بنر هدر

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مالزی با طبیعت و فرهنگ غنی یکی از متنوع‌ترین کشورهای آسیا به شمار می‌آید و علاوه بر جاذبه‌های تماشایی، صنایع دستی آن ارزشمند و چشمگیر هستند.

وقتی از کشوری دیدن می‌کنید چه برای یک تعطیلات کوتاه مدت و چه برای مدتی طولانی در طی یک سفر کاری و تحصیلی، حتماً دلتان خواهد خواست تا چیزی از آن کشور به یادگار ببرید که همیشه شما را به یاد سفر بیندازد. سوغاتی‌های مالزی که در این مطلب معرفی می‌کنیم پرشمار هستند و انتخاب‌های زیادی پیش‌رو خواهید داشت.

۱. پارچه باتیک

پارچه چاپی «باتیک» (Batik) که در اصل از مردم جزیره «جاوه» (Java) اندونزی سرچشمه گرفته است، یکی از سوغاتی‌های مهم مالزی به شمار می‌آید. سبک باتیک به کاربرد رنگ‌های روشن و داشتن رگه‌های رنگی که در اثر استفاده از واکس در حین عملیات رنگرزی به وجود آمده است، شناخته می‌شود. این پارچه را معمولاً در دوخت لباس محلی «سارونگ» (sarong) و کیسه پول استفاده می‌کنند.بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۲. میوه دوریان در مالزی

«دوریان» (Durian) میوه‌ای است که ثابت می‌کند شما مالزی را از نزدیک دیده‌اید. این میوه از طرفی پادشاه میوه‌ها شناخته می‌شود و از طرف دیگر افراد را به دو دسته‌ی موافق و مخالف خود تقسیم می‌کند چرا که بوی تند و نامطبوعی دارد. درون دوریان ماده‌ای شبیه به کاسترد وجود دارد و بهترین نوع این میوه در «رائوب» (Raub) یافت می‌شود. بسیاری از خطوط هواپیمایی از ترس اینکه بوی آن نشت پیدا کند، اجازه بردن این میوه را نمی‌دهند. بهتر است از فرآورده‌های آن مانند پنکیک دوریان و شکلات‌های با این اسانس برای سوغاتی انتخاب کنید.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۳. اسلحه سومپیت

«سومپیت» (Sumpit) یک اسلحه‌ی دمیدنی سنتی اندونزیایی و مالایی است که برای شکار جانوران کوچک و در بعضی مواقع کشتن افراد مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای این کار نیزه‌ی سومپیت به سموم گیاهی آغشته می‌شد. اما امروز می‌توانید آن را برای سوغاتی از گیفت‌شاپ‌های فرودگاه‌ها و به خصوص «ساراواک» (Sarawak) تهیه کنید به صورتی که خطرناک نیستند و به عنوان یک صنایع دستی سوغاتی ببرید.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۴. ساز سپه

«سپه» (Sape) سازی قایقی شکل است که نوای آن در بین قبایل ساراواک شنیده می‌شود و تارهای آرامش‌بخش آن فضای خاصی به مراسمات مذهبی برپاشده در خانه‌های سنتی موسوم به «لانگ‌هاوس» (longhouse) می‌بخشد. سپه گویی احساس حضور در جنگلی رنگارنگ را القاء می‌کند و به سالن کنسرت تصویری دیگر می‌بخشد.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۵. لباس سنتی

به دلیل چندفرهنگی بودن شهروندان مالزی نمی‌توان به طور قطعی یک لباس را جامه‌ی سنتی مالزی معرفی کرد. گردشگران می‌توانند هر کدام از لباس‌های سنتی رایج مانند «بجو کورونگ» (baju kurung) و «بجو ملایو» (baju melayu) از مالایی‌ها، «چیانگسم» (cheongsam) و «سمفو» (samfu) از چینی‌ها یا ساری هندی را انتخاب کنند. به سراغ هر کدام از این لباس‌ها که بروید، رنگارنگی و شادابی آن‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۶. محصولات پیوتر

وقتی به فروشگاه‌های پیوتر «رویال سلانگور» (Royal Selangor) پا می‌گذارید به این فکر می‌کنید که هر چیزی که بتوان تصور کرد، می‌توان آن را با پیوتر ساخت. شرکت رویال سلانگور مالزی با بیش از ۱۳۰ سال تجربه یکی از مطرح‌ترین نام‌های جهان در تولید اشیای پیوتر با کیفیت است. محصولات رویال سلانگور از طراحی‌های کلاسیک تا سنتی و مدرن را در برمی‌گیرند و از ظروف آشپزخانه تا بازی شطرنج ارباب حلقه‌ها را می‌توانید در آن بین بیابید.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۷. پارچه سانگکت

یکی دیگر از سوغاتی‌های مشهور مالزی «سانگکت» (songket) است. این پارچه‌ی ابریشمی یا نخی با رشته‌های طلا یا نقره با ظرافت بافته می‌شود. پوشاک سانگکت معمولاً بخشی از لباس «بجو ملایو» هستند که توسط مردان پوشیده می‌شود. می‌توانید اشیای کوچک ساخته شده با این پارچه مانند کیف پول، کیف، دفترچه و زیربشقابی را سوغاتی ببرید.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۸. دادال

یک خوراکی شیرین، چسبناک و محبوب در مالزی را می‌توان «دادال» (dodol) معرفی کرد. این خوردنی شبیه به تافی به نظر می‌رسد و به دو شکل جویدنی و سفت یا چسبناک و ترد تهیه می‌شود. دادال را با شیر نارگیل و قند خرما درست می‌کنند و اسانس «پاندان» (pandan) یا دوریان به آن افزوده می‌شود.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

۹. قهوه سفید

نوشیدن قهوه به شدت بین مالزیایی‌ها رواج دارد. قهوه‌ی سفید که در ابتدا مصرف آن از «ایپوه» (Ipoh) آغاز شد امروزه در همه‌ی کافی‌شاپ‌های محلی مالزی یافت می‌شود. نام قهوه‌ی سفید تنها ترجمه‌ی مستقیم از لغت چینی آن است که در گذشته معدنچیان «پراک» (Perak) به آن اطلاق کردند و ارتباطی به رنگ دانه‌های قهوه ندارد و به دلیل افزودن شیر در انتها به قهوه آن را اینطور نامیدند. در تهیه‌ی قهوه سفید مالزیایی، دانه‌های قهوه با کره گیاهی روغن نخل تفت داده شده و همراه با شیر عسلی سرو می‌شود که به آن رنگ قهوه‌ای روشن و بافتی لطیف می‌بخشد.

بهترین و معروف ترین سوغات ها در مالزی

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید