بنر هدر

ژرژ پمپیدو مرکز فرهنگ و هنر اسپانیا در مالاگا

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

مرکز پمپیدو، نام موزه‌ای در شهر مالاگا در اسپانیا است که بیشتر با مکعب شیشه‌ای معروفش شناخته می‌شود و هم نمایشگاه‌های دائمی و هم موقت را دربرمی‌گیرد.

«مرکز پمپیدو» (Centre Pompidou Málaga) در شهر توریستی مالاگا قرار دارد و نام خود را از «مرکز پمپیدو فرانسه» می‌گیرد که به خاطر استفاده از اسم این موزه و چندین مجموعه از آثارش، مالاگا موظف است تا پایان قرارداد میان آن‌ها، سالانه مبلغی را به مرکز پمپیدو در فرانسه پرداخت کند. البته مالاگا تا قبل از تأسیس این گالری نیز برای داشتن جاذبه‌های فرهنگی معروفی همچون «موزه‌ی کارمن تیسن» (Carmen Thyssen Museum)، «موزه سنت پترزبورگ هنر روسی» (Colección del Museo Ruso) و «موزه‌ پیکاسو» به خود افتخار می‌کرد و بسیاری از مردم، آن را پایتخت فرهنگی و هنری کشور اسپانیا به حساب می‌آورند. اما چیزی که بیشتر از همه راجع به این موزه، توجه‌ها را به خود جلب کرده، مکعب شیشه‌ای معروف آن می‌باشد.

ایده‌ی ساخت این موزه به سال 2008 و مسابقه‌ی فوتبالی برمی‌گردد که «باشگاه فوتبال مالاگا»، میزبان بازی تیم ملی فوتبال فرانسه و اسپانیا بود. شهردار مالاگا همواره تلاش کرده تا این شهر، مملوء از مقاصد فرهنگی شود و به همین دلیل است که بیش از 30 موزه در مالاگا وجود دارد! این بازی فوتبال با حضور او و سفیر فرانسه در اسپانیا انجام شد و طی صحبتی که این دو فرد با هم داشتند، بحث به ساخت یک شعبه‌ی دیگر از مرکز پمپیدوی فرانسه در مالاگا می‌شود و پروژه‌ی آن در سال 2015 به بهره‌وری می‌رسد که قرارداد آن‌ها درحال حاضر تا 5 سال اعتبار دارد. در طول این مدت می‌توانید از ورژن جالب و کوچک‌تر مرکز پمپیدوی فرانسه دیدن کنید که در شهر تماشایی و محل تولد پابلو پیکاسو واقع شده است و تنها شعبه‌ی این موزه در خارج از فرانسه به حساب می‌آید.

ژرژ پمپیدو مرکز فرهنگ و هنر اسپانیا در مالاگا

معماران این بنا، ابتدا درنظر داشتند تا از پَنل شیشه‌ای برای عبور نور استفاده و روشنایی داخل موزه را کنترل کنند. اما درنهایت به این نتیجه رسیدند که «پنل آی لایت»، گزینه‌ی بهتری خواهد بود و کار با آن، آزادی و خلاقیت بیشتری را به همراه دارد. البته می‌توان گفت که حیاط موزه‌ی پمپیدو در طبقه‌ی پایین آن تقریباً تاریک است و این کار عمداً انجام شده تا تابش مستقیم نور خورشید به مجموعه آثار دائمی آن صدمه نزند. در این صورت، تنها راهی که نور طبیعی می‌تواند وارد این ساختمان شود، از طریق مکعب شیشه‌ای آن است که آن را از اول به همین قصد ساخته‌اند. دیزاین داخلی این موزه نیز به گونه‌ای ساده طراحی شده تا به جای اینکه سرِ بازدیدکنندگان، مرتب به این طرف و آن طرف و به سمت سقف بچرخد، تمام توجه‌ها به سمت آثار هنری آن جلب شود. علاوه بر آن، نورپردازی، سیستم امنیتی، ایمنی در برابر آتش و سایر سیستم‌های این بنا از بالاترین استانداردهای مربوط به ساختمان آن پیروی می‌کنند.ژرژ پمپیدو مرکز فرهنگ و هنر اسپانیا در مالاگا

موزه‌ی مرکز پمپیدو، بیش از 6،300 متر مربع وسعت دارد و از 2 طبقه و 3 اتاق اصلی تشکیل می‌شود. طبقه‌ی هم‌کف آن، کافه، مغازه‌ی کادو فروشی، سالن نمایشگاه‌های موقت، کارگاه‌ها و بخش‌های آموزشی را دربرمی‌گیرد. نمایشگاه‌های دائمی، خدمات ساختمان و فضای بازسازی و فنی آن در طبقه‌ی پایین این موزه قرار گرفته است. نمایشگاه‌های دائمی این موزه، حدود 90 اثر از قرن 20 و 21 میلادی را از هنرمندانی همچون پیکاسو، فرانسیس بیکن، «رنه ماگریت» (René Magritte) و «فرنان لژه» (Fernand Léger) به نمایش می‌گذارد و چندین مورد نمایشگاه موقت در سال نیز در موزه‌ی پمپیدوی مالاگا برگزار می‌شود که موضوعاتی همچون مسخ و دگردیسی، کوبیسم، خودنگاره و نقاشی بدون چهره را دربرمی‌گیرد.

ژرژ پمپیدو مرکز فرهنگ و هنر اسپانیا در مالاگا

3 نوع ورودی هنگام تهیه‌ی بلیت وجود دارد که یکی از آن‌ها صرفاً برای نمایشگاه‌های دائمی، دومی برای نمایشگاه‌های موقت و سومی ترکیبی از هر دو می‌باشد. این موزه در روزهای سه شنبه تعطیل است و در روزهای دیگر از ساعت 9:30 صبح تا 8 شب فعالیت دارد و در روزهای یکشنبه از ساعت 4 عصر به بعد، احتیاجی نیست ورودی پرداخت کنید. در حالت عادی نیز بازدید از این موزه برای افراد بیکار و معلول با مجوز رسمی رایگان است. با توجه به تعطیلات ویژه و اتفاقات غیر مترقبه پیشنهاد می‌کنیم برای اطمینان بیشتر، ساعت کار این موزه را از قبل چک کنید تا از آخرین تغییرات مطلع شوید.


محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید