگزیدند.

روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان

راه دسترسی به روستای استخرگاه
دسترسی به منطقه  «دفراز» از توابع رودبار کار راحتی است و برای رسیدن به آن باید از سمت جاده ساوه به سمت قزوین رفت و از آنجا وارد جاده رشت شد. در حدود هفتاد کیلومتری رشت  روبه‌روی رستم آباد شهر تنکابن است. ورودی این شهر در سمت راست ادامه مسیر ما به سمت ییلاق دفراز است که بخشی از دامنه های کوه درفک به‌حساب می آید. تا دفراز راه زیادی نیست اما جاده رو به بالا و کوهستانی است. در طول راه از محلی ها مسیر را جویا شوید چون در سر یک دوراهی اگر از سمت چپ و رو به بالا نروید از جای دیگری سر در می آورید. پس از بیست دقیقه طی مسیر به دفراز می رسید و کمی بالاتر در سمت چپ یک جاده خاکی با یک پیچ تند شما را به استخرگاه می رساند.روستای استخرگاه نیز متاسفانه مانند بسیاری از روستاهای دیگر کشور دچار تجدد گرایی در معماری شده و با وجود خریداری ملک توسط برخی از شهرنشینان و نبود نظارت دهیاری ها و میراث فرهنگی کشور باعث شده بافت سنتی معماری آن دچار خدشه شود. با این حال روستا همچنان در زیبایی های بهاری غرق شده و قدم زدن در روستا چیزی از جذابیت های طبیعی آن کم نکرده است. شاهکار طبیعی این روستا برکه ای کوچک پر از قورباغه های بازیگوش است و شیرجه همگانی آنها درون برکه وقتی کنار آن راه می روید از زیبایی‌های منحصر به فرد برکه است. این برکه با چند کلیپ تبلیغاتی به شهرت رسید که به‌خاطر آن یک ماکت کلبه چوبی کوچک کنار برکه ساخته شد و زیبایی آن روستا را به شهرت رساند. البته برای دیدن آن هزینه ای پرداخت نمی کنید ولی اگر قصد اقامت در کنار استخر  یا خانه قدیمی کنار آن را دارید باید برای هر نفر تا چهل هزار تومان بپردازید و علاوه بر اقامت از لذت غذاهای محلی نیز با هزینه ای جداگانه بهره‌مند شوید.

محصولات سفر

6 دیدگاه دربارهٔ «روستای استخرگاه ، در دل جنگل های سر به فلک کشیده گیلان»

  1. از رودبار تا استخرگاه خیلی طولانیه به هیچ عنوان تو تاریکی شب نرید جاده خاکی و پر پیچ هم دارد

    پاسخ
  2. سلام
    جاده بسیار افتضاح
    و اصلا آنچه تبلیغ شده نیست
    وقت تان را تلف نکنید

    پاسخ
  3. اگر دوست دارید از فضای بدور از شلوغی و شهر نشینی لذت ببرید، انتخاب کاملا مناسبی هست، ما که لذت بردیم.

    پاسخ
  4. استخرگاه تو منطقه دفراز قرار داره
    کلا اون منطقه کوه ها دارای چشم انداز خیره کننده و زیباییه .
    من تو اردیبهشت رفتم که هوا خیلی خوب بود و البته روستاهای بالایی به شدت مه آلود و زیبا.
    استخرگاه یه روستای کوچکه و دارای استخز بسیار زیباییه با چشم انداز کوه های سرسبز
    مجمعه مسیر از توتکابت به بعد واقعا یه منظره معرکه داره . من حتما توصیه می کنم

    پاسخ
  5. اصلا شبیهه تبلیغاتش نیست و بدتر اینکه ورودی پارکینگ 20 تومان،و رودی استخرگاه 25 تومان و تأکید می‌کنن که این مبلغ فقط واسه یکربع تا بیست دقیقه هست و بیشتر بمونید بیشتر میشه ،راهش هم که ماشین داغون کن.واسه من که اصلا ارزشش رو نداشت.

    پاسخ
  6. روستای قشنگیه اما عکسی که انقدر تبلیغش کردن یه ملک شخصی که ماشینت رو اونجا پارک کنی ازت هزینه پارکینگ میگیرن و اگه کنار اون آبگیر کوچیک بریم باید دو مرحله دیگه پول به صاحب ملک که نفری ۲۵ تومن هست پرداخت کرد که بنظرم حرکت جالبی نبود چون وقتی جای گردشگری سرچ میکنی حداقلش فکر میکنی یه طبیعتی که بصورت عموم هست نه اینکه ملک شخصی یک فرد تو روستا

    پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید