شیرینی های عربی ، معروف ترین شیرینی های خوشمزه عربی

نویسنده:

مرتضی

در تاریخ:

شیرینی های عربی همیشه از خوش مزه ترین ها بوده، شاعران عرب و غیر عرب از آن یاد کرده و در نوشته های کُتاب و ابیات شعرا آورده شده، چرا که شیرینی های اعراب از محبوب ترین و مشهورترین در سطح جهانی بوده. قبل وبعد از غذا سفره های عربی هرگز از شیرینی جات خالی نبوده و یکی از اساسیات و رسم ورسومات منطقه عربی میباشد.

1. کَنافه

عشق شیرینی ها! چند شیرینی معروف عربی

هیچ ضیافت و مناسبت عربی از این شیرینی لذیذ خالی نبوده، کَنافه با دقت بالا و به بهترین شیوه به همراه خامه و یا پنیر تهیه میشود که طعم سحر اَنگیزش را به ارمغان میآورد. داستان کنافه از اعراب و به طور دقیق تر سوریه و مصر شروع شده است. با نشأت گرفتن در این دو کشور و با مرور زمان و مشهور شدن و سرایت به غرب منطقه عربی به کشور الجزایر رسید که در آن جا به “القطایف” شناخته شد و به همان رسم ورسوم قدیم در شادی ها و عروسی ها تقدیم میشده. “شاه شیرینی ها”، به راستی شاه شیرینی هاست.

2 . بَسبوسه

با شروع ماه رمضان و روزه داری، روزه دار نیازمند یک منبع غذایی مناسب برای جبران روزه است، شیرینی جات یکی از این منابع بوده که سرشار از کالری و مواد مغذی برای جبران کمبود روزه دار مصرف میشده و از بارزترین آن ها بَسبوسه بوده که با اسم های “النُموره” و “الهریسه” هم از آن یاد میکرده اند، این دِسر خوشمزه در کشورهای عربی و علی الخصوص در ماه رمضان به همراه قهوه عربی مشهور شده، طبق عادات و رسوم بَسبوسه در یک ظرف به همراه قهوه خوش عطر عربی سِرو میشود، بَسبوسه در خاور میانه همیشه حرف اول را زده و روش های متنوعی برای  تهیه آن به کار برده میشود؛ همراه ماست ویا خامه و… غیره که همه ذائقه ها را با شکل سحر آمیز و طعم فوق العاده خود ارضا کرده.

عشق شیرینی ها! چند شیرینی معروف عربی

3.بِلح الشام

بِلح الشام همان بامیه خودمانی است که ماه رمضان هر سال با زولبیا سر سفره افطار است. اصلیتش به سوریه بازمیگردد، وجه نامگذاری این شیرینی به خاطر سازنده های آن بوده که آن را به شکل “بلح” یعنی خرمای نارَس پخته اند. سفره ای را در سوریه پیدا نمیکنید که این شیرینی در آنجا نکرده باشد. بِلح الشام را با شیره سیر میکنند. کالری و انرژی بالای بِلح الشام مقوی و نشاط آور میباشد.

عشق شیرینی ها! چند شیرینی معروف عربی

4 . باقلوا

سرآغاز این شیرینی از بین النهرین در قرن سیزدهم بوده، طبق داده ها این آخرین تاریخ شناسایی و ثبت شده است. باقلوا از معروف ترین شیرینی ها تا به الآن بوده، شهرتش سر تا سر قاره آسیا را فرا گرفته و به یکی از شیرینی جات رسمی تبدیل شده که در همه مراسم ها آن را مصرف میکنند. اسم باقلوا به ترک هابازمیگردد چون اصالت  کلمه ترکی است، و “بقولیات” نیز عربی گرفته شده که پسته وبادام زمینی و… به کار رفته در آن است، این کلمه به فرهنگ لغت انگلیسی اضافه شد و شهرت زیادی پیدا کرد چرا که این شیرینی پیچیده با خمیر و اشباع با شیره و یا عسل، آدم را به دنیایی دیگر میبرد.

عشق شیرینی ها! چند شیرینی معروف عربی

 

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید