بنر هدر

جاهای دیدنی شهرضا‌، تجلی پیوند تاریخ و طبیعت بکر

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهرستان شهرضا با توجه به موقعیت خاص جغرافیائی و آب و هوائی کوهستانی و کویری همچنین دربرخی از مناطق این شهرستان ‌وجود چشمه سارها و اماکن تاریخی هزارساله، ‌هر بیننده‌ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب خود می‌کند.

جاهای دیدنی شهرضا‌، تجلی پیوند تاریخ و طبیعت بکر

این شهرستان دارای چند مرکز تفریحی طبیعی است که نه تنها اهالی شهرستان بلکه مردم شهرهای همجوار معمولاً در روزهای تعطیل جهت گردش و تفریح به آن محل‌ها عزیمت می‌نمایند اهم این مراکز عبارتند از بیشه های روستاهای اسفرجان، هونجان، زرچشمه روستای هونجان همگی در بخش مرکزی در جنوب شهرستان واقع شده‌اند.

در این میان طبیعت زیبا و زاید الوصف شهرستان شهرضا هر ساله در ایام بهار و تابستان و روزهای تعطیل آخر هفته پذیرای خیل عظیمی از مسافران از شهرهای اطراف است.

بهار سرسبز به دلیل وجود رودخانه اسفرجان در این منطقه طراوت و زیبائی خاصی را به همراه دارد.

شهرستان شهرضا از جمله شهرهای قدیمی منطقه اصفهان است که بر شاهراه ارتباطی5 استان بزرگ  کشور، فارس، اصفهان، کهکیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و یزد قرار گرفته است.

جاهای دیدنی شهرضا‌، تجلی پیوند تاریخ و طبیعت بکر

بازار قدیمی شهرستان شهرضا از آثار تاریخی و زیبا، به یادگار مانده ازدوره سلجوقیان است، این بازار دارای کاروانسراها و اماکن قدیمی بوده و در مرکز بازار چهار سوقی قرار دارد که گنبدی آجری بر فراز آن ایجاد شده است.

از مکان های دیدنی شهرضا می توان به امامزاده شاهرضا (ع)، امامزاده شاه سیدعلی اکبر(ع)، زیارتگاه ، سدقتلغ شاه، مسجد نو و مسجد جامع با قدمتی700ساله، بی بی سیده خاتون، بازار بزرگ قدیمی، مسجدخان، مناطق گردشگری کهرویه، اسفرجان، هونجان، کاروانسرای ملک، امین آباد و مهیار و نقاط بکر بسیار زیاد اشاره کرد.

امامزاده شاهرضا (ع) مسافرانی که از سوی اصفهان به شهرضا وارد می شوند خواهند دید و با توجه به فضای سرسبز موجود در این منطقه از شهر فضای بسیار دلپذیری را برای مسافران ایجاد کرده به نحوی که سالیانه حدود 6میلیون نفر از این مکان بازدید می‌کنند.

از جمله امکانات این امامزاده واجب التعظیم می‌توان به اتاق‌ها و اقامت‌گاه ویژه مسافران، موزه و فضای مورد نیاز استراحت مسافران اشاره کرد.

جاهای دیدنی شهرضا‌، تجلی پیوند تاریخ و طبیعت بکر

امامزاده روستای بوان در مسیر شهرضا – شیراز و در فاصله 16 کیلو متری جنوب شرقی شهرضا یکی دیگر از آثار دیدنی این شهرستان است.

برای رسیدن به این روستا زیبا و باشکوه باید 2 کیلو متر جاده فرعی را طی کرد.

در این قریه بقعه ای قراردارد بنام شاهزاده عبد الرحیم فرزند امام موسی کاظم (ع)، این بقعه بنای مربع مستطیل است و برای ورود به آن ابتدا ایوان کوچکی قرار دارد و اتاقی که می توان آن را کفش کن امامزاده به حساب آورد.

بازار قدیمی شهرستان شهرضا از آثار تاریخی و زیبا به یادگار مانده ازدوره سلجوقیان است.

وجود بازار بزرگ و قدیمی در مرکز شهر و در بخش‌های بازار آقا سیدعلی، نخود بریزها، کفاش‌ها، حاج ربیع و بازار مسگرها معماری بومی و اصیل هنرمندان توانمند و بزرگ معمار این خطه از ایران اسلامی را به نمایش می‌گذارد، تیمچه‌های موجود در بازار سرپوشیده شهرضا بیش از 200 سال قدمت دارند.

شیوه معماری این تیمچه‌ها برگرفته از دوره قاجار بوده و معماری این بناهای قدیمی خود نمودی از سنت‌ها، آداب و رسوم، و به منزله سند هویت دوره‌ای از تاریخ محسوب می‌شود.

بافته‌ها و هنرهای دستی در شهرستان شهرضا جدا از دیگر نقاط این مرز و بوم نبوده و انواع دست بافته‌ها از نوع مرغوب که خو د نشان از هنر و ذوق هنرمندان این دیار است در تیمچه ها و بازار بافته عرضه می‌شود.

زیارتگاه 2 امام‌زاده نیز در 10 کیلو متری جنوب شرقی شهرستان شهرضا قریه‌ای وجود دارد که زیارتگاه نامیده می‌شود.

در این قریه دو امام‌زاده به نام‌های سید محمد و سید ابراهیم از فرندان امام موسی کاظم (ع) به خاک سپرده شده‌اند و از این رو این قریه به زیارتگاه معروف شده است.

این دو بزرگوار به دستور حاکم اموی در روستای زیارتگاه به شهادت رسیدند و پیکرشان در محل فعلی به خاک سپرده شده است و امروز به عنوان مکانی مقدس برای علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت اهل بیت (ع) تبدیل شده است.

بقعه متبرکه بی بی سیده خاتون یکی از مکان‌های زیارتی با قدمت 795 ساله در شهرستان شهرضا است.

جاهای دیدنی شهرضا‌، تجلی پیوند تاریخ و طبیعت بکر

این بنای شکوهمند آرامگاه خاتون صالحه و خیره از خاندان آل مظفر بوده که به همراه 72 تن از یارانش به این دیار آمده است و به دست امیر تیمور به شهادت رسیده است.

کاروانسرای شاهرضا معروف به کاروانسرای ملک یکی دیگر از آثار تاریخی شهرضا است، این کاروانسرا به جای مانده از دوره صفویه با ساخت و ساز مربوط به همان دوره است.

این بنای تاریخی متعلق به عهد شاه عباس بن سلطان محمد در سال (966 – 1038 ) هجری ، قمری می باشد که در قسمت جنوبی امامزاده شاهرضا قرار دارد.

در 30 کیلومتری شمال شهرستان شهرضا روستای مهیار قرار دارد، زیارتگاهی در دامنه کوه که نظر هر مسافری را به خود جلب می‌کند این زیارتگاه معروف به شاهزاده حسین بوده که از سادات جلیل القدر و از خاندان آل مظفر و یکی از مروجین مکتب تشیع بوده است، به گفته مورخان ساختمان قبلی این امامزاده تخریب شده که اخیرا بنای این مکان مذهبی مورد مرمت قرار گرفته است .

بنای کنونی این امامزاده با نقشه و طرح جالب بوده و حرم و گنبد کاش کاری و رواق‌های مجاور از ویژگی های زبیایی این بنای مذهبی اسلامی است که با توجه به موقعیت جغرافیائی مورد توجه اهالی روستا و مسافران اصفهان – شهرضا – شیراز است.

جاهای دیدنی شهرضا‌، تجلی پیوند تاریخ و طبیعت بکر

مسجد نو شهرضا با پیشینه 700 سال یکی از آثار تاریخی ملی این شهرستان شهرضا به شمار می رود، این مسجد حدود هزارمتر مربع مساحت دارد و به شیوه معماری دوره صفویه با سقف ضربی ساخته شده و دارای دو شبستان است.

شبستان اصلی مسجد 9 ستون سنگی دارد که پایه آنها برای استحکام بیشتر از ساج بنا شده است، در بخش شرقی مسجد حیاطی با ایوان آجری ساخته و محراب مسجد هم با مقرنس کاری تزئین شده است.

هشت ناودان سنگی و سنگ آبی متعلق به سال 1130 هجری قمری از دیگر دیدنی‌های مسجد نو شهرضا است، مسجد نو در سال 75 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید