بنر هدر

معرفی فرودگاه بین المللی پراگ ، فرودگاه واتسلاو هاول

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فرودگاه واتسلاو هاول، فرودگاه بین‌المللی تمیز و کوچکی است که به شهر پراگ خدمات‌رسانی می‌کند. برای آشنایی بیشتر با ترمینال‌ها و تاریخچه‌ی این فرودگاه با ما همراه باشید.

«فرودگاه واتسلاو هاول» (Václav Havel Airport Prague)، فرودگاه بین‌المللی پایتخت کشور جمهوری چک، یعنی شهر پراگ است. این فرودگاه تا سال 2016 نیز عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه در بین کشورهای جدید عضو اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده بود؛ اما «فرودگاه شوپن ورشو» (Warsaw Chopin Airport) در لهستان توانست با اختلافی کم در سال 2017 از آن پیشی بگیرد. این فرودگاه، قطب خط هوایی «چک ایرلاینز» (Czech Airlines) به حساب می‌آید و ایرلاین‌های دیگری همچون «ویز ایر» (Wizz Air)، «رایان ایر» (Ryanair)، «ایرفلوت»، «ایزی جت» (easyJet) و «اسمارت ‌وینگز» (SmartWings) نیز در آن فعالیت دارند.

معرفی فرودگاه بین المللی پراگ ، فرودگاه واتسلاو هاول

تاریخچه فرودگاه واتسلاو هاول

از آنجایی که «فرودگاه کبلی» (Kbely Airport) دیگر نمی‌توانست پاسخگوی ترافیک هوایی شلوغ پراگ باشد، مسئولان تصمیم گرفتند تا فرودگاه واتسلاو هاول را در سال 1937 تأسیس کنند. این فرودگاه ابتدا با نام «فرودگاه بین‌المللی روزینه پراگ» (Prague Ruzyně International Airport) شناخته می‌شد که بعد از ناحیه‌ای با همین اسم، نام‌گذاری شده بود. فرودگاه روزینه توانست در همان سال اول، دیپلم و جایزه‌ی طلا را در نمایشگاه بین‌المللی هنر و فناوری در زندگی مدرن از آن خود کند که در پاریس برگزار شد. این جایزه بیشتر از لحاظ فنی و معماری ساختمان چک-این به فرودگاه روزینه تعلق گرفته بود که امروزه آن را با نام ترمینال 4 می‌شناسند و طراحی‌اش را «آدولف بِنش» (Adolf Benš) برعهده داشته است. این فرودگاه در 12 کیلومتری غربی شهر پراگ واقع شده و با شهر «کلادنو» (Kladno) هم 12 کیلومتر فاصله دارد و از آن در فیلم «کازینو رویال» جیمز باند نیز استفاده شده بود. تغییر نام این فرودگاه به پیشنهاد یکی از معروف‌ترین کارگردان‌های اسلواکی، یعنی «فِرو فینیچ» (Fero Fenič) اتفاق افتاد و با موافقت اکثریت روبه‌رو شد. در نهایت اسم فرودگاه روزینه در سال 2012 به افتخار اولین رئیس جمهور جمهوری چک به «واتسلاو هاول» تغییر پیدا کرد. این فرودگاه را چندین بار در طول تاریخ بازسازی کرده و باندها، ترمینال‌ها و تجهیزات آن را گسترش داده‌اند و امروزه هواپیماهای بزرگی همچون ایرباس A380 و بوئینگ 747 می‌توانند به راحتی در این فرودگاه فرود بیایند.

معرفی فرودگاه بین المللی پراگ ، فرودگاه واتسلاو هاول

ترمینال ها فرودگاه واتسلاو هاول

فرودگاه واتسلاو هاول، 2 ترمینال مسافربری اصلی و 2 ترمینال پروازهای عمومی را شامل می‌شود. بیشتر پروازهای آن از طریق «ترمینال‌های شمالی»، یعنی 1 و 2 انجام می‌‌گیرد. ترمینال 1 را در سال 1997 تأسیس کردند و از کونکورس A و B را تشکیل می‌‌شود و به پروازهای غیرشنگن اختصاص دارد. تأسیس ترمینال 2 به سال 2006 برمی‌گردد و دو کونکورس C و D را دربرمی‌گیرد و به پروازهای مناطق دارای شنگن اختصاص داده شده است. ترمینال‌های 3 و 4 در بخش «ترمینال‌های جنوبی» این فرودگاه قرار گرفته که ترمینال 3 به پروازهای ارزان قیمت و خصوصی و ترمینال 4 به پروازهای VIP اختصاص دارد و قدیمی‌ترین بخش فرودگاه به حساب می‌آید. علاوه بر آن، 2 ترمینال باری نیز در فرودگاه واتسلاو هاول ایجاد شده است.معرفی فرودگاه بین المللی پراگ ، فرودگاه واتسلاو هاول

دسترسی به مرکز شهر

تاکسی‌ها و اتوبوس‌های فرودگاه واتسلاو هاول در ترمینال 1 و 2 توقف دارند و به مقاصد گوناگونی از جمله شهر کلادنو و ایستگاه اصلی قطار پراگ حرکت می‌کنند. علاوه بر آن قرار است ساخت راه‌آهن فرودگاه را نیز تا اواخر سال 2018 به پایان برسانند که فرودگاه را به طور مستقیم به شهر پراگ متصل خواهد کرد.


محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید