بنر هدر

راز وسایل شخصی فریدا کالو در لندن

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

فریدا کالو به سلف‌پرتره‌های درونگرانه‌اش شهرت دارد و آشنایی با زندگی او، به درک آثارش کمک شایانی می‌کند. این روزها برای اولین بار، برخی از لباس‌ها، لوازم آرایش و وسایل شخصی او در مکانی دور از مکزیک در معرض نمایش گذاشته شده است.

فریدا کالو یکی از نقاشان مشهور قرن بیست به شمار می‌رود و موزه وی اند ایلندن برخی وسایل شخصی او را، به همراه تعدادی از نقاشی‌های سلف‌پرتره‌اش به نمایش گذاشته تا ابعاد دیگری را از زندگی جذاب این نقاش آشکار کند. نمایشگاه «فریدا کالو خودش را شکل می‌دهد» (Frida Kahlo: Making Her Self Up)،  با همکاری موزه فریدا در مکزیک، بیش از ۲۰۰ مورد از لباس‌ها، نامه‌ها، جواهرات، لوازم آرایش و بسیاری وسایل شخصی او را در معرض بازدید گذاشته است.

راز وسایل شخصی فریدا کالو در لندن

فریدا کالو روی نیمکت. چاپ کربن. ۱۹۳۸. عکس توسط نیکولاس مورای. کلکسیون هنر قرن بیست مکزیک، متعلق به ژاک و ناتاشا گلمن.

در این نمایشگاه می‌توانید برخی از وسایل شخصی فریدا را مشاهده کنید که تا سال ۲۰۰۴ دیده نشده بودند. دیگو ریورا، همسر فریدا کالو ، که خود نقاش دیواری بود، پس از مرگ فریدا در سال ۱۹۵۴، برخی از وسایل شخصی او را درون خانه آبی که امروزه به موزه تبدیل شده است، مهر و موم کرد و این وسایل تا سال ۲۰۰۴ هرگز کشف نشده بودند.

راز وسایل شخصی فریدا کالو در لندن

فریدا کالو در لباس خانگی ساتن آبی. ۱۹۳۹. عکس توسط نیکولاس مورای.

کالو در سن ۱۸ سالگی در اثر تصادف با اتوبوس تا پای مرگ رفت و لطمات بازمانده از این تصادف، تا پایان عمر با او همراه بود و عذابش می‌داد. با پیدا شدن تعدادی دیگر از وسایل شخصی فریدا، اطلاعات بیشتری از تصادف او و غذابی که در تمام سال‌های عمرش متحمل شده بود به‌دست آمد؛ وسایلی مانند قرص‌ها، کمربندهای طبی و شکم‌بندهایی که با نمادهای مذهبی، نشانه‌های کمونیستی و تصاویر تراژیکی که از سقط جنین او می‌گفت، نقاشی شده بودند.

راز وسایل شخصی فریدا کالو در لندن

کت کتانی گواتمالایی و جامه گشاد مردم بومی مازاتک همراه با دامن ساده و بلند مشکی. عکس توسط موزه فریدا کالو. آرشیو دیگو ریورا و فریدا کالو.

در سمت دیگر دردها و رازهای زندگی فریدا، او چهره‌ عمومی منحصربه‌فردی داشت که در تمام عمر با همان ظاهر و استایل خاص شناخته می‌شد. او ابروهای پر و بهم پیوسته‌اش را با مداد ابرو پرتر و تیره‌تر می‌کرد؛ مداد ابرویی که با بسته‌بندی اصلی‌اش در نمایشگاه لندن قابل رویت است. هم‌چنین فریدا طرفدار رژهای «همه چیز مانند رز سرخ است» از شرکت ریولن و لاک‌های براق قرمز رنگ بود. لباس‌های رنگارنگ و بومی تهوانا، شکم‌بندهای نقاشی‌شده و پای مصنوعی او، به همراه برخی فیلم‌ها و عکس‌هایی که از فریدا به یادگار مانده است، در این نمایشگاه در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

راز وسایل شخصی فریدا کالو در لندن

پنکک و رژ گونه ریولن به رنگ «قرمز شفاف»، رژ لب ریولن به رنگ «همه چیز مانند رز سرخ است» و مداد ابروی ابونی. پیش از ۱۹۵۴. عکس توسط خاویر هینوهوسازا. آرشیو دیگو ریورا و فریدا کالو.

کلر ویلوکس، متصدی مد وی‌ اند ای و برگزارکننده نمایشگاه «فریدا کالو خودش را شکل می‌دهد» در بیانیه‌ای توضیح می‌دهد:

نماد‌های پادفرهنگی و فمنیستی قابل مشاهده در وسایل و آثار فریدا، آگاهی عمیقی از چگونگی زندگی فریدا و شکل‌گیری هویت او می‌دهد. این نمایشگاه فرصتی نایاب برای بازدیدکنندگان است تا به آرشیو بی‌همتای فریدا که پیش از این هرگز خاک مکزیک را ترک نکرده بود، دسترسی داشته باشند.

راز وسایل شخصی فریدا کالو در لندن

این نمایشگاه از ۱۶ ژوئن تا ۴ نوامبر با ورودی ۱۸ یورو برقرار است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید