موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

موزه پول اولين گنجينه تخصصي و دايمي سكه و اسكناس در ايران است كه به تاريخ 17 تيرماه 1376 به همت اداره كل موزه‌های بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي افتتاح شد. اين مجموعه شامل 1400 سكه و 750 قطعه اسكناس و تعداد تقريبي 200 قطعه اشياي موزه‌اي غير از سكه و اسكناس است كه در محوطه‌اي به وسعت 2000 مترمربع به نمايش گذاشته شده و ضمن ارائه بخش قابل توجهي از سكه‌ها و اسكناس‌های ايران‌، گوشه‌هايي از تاريخ اين سرزمين را نيز به نمايش مي‌گذارد.

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

بخش‌های تشكيل‌دهنده موزه پول عبارتند از: بخش ماقبل پول‌، سالن مربوط به تاريخ سكه و سالن‌هاي مربوط به تاريخ اسكناس‌. اين بخش‌ها به شكلي ديدني به نمايش گذاشته شده و تاريخ چند هزار ساله اين مرز و بوم را پيوسته و زنجيروار معرفي مي‌كند. هم‌چنين‌، تلاش شده است تا سكه‌ها، اين مستندترين اسناد تاريخي‌، از نظر اقتصادي‌، هنري‌، تزييني و آرايشي در كنار مهم‌ترين جنبه آن‌، كه همان جنبه تاريخي و فرهنگي است‌، به نمايش گذاشته شود.

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

در ارديبهشت ماه 1378، بخش جديدي در سالن اصلي نمايش با موضوع پول ملل راه‌اندازي شده است كه اختصاص به نمايش سكه و اسكناس كشورهاي مختلف با اطلاع‌رساني عمومي شامل پرچم‌، نقشه‌، اطلاعات پولي و ارزش و واحد پول آن كشور دارد.موزه پول علاوه بر سالن‌هاي نمايش‌، بخش‌هاي جنبي ديگري نيز دارد كه به اختصار عبارتند از: كتاب‌خانه تخصصي‌، بانك اطلاعات‌، نگارخانه‌، تماشاخانه‌، سالن اجتماعات‌، نمايشگاه‌هاي متفرقه‌، كتاب فروشي و چاي‌خانه‌.

روزهای بازدید : همه روزه بجز ایام سوگواریساعات بازدید: 8:30الی 20آدرس: کیلومتر 4 اتوبان تهران، کرج- مجموعه ارم سبز- موزه پول ایران

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

موزه پول یا تماشاگه پول اولین گنجینه تخصصی و دائمی سکه و اسکناس در ایران است که در تاریخ 17 تیر 1376 خورشیدی به همت اداره کل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این موزه تا سال 1385 خورشیدی در بلوار میرداماد، نرسیده به پل میرداماد در ساختمان دفینه قرار داشت اما از این سال، به پارک ارم منتقل گردید.

این مجموعه شامل 1400 سکه و 750 قطعه اسکناس و 200 قطعه شیء (به جز سکه و اسکناس) است که در محوطه‌ای به وسعت حدود 700 مترمربع به نمایش گذاشته شده است.

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

بخش‌های تشکیل‌دهنده موزه پول عبارتند از؛ بخش ماقبل پول، سالن‌های مربوط به تاریخ سکه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس.

در سالن موزه سال‌های تکامل پول‌های فلزی و کاغذی در ایران، به نمایش گذاشته‌ شده‌اند.

یکی از آثار جالب توجه این موزه سکه‌ای بسیار قدیمی به نام «لیدی» (LIDY) یا ««لید» می‌باشد که متعلق به 514 سال قبل از میلاد مسیح است و از آن به عنوان اولیه سکه موجود در جهان نام برده می‌شود. این سکه در یکی از محفظه‌های موزه با شرایط بسیار ویژه‌ای نگهداری می‌شود. جنس این سکه آلیاژی به نام الکتروم (از ترکیب طلا و نقره) است و ارزش بسیار بالایی دارد.

یکی از اسکناس‌هایی که در این موزه دیده می‌شود، اسکناس‌هایی به ارزش هزار تومان است که متعلق به دوره ناصرالدین شاه می‌باشد. این اسکناس‌ها هیچ‌گاه در بازار مصرف نشده و مردم نیز آن‌ها را ندیده بودند زیرا این اسکناس‌ها فقط در خزانه و به عنوان پشتوانه ملی نگهداری می‌شدند.

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

در اردیبهشت ماه 1378، بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش با موضوع پول ملل راه‌اندازی شد که اختصاص به نمایش سکه و اسکناس کشورهای مختلف با هدف اطلاع‌رسانی عمومی شامل پرچم، نقشه، اطلاعات پولی و ارزش و واحد پول کشورها دارد.

سکه و اسکناس کشورهای مختلف با هدف اطلاع‌رسانی عمومی شامل راه‌اندازی شد.

بازدید از این موزه بار دیگر سبب می‌شود تا ایرانیان به خود مباهات نمایند زیرا در زمانی که بسیاری از کشورها مبادلات اقتصادی خود را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دادند، در ایران و قلمروی پهناور آن، سکه‌های متعدد با نام‌های گوناگون و ارزش‌های متفاوت (طلا و نقره) ضرب می‌شد.

ویترین‌هایی که برای نمایش اشیای موزه به کار رفته‌اند، متناسب با دوران ساخت و تولید اشیا، متفاوت هستند و چنین به نظر می‌رسد که بازدیدکنندگان در تاریخ قدم می‌زنند.

در تماشاگه پول علاوه بر سالن‌های نمایش، بخش‌های دیگری چون کتابخانه تخصصی، بانک اطلاعات نگارخانه، نمایشگاه‌های متفرقه تماشاگه پول و کتابفروشی وجود دارند.

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

موزه پول (تماشاگه پول) سومین موزه انتقالی به مجموعه پارک ارم است. مجموعه فرهنگی- تفریحی ارم در کیلومتر 4 اتوبان تهران- کرج قرار دارد.

شماره تماس موزه پول  44143088 – 44143089 می‌باشد.

موزه پول ، اولين گنجينه تخصصی و دائمی سكه و اسكناس در ايران

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید