بنر هدر

جاهای دیدنی تاکستان ، سرزمین خوشه های زرین تاک

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

شهر تاکستان که به سرزمین خوشه های زرین تاک معروف بوده و درگذشته این شهر را سیاده یا سیادهن می نامیدند . نقطه اصلی پیدایش شهر تپه ای است تاریخی به نام خله کوه که در مرکز قدیمی شهر تاکستان قرار گرفته که درحال حاضر جزوء آثار تاریخی به شمار می آید . یکی از عوامل موثر درشکل گیری شهر تاکستان دسترسی به منابع آبهای سطحی در زیرزمینی ، آب و هوای مناسب و حاصلخیزی خاک منطقه بوده است . از طرفی وجود باغات انگور و مزارع حاصلخیز است .

جاهای دیدنی تاکستان ، سرزمین خوشه های زرین تاک

موقعیت ارتباطی مناسب و قرارگیری درمسیرهای ترانزیت تهران به شهرهای همدان ، رشت ، تبریز و عبور خط آهن تهران تبریز می باشد این شهر در مسیر جاده باستانی ابریشم قرار داشته ویژگی اصلی و منحصر به فرد مردم تاکستان زبان گفتاری ایشان می باشد . که به گویش تاتی معروف و مشهور می باشد .

شهر تاکستان با درجه 8 شهرداری از شهرهای تابعه استان قزوین می باشد . که درسال 1337 شهرداری تاکستان تاسیس گردیده و جمعیت شهر 99841 نفر با مساحت 3/1145 هکتار می باشد .

تاکستان درجنوب غربی قزوین بین 46 درجه 42 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و 4 دقیقه عرض شمالی واقع گردیده و ارتفاع آن از سطح دریا 1265 متر می باشد و از لحاظ اقلیمی آب و هوای شهر ، سردسیری محسوب می شود . بطوریکه متوسط بارندگی سالانه 2350 میلیمتر می باشد و حداکثر دما 5/41 درجه بالای صفر و حداقل دم 5/18- درجه زیرصفر می باشد .

جاهای دیدنی تاکستان ، سرزمین خوشه های زرین تاک

با توجه به غنای طبیعی منطقه از نظر حاصلخیزی خاک ، وجود آبهای سطحی و زیرزمینی این شهر یکی از مراکز عمده کشاورزی محسوب گردیده و از ازمنه قدیم تا کنون کشاورزی و باغداری به عنوان یکی از محورهای عمده توسعه شهر تاکستان محسوب می گردد . بطوریکه اکثر خانوارهای ساکن شهر به عنوان شغل مکمل درمورد احداث و بهره برداری از باغات به ویژه باغات مو در اراضی جنوب شهر اقدام و نام شهر نیز از این عملکرد به رعایت گرفته شده است .

ناگفته نماند شهرستان تاکستان با دارا بودن 2831 واحد دامپروری سهم عمده ای در تولید محصولات دامی دارا است . وجود بیش از 160 اثر تاریخی توسط سازمان میراث فرهنگی دراین شهرستان به ثبت رسیده است.شهرداری تاکستان همگام با سایر شهرداری ها حرکت بزرگی را در دسترس جهاد خدمت رسانی آغاز نموده و مصمم به پیشینه وی دراین مسیر دشوار می باشد .

بازار سنتی تاکستان

بازار سنتی امام رضا(ع) تاکستان که بعد از چندین سال و طی مشکلات فراوان چندسالی است که رونق گرفته و به کار با فعالیت در دو فاز ادامه می دهد.

جاهای دیدنی تاکستان ، سرزمین خوشه های زرین تاک

استخر موج تاکستان

استخر موج در خیابان امام خمینی(ره) وافع شده است.

بقعه پیر تاکستان

بقعه پیر بنایی است به شکل مربع مستطیل به ابعاد 6/65×6/45 متر که در جنوب شرقی تاکستان واقع شده است. این بنا در نهایت سادگی شیوه معماری استواری دارد و از استحکام و زیبایی آجرکاری‌های دوره سلجوقی بهره‌مند است. این آجرکار‌ی‌ها در نمای ورودی و نیز در قسمت داخلی هشت وجهی زیر گنبد به خوبی نمایان است.

منطقه شکار ممنوع خراسانلو

منطقه شكار ممنوع خراسانلو با منطقه حفاظت شده باشگل تاكستان همجوار مي باشد و در بين 49درجه و 5 دقيقه تا 49 درجه و33 دقيقه طول شرقي و 36 درجه و6 دقيقه تا 36 درجه و 26 دقيقه عرض شمالي واقع شده است.وسعت منطقه 70157هكتار مي باشد. حداقل ارتفاع 1550 متر و حداكثر 2971 متر و دامنه تغييرات ارتفاعي 1421 متر است. اين منطقه كوهستاني بوده و با ميزان بارندگي بالاي 400 ميليمتر در سال است. در منطقه تیراندازی و شکارممنوع خراسانلو بیش از ۱۷۰ گونه گیاهی و ۳۵ گونه جانوری شناسایی شده است. وشش گیاهی منطقه تقریباً خوب، اما تا حدی فقیر است و شامل ۹ تیپ گیاهی می باشد که ۴۴ روستا در این منطقه وجود دارند و از ۲۵ کیلومتری شمال غربی ابهر شروع و تا حدود ۳۰ کیلومتری شرق این شهرستان ادامه دارد. بات.جه به اینکه نزدیک به یک دهه از ممنوعیت شکار در این منطقه می گذرد، این اقدام در حفظ گونه های جانوری کاملاً مؤثر بوده است.

جاهای دیدنی تاکستان ، سرزمین خوشه های زرین تاک

پوشش گیاهی تاکستان

پوشش گياهي منطقه بطور عمده شامل چوبك، بومادران، گون،كلاه مير حسن، پسته وحشي، سياه تلو و … تشكيل شده است.

حیات وحش تاکستان

اين منطقه زيستگاه قوچ و ميش وحشي البرز مركزي مي باشد از گونه هاي ديگر حيات وحش منطقه مي توان به خرس قهوه اي، پلنگ، سياه گوش و از گونه هاي پرندگان به كبك معمولي اشاره نمود.

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید