سیرچ کرمان ، بهارستان قدیم در ارتفاعات کرمان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

سیرچ(زادگاه استاد هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده شهیر و خالق قصه های مجید) در 50 کیلومتری شرق شهرستان کرمان و با فاصله 30 کیلومتری از بخش شهدا واقع شده است.

سیرچ کرمان ، بهارستان قدیم در ارتفاعات کرمان

سیرچ از قدیم محل ییلاق بخش گرمسیرى و کویرى شهداد و آبادى‌هاى تابعهٔ آن بوده و بهارستان نام داشت. ییلاق مذکور در ارتفاع ۱۵۵۰ مترى در درهٔ رودى به همین نام قرار دارد و جمعیت آن در تابستان به علت موقعیت تفرجگاهى به بیش از ده هزار نفر مى‌رسد. سیرچ چشم‌اندازى زیبا، پوشیده از توده‌هاى انبوه درختان دارد. در مرکز سیرچ چندین درخت کهنسال سرو و چنار نیز وجود دارد. این آبادى‌ مانند مناطق شمالى کشور پوشیده از درخت است.

سیرچ کرمان ، بهارستان قدیم در ارتفاعات کرمان

هوایى مرطوب و خنک دارد و بر روى ارتفاعات قرار گرفته و زیبایى آن مشابه مناظر سوئیس و با همان سرسبزى و فراز و فرودهاست. در قسمت مرطوب سیرچ به علت آب‌هاى فراوان جارى تعدادى از باغ‌ها به باتلاق‌ تبدیل شده‌اند. در این منطقه انواع درختان صنوبر، انگور، انجیر، گیلاس و آلبالو در دامنهٔ کوهسارها لابه‌لاى سنگلاخ کاشته شده است و چون زمین مسطح کم دارد، ‌ کشت مزارع جو و گندم کم یافت مى‌شود، اما از زمین‌هاى محدود و آب فراوان، براى احداث باغ استفاده شده است. این منطقه یکى از قطب‌هاى اصلى جهانگردى استان محسوب مى‌شود.

سیرچ کرمان ، بهارستان قدیم در ارتفاعات کرمان

سیرچ منطقه ای خنک و کوهستانی می باشد که با کویر خشک لوت 30 دقیقه فاصله دارد و این امر به جذابیت این منطقه افزوده است. سرو 2000 ساله سیرچ- آب گرم سیرچ و امامزاده سید جلال الدین سیرچ از اماکن گردشگری و زیارتی روستای سیرچ می باشند. عمده محصولات روستای سیرچ عبارتند از : ” انار- به- آلوچه- زرد آلو- قیصی- انگور- نوری- گردو- انجیر- شلیل…” می باشد . بدلیل خنکای هوا و وجود رودخانه سیرچ این منطقه مستعد ” پرورش ماهی قزل آلا” می باشد.

سیرچ کرمان ، بهارستان قدیم در ارتفاعات کرمان

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید