بنر هدر

10 برج کج معروف در جهان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

برج‌های خمیده‌ی بسیاری در دنیا وجود دارد که بعضی از آن‌ها به صورت طبیعی و بعضی دیگر از قصد کج ساخته شده‌اند. برای آشنایی بیشتر با معروف‌ترین برج های کج در دنیا با ما همراه باشید.

تقریباً همه‌ی مردم جهان نام برج خمیده‌ی «پیزا» را شنیده‌اند و آن را یکی از عجایب معماری به حساب می‌آورند. اما بسیاری از آن‌ها نمی‌دانند که برج‌های کج دیگری نیز در جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها بر اثر حوادث طبیعی همچون زلزله و نشست زمین ایجاد شده‌اند. البته مسئولان هر کشور، اقداماتی را برای استحکام بخشیدن به این بناهای قدیمی انجام داده‌اند؛ اما این ساختمان‌ها هنوز هم در مقابل اثرات آب و هوایی، آسیب‌پذیر هستند. در ادامه با لیستی از برج‌های کج معروف در دنیا آشنا می‌شوید که گاهی طبیعت و گاهی انسان‌ها در خمیدگی‌های آن‌ها تأثیر داشته‌اند.

1. برج زورهوزن، آلمان

ارتفاع «برج خمیده‌ی زورهوزن» (Leaning Tower of Suurhusen) تقریباً به 27 متر می‌رسد و قدمت آن به قرن 13 میلادی برمی‌گردد. این برج در دهکده‌ی «زورهوزن» در آلمان واقع شده و به کلیسای کنارش تعلق دارد. خمیدگی این بنا کاملاً به صورت طبیعی و به مرور زمان در قرن 13 میلادی شروع شد. با پوسیده شدن شالوده و زیرساخت این بنا بر اثر رطوبت خاک، برج زورهوزن نیز شروع به کج شدن کرد. این برج، 5.19 درجه خمیدگی دارد که میزان آن حتی از برج معروف پیزا نیز بیشتر است و به همین دلیل توانسته عنوان کج‌ترین برج جهان (به صورت غیر عمد) را به خود اختصاص بدهد. امروزه هنوز از این کلیسا استفاده می‌شود و اقداماتی برای ثابت نگه داشتن و جلوگیری از خمیدگی بیشتر این برج انجام داده‌‌اند که کار آن در سال 1996 به پایان رسید و از افتادن برج جلوگیری شد.

10 برج کج معروف در جهان

2. برج پیزا، ایتالیا

مشهورترین برج کج دنیا، یعنی «پیزا» (Leaning Tower of Pisa) در توسکانی ایتالیا واقع شده و قدمت آن به قرن 12 میلادی برمی‌گردد و ساخت آن چیزی حدود 2 قرن (از سال 1173 تا 1370) طول کشیده است! از آنجایی که این برج زیرساخت نامناسب و نرمی داشت، تحمل وزن ساختمانی به این بزرگی برایش مقدور نبود و در حین ساخت، شروع به کج شدن کرد. برج پیزا به مرور زمان خمیده‌تر شد تا اینکه در نهایت توانستند در سال 2001، آن را به ثبات برسانند و بعد از چندین دهه توقف در فعالیتش، آن را دوباره برای بازدید بر روی مردم باز بگذارند.

10 برج کج معروف در جهان

3. بیگ بن، انگلیس

طی بررسی‌های انجام شده در سال 2009، مشخص شد که «برج ساعت لندن» یا همان «بیگ بن» (Big Ben) حدود 0.26 درجه خمیدگی پیدا کرده و به مرور زمان در حال افزایش است. همین میزان حرکت برج باعث ایجاد شکاف‌هایی در دیوار بخش «مجلس عوام بریتانیا» شده و مهندسان در تلاش هستند تا عامل اصلی کجی بیگ بن را پیدا و آن را رفع کنند.

10 برج کج معروف در جهان

4. خانه رقصان، جمهوری چک

«خانه‌ی رقصان» (Dancing House)، یکی از جالب‌ترین ساختمان‌ها در جهان به حساب می‌آید که در نزدیکی «رودخانه‌ی ولتاوا» (Vltava River) در پراگ واقع شده است. معماری این ساختمان بر عهده‌‌ی «ولادو ملونیک» (Vlado Milunić) و «فرانک گری» (Frank Gehry) بوده که برای طراحی آن، یک رقص دو نفره را در ذهن داشته‌اند. حتی این بنا را ابتدا با نام مستعار «فرِد و جینجر» می‌شناختند که از دو رقصنده به نام «فرِد آستیر» (Fred Astaire) و «جینجر راجرز» (Ginger Rogers) الهام گرفته شده بود. علاوه بر آن، خانه‌ی رقصان از لحاظ تاریخی نیز حائز اهمیت است؛ زیرا قبلاً در مکان فعلی آن، خانه‌ای به سبک نئورنسانس قرار داشت که طی بمباران انجام شده توسط آمریکا، در سال 1945 به ویرانه تبدیل شد.

10 برج کج معروف در جهان

5. برج مونترال، کانادا

«برج مونترال» (The Montreal Tower) در کبک، 165 متر ارتفاع دارد و با 45 درجه خمیدگی توانسته نام خود را به عنوان بلندترین برج کج در جهان به ثبت برساند. این برج به بخش شمالی ورزشگاه اصلی پارک المپیک مونترال متصل است که از سال 1987 میلادی بر روی عموم باز گذاشته شد و سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند.

10 برج کج معروف در جهان

6. هتل بلا اسکای، دانمارک

«هتل بلا اسکای» (Bella Sky Hotel) در کپنهاگ، 2 برج را دربرمی‌گیرد که هر کدام 15 درجه در جهت خلاف یکدیگر خمیده شده‌اند. در واقع این هتل، جزو شگفتی‌های معماری مدرن به حساب می‌آید و 812 اتاق، چندین سالن نشیمن و رستوران را شامل می‌شود.

10 برج کج معروف در جهان

7. برج کلیسای کهن، هلند

«کلیسای کهن» (Oude Kerk) در شهر «دِلفت» (Delft) هلند قرار گرفته و آن را در سال 1246 تأسیس کرده‌اند. اما برج خمیده‌ی این کلیسای گوتیک بین سال‌های 1325 تا 1350 به آن اضافه شده است. کج شدن این برج نیز از زیرساخت ضعیف آن نشأت می‌گیرد که در همان مراحل ساخت، خودش را نشان داد.

10 برج کج معروف در جهان

8. معبد تایگر هیل، چین

«معبد تایگر هیل» (Tiger Pagoda Hill) یا همان «یون‌یان پاگودا» (Yunyan Pagoda)، در شهر «سوژو» (Suzhou) در چین واقع شده و ظاهراً تاریخ تأسیس آن به سال 961 میلادی برمی‌گردد. ارتفاع این برج 7 طبقه به 47 متر می‎رسد و کج شدن آن بنا به دلایل طبیعی و زیرساخت نامناسب آن، از قرن 14 میلادی به بعد شروع شد. این معبد را با توجه به شهرتش، به طور کلی با نام «برج خمیده‌ی چین» نیز می‌شناسند و در حال حاضر حدود 3 درجه خمیدگی دارد.

10 برج کج معروف در جهان

9. معبد هما، هند

«معبد هما» (Leaning Temple of Huma) در هند به خدای هندوها، یعنی «شیوا» تعلق دارد و در زمینی مستطیل شکل ساخته شده است. این معبد در روستای «هما» قرار گرفته و 2 نظر مخالف در رابطه با خمیدگی آن وجود دارد. بیشتر مردم معتقدند که معبد اصلی این مکان، از همان ابتدا به سمت شمال شرقی خمیدگی داشته و آن را عمداً به این شکل ساخته بودند تا از آن در برابر جریان رودخانه‌های اطراف در فصل بارندگی شدید محافظت کنند. این نظریه تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد و به همین دلیل است که بر خلاف برج‌های دیگری مثل پیزا که کج شدن آن‌ها غیرعمدی بوده، خمیدگی آن افزایش پیدا نکرده و 50 سال می‌شود که به همان شکل ثابت مانده است. اما عده‌ای دیگر بر این باورند که زیرساخت این معبد به مرور زمان و بر اثر سیل، ضعیف شده و به این شکل درآمده است.

10 برج کج معروف در جهان

10. برج نوینسک، روسیه

«برج خمیده‌ی نوینسک» (Leaning Tower of Nevyansk) در روسیه، در سال 1732 ساخته شده و عده‌ای می‌گویند کاربری آن، برج مراقبت، زندان یا برج ناقوس بوده و عده‌ای دیگر معتقدند «آکینفی دمیدوف» (Akinfiy Demidov)، از پول‌هایش در این مکان نگهداری می‌کرده است. صرف نظر از کاربری آن، زمینی که این برج بر روی آن بنا شده به مرور زمان بر اثر رطوبت، فرسایش پیدا کرده و دیگر توانایی تحمل وزن سنگین برج را نداشته و در نهایت شکلی نامتعادل به خود گرفته است. خمیدگی این برج به 3 درجه می‌رسد و معماران توانسته‌اند آجرهایش را تا حدودی متعادل کنند تا از ریزش آن جلوگیری شود.

10 برج کج معروف در جهان

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید