بنر هدر

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مینودشت یكى از شهرهاى شرقى استان گلستان واقع در شمال ایران است كه به جهت طبیعت بكر و چشم اندازهاى بسیار زیبایش از گذشته ها به نام هاى دشت سبز، دشت بهشت، دشت مینو و نهایتاً مینودشت معروف بوده است.

شهر مینودشت، مركز شهرستان مینودشت، در فاصله 98 كیلومترى گرگان و در مجاورت جاده تهران ـ مشهد قرار دارد. وسعت این شهر 98كیلومترمربع و جمعیت آن در حدود 32هزار نفر است. این شهر از جنوب، به استان سمنان و خراسان، از شرق به شهر گالیكش، از غرب به شهرستان آزادشهر و از شمال به شهرستان گنبدكاووس متصل است. ارتفاع این شهر از سطح دریا حدود 901 متر مى باشد.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

قسمت كوهستانى آن دنباله كوه هاى البرز شرقى است. ناهموارى هاى این شهرستان از دو قسمت كوهستانى و جلگه اى تشكیل شده است. نقاط كوهستانى شهر مینودشت، از سوى شرق از طریق ارتفاعات پارك ملى گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل مى گردد.

قسمت جلگه اى تنها در مركز و ضلع غربى واقع شده كه وسعت كمى دارد و بسیار حاصلخیز مى باشد. بیشتر جمعیت شهر مینودشت در بخش جلگه اى سكونت دارند. به سبب وجود ارتفاعات در شرق و جنوب و وزش بادهاى سرد شمالى و مرطوب شمال غرب، در نقاط كوهستانى تا ارتفاعات متوسط، ریزش باران بیشتر است، ولى در نواحى كم ارتفاع كوهپایه اى و جلگه اى از میزان بارش كاسته مى شود و داراى آب و هواى معتدل و نیمه مرطوب است.آب این شهر از رودخانه هاى چهل چاى و نرم آب تأمین مى شود.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

مكان هاى تاریخى مینودشت

آرامگاه مختوم قلى

شاعر پرآوازه تركمن در روستاى آق تقاى در فاصله 60 كیلومترى مرز پل قرار دارد كه مهمترین جاذبه گردشگرى این شهرستان و كلاله است. مختوم قلى یكى از شخصیت هاى ادبى و حماسى تركمن به شمار مى آید و به ویژه در ادب و هنر جمهورى تركمنستان از جایگاه ویژه اى برخوردار است.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

قلعه ماران مینودشت

یكى دیگر از مهمترین دیدنى هاى این منطقه است. بنا به یك روایت تاریخى قلعه ماران همان پایتخت دوم پارت ها (اشكانیان) است كه تیرداد آن را ساخت و به دارا موسوم شد و گفته مى شود همان «داریون» یونانى هاست.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

قلعه سلیمان بوقه مینودشت

قلعه سلیمان بوقه در حدود3کیلومترى ضلع شرقى روستاى ترسه از توابع دهستان دوزین در بخش گالیكش شهرستان مینودشت قرار دارد .از نظر موقعیت طبیعى و جغرافیایى در ناحیه كوهستانى ـ جنگلى بر بالاى كوهى به نام «بوقوتو» كه در حدود2000 متر از سطح دریاى آزاد بالاتر است جاى دارد. تنها راه دسترسى و صعود آسان به قلعه به دلیل قرار گرفتن در صخره هاى سنگى، پرتگاه هاى بلند و عمیق و شیب تند دیواره هاى سنگى از روستاى ترسه و جبهه غربى قلعه مى باشد. قلعه در بالاى كوه و مشرف پرتگاه ها و دره هاى سهمناك اطراف قرار دارد.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

مجموعه تاریخى ـ فرهنگى خالدنبى مینودشت

در منطقه اى كوهستانى و در فاصله 90 كیلومترى شمال شرق گنبد كاووس و 55  كیلومترى شمال شرق كلاله و6  كیلومترى روستاى گچى سو، بر فراز قله كوه گوگجه داغ واقع شده است. مجموعه تاریخى خالد نبى شامل سه زیارتگاه خالدنبى، عالم بابا و چوپان عطا و یك مجموعه گورستان عظیم و درختان نذر كرده و در دره اى به نام پنج شیر و چشمه خضر دندان است.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

شهر تاریخى دشت حلقه

محوطه تاریخى ـ فرهنگى دشت حلقه در واقع شهرى مربوط به دوره اشكانیان است كه در دوره ساسانى و اسلامى بازسازى گردیده است. این شهر تاریخى در 12 كیلومترى غرب شهر مینودشت و در حاشیه روستایى به همین نام قرار گرفته است.

عمده فعالیت مردمان این شهرستان كشاورزى و دامپرورى است ولى نوغاندارى دامنه وسیعى در این شهرستان دارد. صنایع دستى عمده آن شامل كارگاه هاى بافت قالى، قالیچه تركمنى ، نمدمالى و پارچه هاى ابریشمى و سوزن دوزى است.

از مراكز مهم تولیدى و صنعتى مینودشت مى توان كارخانجات آرد، شالیكوبى، كارخانه پنبه پاك كنى، سردخانه و شهرك صنعتى و غذایى را نام برد. عمده محصولات كشاورزى این شهرستان، باغ هاى میوه، برنج، غلات، گندم، جو، بادام زمینى و دانه هاى روغنى نظیر (كلزا و سویا)، توتون، حبوبات و صیفى جات است.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

آشنایى با امامزاده و زیارتگاه هاى شهرستان مینودشت

شهرستان مینودشت افزون بر آن كه یك شهرستان تاریخى و كهن مى باشد، یك سرزمین مذهبى با مردمانى بسیار متدین و مؤمن است، كه داراى امامزاده ها و زیارتگاه هاى بسیارى مى باشد، كه همگى آنها مورد احترام و تكریم عموم مردم منطقه و محل رجوع و زیارت شیفتگان اهل بیت است.

(زیارتگاه امامزاده جعفر – زیارتگاه امام عبدالله روستاى ده عبدالله – امامزاده اسحاق روستاى قلمى- امامزاده موسى روستاى بازگیر- بقعه متبركه بابا تكیه – زیارتگاه بى بى حلیمه- بقعه متبركه سیدحسن نبى)

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

پارك ملى گلستان

از مهمترین گردشگاه هاى این شهرستان مى توان به پارك ملى گلستان كه نخستین پارك ملى ایران محسوب مى شود اشاره كرد. این پارك كه در مسیر جاده مشهد قرار گرفته باعث شده كه تمام مسافران را براى استراحت به اینجا بكشاند.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

آبشار لوه، مینودشت

این آبشار یكى از زیباترین آبشارهاى ایران است كه در 20كیلومترى گالیكش و در 5 كیلومترى جاده اصلى (مشهد – گلستان) در كنار روستایى به همین نام واقع شده است. همجوارى این آبشار با پارك جنگلى گلستان ارزش توریستى ویژه اى به آن بخشیده است.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

جنگل باقرآباد

در فاصله 10كیلومترى شهرستان مینودشت قرار گرفته كه روزانه پذیراى مهمانان زیادى از داخل و خارج شهرستان مى باشد كه در این جنگل شاهد طبیعت بكر و دست نخورده اى هستیم.

جاذبه های گردشگری مینودشت ، دشت سبز در شرق گلستان

چراغ تپه مینودشت

یكى از تپه هاى بلندى است كه برروى شهر مشرف مى باشد و هر روز مردمان زیادى براى ورزش و تفریح به این محل مى آیند و از بالاى این تپه مخصوصاً هنگام غروب آفتاب خیلى دیدنى است. هر ساله برروى چراغ تپه جشنواره پارگلایدر و چتربازى برگزار مى شود و باعث شده كه گردشگران داخلى و خارجى در ایام نوروز به این شهر مسافرت نمایند و این موضوع زیبایى شهر را در این ایام صدچندان مى كند

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید