بنر هدر

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مردم دوست دارند هنگام بازگشت شما از سفر، هدیه‌ای دریافت کنند و برایشان جذاب است که سوغاتی از یک سرزمین دوردست داشته باشند. سفر به خارج از کشور نگرانی‌هایی را به همراه دارد؛ از جمله این نگرانی‌ها این است که چه چیزی باید خرید و چگونه باید آن را حمل کرد. اما این مشکل با کمی بودجه‌بندی، برنامه‌ریزی و صرف وقت برای گردش در آن کشور حل می‌شود. شما باید نکاتی را رعایت کنید، ولی بعد از رعایت آن‌ها خواهید دید که خریدسوغات و هدیه برای دیگران هم نوعی ماجراجویی است و به خاطره‌ای ماندگار تبدیل می‌شود.

مرحله اول: برای خرید هدایا آماده شوید۱. فهرستی از تمام کسانی که می‌خواهید برایشان هدیه بخرید، تهیه کنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

دلیل این کار در ذهن داشتن همه افراد و آماده شدن برای خرید هدیه‌ای خاص برای هر نفر است، همچنین می‌توانید برای مقدار هزینه‌ها، برنامه‌ریزی کنید. اسم هر فرد را یادداشت کنید و اگر هدیه خاصی در نظر دارید، آن را هم بنویسید.

خود را فراموش نکنید! اسم خودتان را به فهرست افرادی که می‌خواهید برایشان هدیه بخرید، اضافه کنید. این عامل را هم در حساب بودجه در نظر بگیرید.

خوب است که از دیگران بپرسید از کشوری که از آن بازدید می‌کنید، چه چیزی می‌خواهند. این کار به شما ایده می‌دهد، همچنین می‌توانید در مورد موجودیت و محدوده قیمت آن تحقیق کنید تا خرید برایتان آسان‌تر شود.

۲. مبلغ مورد نظرتان برای خرید را مشخص کنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

محدودیتی برای هر شخص تعیین کنید. وقتی در یک کشور خارجی از مغازه‌ها بازدید می‌کنید، به احتمال زیاد بیش از حد خرید می‌کنید. علاوه بر این، باید هزینه‌های متفرقه‌ای مانند تنقلات و حمل و نقل را در کنار مقدار هزینه‌ای که برای خرید هدایا می‌توانید بپردازید، در نظر داشته باشید؛ چون که همه آن‌ها بخشی از بودجه کلی شما محسوب می‌شوند.

تبادل ارز یکی دیگر از عواملی است که بر بودجه شما تأثیر می‌گذارد، در نتیجه به توانایی‌های شما بستگی دارد که بتوانید تمام هدایا را به خانه ببرید.

۳. درباره مواردی که می‌خواهید بخرید، تحقیق کنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

پیش از آنکه به بازار بروید، درباره‌ی اصالت و کیفیت اجناس و قیمت مناسب آن‌ها تحقیق کنید. به این ترتیب، وقتی در مغازه‌های خیره‌کننده با اجناسی با قیمت‌های خارجی مواجه شدید، راحت‌تر می‌توانید هزینه‌ها را بدون از قلم انداختن کیفیت کالا، کنترل کنید.

برای مثال، اگر می‌خواهید در ژاپن کیمونو بخرید، ابتدا به صورت آنلاین جستجو کنید که یک کیمونوی اصل به چه صورت است. از کتاب‌هایراهنمای خرید هم می‌توانید کمک بگیرید.

۴. سلیقه اشخاص را در نظر بگیرید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

کلید اهدای یک هدیه خوب، این است که بدانید خواسته طرف مقابل چیست. برای تهیه بهترین هدیه‌ای که نشان‌دهنده توجه شما به شخصی باشد، باید او را درک کنید. به یاد داشته باشید که آن فرد چه چیزی را دوست دارد و چه چیزی را دوست ندارد و آن را با مقدار پولی که می‌خواهید هزینه کنید، مطابقت دهید.

اگر شخصی چیزی را دوست نداشته باشد، حتی اگر از بهترین جای دنیا، گران‌ترین آن را برای او ببرید، فایده‌ای ندارد.

یک هدیه‌ی خوب، هدیه‌ای است که شخص گیرنده با دیدن آن به یاد شما می‌افتد. می‌تواند یک چیز پوشیدنی مانند جواهر یا هر چیز دیگری باشد.

اگر آن شخص را به اندازه کافی نمی‌شناسید یا نمی‌توانید هدیه‌ای مناسب برای او بیابید، سعی کنید چیزی هدیه دهید که او را به سفر تشویق کند. حتی یک وسیله مغناطیسی یا یک گوی برفی ارزان هم می‌تواند برای یک نفر ارزش زیادی داشته باشد.

مرحله دوم. خرید هدایا۱. مکان‌های کمتر شناخته شده را پیدا کنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

هر کس ممکن است به راحتی با دیدن مغازه‌های جذاب و پر زرق و برق مناطق توریستی، هیجان‌زده شود؛ اما نادیده گرفتن آن‌ها بسیار به نفعتوریست است. می‌توانید در بازارهای معتبر محلی که اغلب دارای اجناس ارزان‌تر و باکیفیت‌تری هستند، به دنبال اقلام مورد نظر خود بگردید. همچنین می‌توانید داستان این ماجراجویی را برای دوستان خود تعریف کنید.

اطلاعاتی درباره آدرس فروشگاه‌های قابل ‌اعتمادی که اجناس مورد نیاز شما را می‌فروشند، جمع‌آوری کنید.

از کارکنان هتلی که در آن اقامت دارید یا از دفتر گردشگری بپرسید، یا اینکه در اینترنت جستجو کنید.

مراقب راهنمایان تور باشید. بسیاری از تورها توقف‌های از قبل تعیین‌شده‌ای دارند و ممکن است مغازه‌های آنجا به راهنمایان، حق کمیسیون دهند و قیمت‌ها را بالا ببرند.

۲. ماندگاری هدیه را در نظر بگیرید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

ممکن است خیلی راحت شیفته محصولات هنری محلی شوید، اما حمل و به خانه بردن برخی از آن‌ها، بسیار سخت است. هنگامی که چیزی را پیدا کردید که به نظرتان می‌تواند هدیه‌ی خوبی باشد، دست نگه‌دارید و فکر کنید که چطور باید آن را به خانه ببرید.

اگرچه هدایای کوچک‌تر را می‌توان در یک کیف حمل کرد، اما هدایای بزرگ‌تر با شانس کمتری مواجه هستند.

اگر در چمدان خود جای خالی هم داشته باشید، خطر شکستن یا دزدیده شدن، کالای شما را تهدید می‌کند؛ البته می‌توانید آن را از طریق پست ارسال کنید، اما این کار هم بر بودجه شما تأثیر قابل توجهی می‌گذارد.

۳. اندازه هدیه را در نظر بگیرید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

شاید تزئینات مغناطیسی، هدیه‌ای معمولی به نظر برسد، اما حمل آن‌ها راحت است و قیمت بسیار مناسبی دارند. شما باید هدیه‌ای را به خانه ببرید، و اگر به‌راحتی در چمدان شما گنجانده نشود، شاید ارزش این ‌همه دردسر را نداشته باشد.

قبل از اینکه اقدام به خرید کنید. هزینه پست را برای هدایای حساس، اشیای بزرگ و یا هر چیزی که می‌خواهید مستقیماً برای خود یا شخص دیگری ارسال کنید، به دست آورید. قطعاً این هزینه‌ها بر بودجه شما تأثیر می‌گذارند. علاوه بر هزینه‌ها، شخصی که هدیه را دریافت می‌کند، در نظر بگیرید. شاید یک هدیه تجملی یا بزرگ، قابل توجه باشد؛ اما گیرنده هدیه باید آن را در محیط زندگی خود قرار دهد؛ ممکن است هدیه‌ی شما با دکوراسیون خانه او، هم‌خوانی نداشته باشد، یا از آن خیلی استقبال نشود.

۴. چانه بزنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

اکثر مسافران اروپایی و آمریکای شمالی، به این مسئله عادت ندارند. البته چانه‌زنی در بین مردم ایران رایج است. با این حال اگر حس بدی درباره آن دارید، با غلبه بر این ناسازگاری، می‌توانید معامله بهتری انجام دهید و هدایای بهتری تهیه کنید. بسیاری از مردم دنیا، هنوز هم در معاملات تجاری خود، چانه می‌زنند؛ بنابراین از انجام این کار اصلا خجالت نکشید و از فروشنده تخفیف بگیرید.

از مکان‌های مناسب چانه‌زنی می‌توان، بازارها، مراکز تجاری و مغازه‌های کوچک را نام برد. شما نمی‌توانید در فروشگاه‌های بزرگ ژاپن یا آمریکا، چانه بزنید.

در کتاب‌های راهنما یا به صورت آنلاین، عادات چانه‌زنی مردم آن منطقه را جستجو کنید. در واقع باید گفت که در هر فرهنگی، خواسته‌ها با لحن خاص و متفاوتی بیان می‌شوند و انجام این کار به روش مناسب، موفقیت شما را دوچندان می‌کند.

هنگامی که سقفی برای حداکثر قیمت پرداختی خود در نظر گرفتید، پول نقد خود را پیش از شروع چانه‌زنی آماده کنید، چون با این کار یک محدودیت بودجه برای خود و فروشنده تعیین می‌کنید.

همیشه با یک لحن مثبت و دوستانه صحبت کنید. هدف ضربه زدن به فروشنده نیست و عصبانی شدن فایده‌ای ندارد.

عجله نکنید، علاقه‌ی زیادی از خود نشان ندهید و از خارج شدن از مغازه نترسید. احتمالا با این کار، فروشنده‌ای که پیش از این در مقابل قیمت پیشنهادی شما مقاومت می‌کرد، ناگهان برای پیشنهاد قیمتی مناسب‌تر، دنبال شما بیاید.

مرحله سوم. انتقال هدایا به خانه۱. فضای چمدان خود را بسنجید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

چمدان‌های شما به وسیله سرویس باربری که انتخاب کرده‌اید، حمل می‌شوند. بعضی از آن‌ها آن‌قدر کوچک هستند که در زیر صندلی یا در محفظه بالای سرتان جا می‌شوند، اما در واقع می‌توانید از آن‌ها برای نگهداری هدایای باارزش و شکستنی استفاده کنید.

از سرویس باربری بپرسید که چه نوع چمدانی را می‌توانید همراه داشته باشید. برای مثال، در سال ۲۰۱۷، بسیاری از خطوط هوایی، حمل چمدان‌های در سایز ۹*۲۲*۱۴ اینچ یا ۲۳*۳۶*۵۶ سانتی‌متر را همراه وسایل شخصی مانند کیف لپ‌تاپ یا کیف‌دستی، مجاز می‌دانستند.

برای هدایای بزرگ‌تر و محکم‌تر از ساک‌های بزرگ استفاده کنید. این ساک‌ها در زیر صندلی یا محفظه‌ی بار هواپیما قرار می‌گیرند؛ اما اگر بار شما در این قسمت جا نشوند، هواپیمایی آن را اضافه‌بار در نظر می‌گیرد و باید هزینه آن را بپردازید.

۲. هدایا را در چمدان خود بگذارید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

احتمالا همراه خود چمدانی دارید که پیش از پرواز آن را برای بارگیری در قسمت بار هواپیما ثبت کرده‌اید. چمدان شما واضح‌ترین مکان برای نگهداری هدایا است، اما نمی‌توان گفت که هیچ خطر یا هزینه‌ای را شامل نمی‌شود. حتما پیش از انجام این کار، تمام سیاست‌های مربوط به حمل بار را مطالعه کنید.

وسایل بسته‌بندی اضافی مانند حوله و پلاستیک‌های محافظ حبابدار را برای محافظت از هدایای شکستنی، همراه خود داشته باشید.

بعضی از هواپیمایی‌ها بارگیری یک یا حتی دو چمدان را به ‌صورت رایگان انجام می‌دهند؛ اما برخی دیگر، حتی برای اولین چمدان شما هم هزینه دریافت می‌کنند. برای مثال، در سال ۲۰۱۷، هواپیمایی آمریکا برای چمدان اول مسافران، مبلغ ۲۵ دلار دریافت می‌کرد.

شما می‌توانید یک چمدان جداگانه برای هدایا داشته باشید، اما هزینه‌ها را هم در نظر بگیرید. برای مثال، هواپیمایی آمریکا در سال ۲۰۱۷، ۳۵ دلار برای چمدان دوم و شاید ۲۰۰ دلار برای چمدان سوم در سفرهای بین‌المللی دریافت می‌کرد.

اندازه و وزن چمدان هم بر هزینه‌ها تأثیر می‌گذارد. مثلا در سال ۲۰۱۷، هزینه‌های بارگیری هواپیمایی مذکور از ۱۰۰ دلار برای هر چمدان ۲۳ تا ۳۲ کیلوگرمی آغاز می‌شد و در صورت داشتن بار اضافه، ۱۰۰ دلار دیگر هم دریافت می‌کرد. این هزینه‌ها هم در بعضی از مسیرهای بین‌المللی، دو برابر می‌شود.

۳. هدایا را پست کنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

بازرگانان می‌توانند این کار را انجام دهند، یا خودتان می‌توانید شیوه بسته‌بندی و ارسال کالاها را انتخاب کنید. معمولا هدایای بزرگ و سنگین باید با روش‌های متناوب، ارسال شود، اما ممکن است ارسال آن‌ها از طریق پست، به‌طورکلی سریع‌تر و راحت‌تر به نظر برسد.

اگر تاجر محلی بتواند حمل کالا را بر عهده گیرد، کالاها را بیمه کند، رسید اقلام را به شما بدهد، و شما هزینه را با کارت اعتباری پرداخت کنید، در این صورت می‌توانید نحوه و زمان ارسال هدایا را پیگیری کنید.

برای ارسال پستی، می‌توانید دفاتر پست محلی مانند فدکس (FedEx) و UPS یا DSL را پیدا کنید یا از راهنمای مهمانان هتل (concierge) بپرسید. خدمات پست دارای محاسبه هزینه آنلاین هستند تا بتوانید هزینه پست مسیر مورد نظر خود را به دست آورید. برای مثال، برای یک جعبه استاندارد که از ژاپن به استرالیا ارسال شود، هزینه پست هوایی آن چیزی حدود ۵۰ دلار استرالیا است. اندازه، وزن و هزینه‌های گمرکی، عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌های پستی هستند.

۴. از راه دریا ارسال کنید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

پست هوایی برای اقلام بزرگ، بسیار گران است؛ بنابراین استفاده از حمل و نقل دریایی برای ارسال این نوع کالاها، گزینه بهتری است.  حمل و نقل دریایی ارزان‌تر و در عین حال آهسته‌تر و بهترین گزینه برای ارسال اقلام بزرگ و جاگیری مانند مبلمان است.

ارسال چنین کالاهایی از آمریکا به آسیا، بیش از یک ماه طول می‌کشد.

حتی اگر کالایی که با حمل‌ونقل دریایی ارسال‌ شده باشد، باز هم باید چند صد دلار هزینه برای باربری آن پرداخت شود. شاید هزینه‌های گمرکی هم بخشی از این هزینه‌ها باشد.

۵. آداب و رسوم را در نظر بگیرید

سوغاتی خریدن در سفرهای خارجی

این مرحله به قوانین دولت هر کشور بستگی دارد، آن‌ها موظف هستند قوانینی را تنظیم کنند که شما چه چیزی و چه مقدار از آن را می‌توانید به کشور وارد کنید و چه هزینه‌ای برای شما خواهد داشت. تا آنجایی که ممکن است، درباره این مسئله به روز باشید و بدانید که هزینه‌های عوارض گمرکی چه تأثیری بر بودجه شما می‌گذارد.

برای مثال در ایالات‌متحده آمریکا، هدایای ورودی به هواپیما باید شناسایی شوند و به طور کلی اگر ارزش آن‌ها کمتر از ۸۰۰ دلار باشد، از پرداخت حق گمرک معاف می‌شود. طبق قوانین این کشور، کاربرد هدایای پستی باید با برچسب‌هایی مانند، «برای مصرف شخصی»، «هدیه برای دیگران» یا «بسته‌ای شامل چند هدیه» مشخص شود. در ایالات‌متحده، بیش از ۱۰۰ دلار عوارض گمرکی به هدیه ارسالی برای دیگران، تعلق می‌گیرد. معافیت از پرداخت حق گمرک برای بسته‌هایی که در حالت عادی و برای مصرف شخصی ارسال می‌شوند تا ۲۰۰ دلار می‌رسد.

در ایران، اگر کالای همراه مسافر ورودی ارزشی بیش از ۸۰ دلار نداشته باشد، یک بار در سال از پرداخت حق گمرک معاف می‌شود و مازاد بر آن با اخذ حقوق گمرکی و دو برابر سود بازرگانی قابل ترخیص است. سوغات و هدایای ارسالی از خارج از کشور به ایران بسته به نوع و ارزش آن‌ها از پرداخت حق گمرک معاف است، اما ممکن است هزینه‌های انبارداری و دیگر موارد پستی را شامل شوند.

این موضوع را هم در نظر بگیرید که طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران، ورود برخی از کالاها به‌طورکلی ممنوع است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید