بنر هدر

میدان ونیز ، بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

اگر به شهر رم سفر کنید، دیر یا زود گذرتان به میدان ونتزیا خواهد افتاد و می‌توانید سری به جاذبه‌های معروف آن همچون یادبود امانوئل دوم و کاخ‌های آن بزنید.

«میدان ونتزیا» (Piazza Venezia) یا همان «میدان ونیز»، در انتهای خیابان معروف ویا دل کورسو و در مرکز شهر رم واقع شده است. این میدان به بعضی از معروف‌ترین مناطق گردشگری این شهر از جمله «تپه‌ی کاپیتول» (Capitoline Hill)، رومن فروم و معبد معبد پانتئون دسترسی دارد و به همین دلیل احتمالاً در طول سفر، مسیرتان به این بخش می‌افتد. برخلاف 2 میدان معروف دیگر شهر رم، یعنی «میدان پوپولو» (Piazza del Popolo) و «میدان ناوونا»، این میدان بسیار شلوغ و پرترافیک می‌باشد و بهتر است به عنوان جایی برای ریلکس کردن بر روی آن حساب باز نکنید. اما چند مورد از جاذبه‌های دیدنی این شهر در اطراف این میدان قرار گرفته‌اند که ارزش دیدن دارند و پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

«یادبود امانوئل دوم» (Altare della Patria) یا همان «ویتوریانو» (Il Vittoriano)، برجسته‌ترین اثر واقع در میدان ونتزیا به حساب می‌آید و به خاطر شکل ظاهری‌اش، گاهی به آن لقب «کیک عروسی» و «ماشین تحریر» می‌دهند. این کاخ را برای جشن گرفتن وحدت ایتالیا و به افتخار پادشاه «ویکتور امانوئل دوم» (Victor Emmanuel II) ایجاد کرده‌اند که در ایتالیا به او لقب «پدر سرزمین پدری» داده‌اند و می‌توانید از مجسمه‌ی سوار بر اسب او نیز دیدن کنید. ویتوریانا در نزدیکی تپه‌ی کاپیتول قرار گرفته و مقبره‌ی یک سرباز گمنام را هم دربرمی‌گیرد و نشان می‌دهد که اگر ثروت کافی و سنگ مرمر سفید در اختیار داشته باشید، می‌توان آثار باشکوهی را از آن ایجاد کرد. قدمت این بنای یادبود به اوایل قرن بیستم میلادی برمی‌گردد و «جوزپه ساکونی» (Giuseppe Sacconi)، معماری آن را برعهده داشته و از مجسمه‌های گوناگونی برای دکور آن استفاده شده است. ساختمان‌های تاریخی بسیاری از جمله یک صومعه در این منطقه قرار داشت که تمام آن‌‌ها را خراب کردند و حتی «کاخ ونتزیا» را هم به جای دیگری انتقال دادند؛ زیرا این کاخ باعث می‌شد دورنمای بنای یابود امانوئل از سمت میدان ویا دل کورسو به خوبی دیده نشود. بازدیدکنندگان می‌توانند به بالای این ساختمان بروند و به چشم‌انداز زیبای تپه و رومن فروم دسترسی داشته باشند.

 

میدان ونیز ، بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

کاخ ونتزیا در ونیز

اگر از ویتوریانو به سمت پایین و به میدان نگاه کنید، «کاخ ونتزیا» (Palazzo Venezia) را می‌توانید در سمت چپ این منطقه ببینید که یکی از قدیمی‌ترین بناهای رنسانس در رم به شمار می‌رود. این کاخ بین سال‎های 1455 و 1464 ساخته شده و درواقع میدان ونتزیا، نام خود را از همین کاخ می‌گیرد. دستور ساخت این کاخ را کاردینال «پیِترو باربو» (Pietro Barbo) صادر کرد که در آن زمان هنوز به مقام «پاپ پائول دوم» ارتقا پیدا نکرده بود. کاخ ونتزیا امروزه یک موزه را شامل می‌شود که در آن مجموعه‌ای از هنرهای تاریخی و تزئینی همچون فرشینه، مجسمه، نقاشی‌ها، سفال‌ها و زره‌های مربوط به دوران ابتدای رنسانس را به نمایش می‌گذارد. ابتدا از این کاخ به عنوان محل اقامت پاپ استفاده می‌شد، تا اینکه «پاپ پیوس چهارم» (Pope Pius IV) آن را به شهر ونیز واگذار کرد تا از ساختمان آن به عنوان سفارت خود استفاده کنند و نام «ونتزیا» که در زبان ایتالیایی به معنی «ونیز» می‌باشد نیز از همین موضوع نشأت می‌گیرد. بعد از آن‌ها، دولت ایتالیا کاخ ونتزیا را در سال 1916 به دست آورد و دفتر مرکزی «بنیتو موسولینی» نیز در این کاخ قرار داشت و سخنرانی‌اش با مردم را از بالکونی آن انجام می‌داد.

میدان ونیز ، بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

کاخ جنرالی و کاخ بناپارت

«کاخ جنرالی» (Palazzo Generali)، روبه‌روی کاخ ونتزیا قرار دارد. قدمت این کاخ به سال 1906 تا 1911 برمی‌گردد و می‌توان گفت که برای ساخت آن، کم و بیش از کاخ ونتزیا کپی‌برداری شده است. در سال 1900، دو کاخ که در این میدان واقع شده بودند را خراب کردند تا فضای آن را گسترش دهند و بعداً کاخ جنرالی، جایگزین این 2 کاخ شد.

 

میدان ونیز ، بنای یادبود ویکتور امانوئل دوم

در سمت راست کاخ ونتزیا، کاخ دیگری به نام «کاخ بناپارت» (Palazzo Bonaparte) واقع شده و آن را بعد از مادر ناپلئون بناپارت، یعنی «لتیسیا بناپارت» نام‌گذاری کرده‌اند. بعد از پایان امپراتوری ناپلئون، «پاپ پیوس هفتم» این بنا که که به قرن 17 میلادی تعلق دارد را به عنوان پناهگاه به مادر او واگذار کرد. مادر ناپلئون تا زمان مرگش در سال 1836 در همین کاخ مستقر بود و بیشتر وقت خود را در ایوان معروف آن می‌گذراند و به خیابان‌های شلوغ شهر رم چشم می‎دوخت.


محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید