جاهای دیدنی تبریز در تابستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

همانطور که میدانید تبریز جاذبه های گردشگری فراوانی در فصول مختلف سال دارد اما جاهای دیدنی تبریز در تابستان به دلیل آب و هوای خنک این کلانشهر سفر به تبریز را لذت بخش تر میکند . در ادامه به معرفی تعدادی از آنها میپردازیم. البته ما در این مطلب بصورت کامل جاذبه های گردشگری تبریز را پوشش داده ایم.

موزه سنجش تبریز

در اين موزه که در دوره قاجار بنا شده است، انواع ابزار آلات و ادوات مربوط به سنجش زمان مانند انواع ساعت‌هاي قديمي و هنري ساخت كشورهاي مختلف، انواع ابزار آلات سنجش وزن از ترازوهاي ظريف گرفته تا قپان‌هاي بزرگ مخصوص سنجش، وسايل اندازه گيري طول و ساير مقياس‌هاي ديگر به نمايش گذاشته شده است. اين موزه در فضاي دل انگيز خانه قديمي سلماسي بنا شده است. اين خانه متعلق به اوايل قاجاريه است و توسط خانواده سلماسي از خانواده هاي قديمي تبريز بنا شده است. موقعیت این بنا در خيابان مقصوديه پشت ساختمان شهرداري بن بست سلماسي می باشد.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

خانه علی مسیو تبریز

علی مسیو یکی از شخصیتهای برجسته و مشهور نهضت مشروطه در آذربایجان بوده و این خانه منسوب به او می باشد. وی یکی از بنیانگذاران دسته مجاهدین تبریز و از رهبران ایشان بوده و همیشه در سختی ها پای مردانگی پیش گزارده و گره از کارها می گشود. در تابستان 1287 ه.ش که رحیم خان به تبریز آمد علی مسیو چون خانه اش در زیر پای سواران او بود از آنجا بیرون آمده و به محله امیرخیز نزد ستارخان رفت. رحیم خان خانه او را به تاراج برد. پسر بزرگ علی مسیو حاجی خان نیز یکی از سردستگان مجاهدان مشروطه بوده است و در جنگ روس از پیشگامان بود و لذا در این جنگ در غیاب او و پدرش علی مسیو که در آن زمان درگذشته بود، دو پسر نوجوان علی مسیو به نامهای حسن و قدیر مورد غضب روسها قرار گرفته و اعدام شدند. موقعیت این بنا در خیابان ارتش جنوبی کوچه صدر بن بست ختایی ها می باشد.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

خانه استاد شهریار

موزه شهریار در خانه سابق استاد” شهریار” شاعر شهیر ایران که قدمت آن از سال 1286 شروع شده، واقع است. این بنا از طرف شهرداری تبریز به موزه تبدیل شد. در این موزه مجموعه آثار هنری و ادبی و لوازم شخصی شهریار به نمایش در آمده است. بزرگ ترین اثر استاد، كلیات ارزشمند دیوان اشعار او به زبان پارسی و بخشی از آن به زبان تركی آذری است. معروف ترین بخش از این آثار شهریار ،”كتاب حیدر بابایه سلام”است.”سید محمد حسین بهجت تبریزی” معروف به”شهریار”فرزند سید اسماعیل موسوی خشكنابی در سال 1286 شمسی در تبریز چشم به جهانگشود و تحصیلات خود را در تبریز و تهران در رشته طب ادامه داد. استاد شهریار در 82 سال زندگی پرفراز و نشیب خود شهرت بسیاری كسب نمود و كتاب های وی به زبان های مختلف ترجمه گردید. استاد شهریار كه یكی از شعرای بزرگ ایران محسوب می شود، در تاریخ 27 شهریور 1367 شمسی به سرای جاوید شتافت و در مقبرة الشعرای تبریز به خاك سپرده شد. موقعیت این بنا در خيابان مقصوديه پشت عمارت شهرداري می باشد.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

تبریز، سومین شهر بزرگ ایران است و جدا از بناهای تاریخی و موزه ها، طبیعت سرسبزی نیز به خصوص در بهار و تابستان دارد. یعنی فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست. در سفر به تبریز، مخصوصا اگر سفری کوتاه بود، باید کجاها را ببینیم. ما در اینجا جاهای دیدنی تبریز را با آدرس و عکس نوشته ایم. این جاها شامل جاذبه های گردشگری‌ای هستند که دیدن‌شان در اولویت است.

بازار تبریز

یکی از دیدنی‌ترین جاهای تبریز که قدم زدن در آن خود سفری است به دل تاریخ، بازار تبریز است. بازاری که به بزرگترین بازار مسقف جهان شهره است و حجره ها، سراها و تیمچه های زیادی دارد. بازار تبریز که هر بخشش مختص کسب و کاری است و به خصوص بازار فرش آن بسیار پررونق است، مغازه های زیادی دارد. بازار بلورفروشان، شیشه گران و کفش دوزان از جمله جاهای دیدنی بازار است که دیدنشان خالی از لطف نیست. اگر به دیدن بازار تبریز رفتید از تیمچه مظفریه که با سقف بلند خود و پنجره های کوچک و بزرگ رنگی اش، قشنگ‌ترین قسمت بازار تبریز است دیدن کنید.

آدرس: خیابان جمهوری

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

موزه قاجار

یکی از قشنگ‌ترین موزه‌های تبریز، موزه قاجار است. موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده، عمارتی زیبا با حیاطی پر از گل دارد و سفری است به دوره قاجار. این موزه بخش های مختلفی دارد، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر. موزه‌ قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد. خیابانی که می‌توان خانه‌های قدیمی زیادی در آن پیدا کرد. مقبره الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است در این خیابان قرار گرفته.

آدرس: سمت راست خیابان ثقه الاسلام، در خیابان فرعی شهریار و در کنار بیمارستان کودکان

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

باغ ائلی گلی

نمی‌شود تبریز رفت و به باغ ائل گلی یا استخر شاه سر نزد. ائل گلی که یکی از شلوغ‌ترین و پرطرفدارترین جاهای گردشگری تبریز است، مخصوصا در شب مشتاقان زیادی را به وسی خود جلب می‌کند. این باغ در حقیقت کاخی است که وسط استخری بزرگ قرار گرفته و به شکل جزیره درآمده است. ساخت اولیه استخر به دوران آقا قویونلوها برمی‌گردد و در دوره های بعد به تدریج تکمیل و به شکل باصفای امروزی درآمده.

آدرس: جنوب شرقی شهر قرار گرفته و ۷ کیلومتر با مرکز شهر فاصله

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

خانه مشروطه در تبریز

اگر دلتان می‌خواهد بدانید محل تصمیم گیری سران مشروطه کجا بوده، باید راه خانه مشروطه را در پیش بگیرید. این خانه که برجسته‌ترین چهره‌های مشروطه از جمله ستارخان، باقرخان، ثقه‌الاسلام تبریزی و حاجی میرزا آقافرشی در آن جمع می‌شدند، محل نگهداری اسناد دوره مشروطه است. خانه‌ای از سنگ، آجر و خشت و پر از آیینه کاری و گچبری.

آدرس: محله راسته کوچه در غرب بازار تبریز و روبروی مسجد جامع

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

مسجد کبود تبریز

تبریز، مساجد زیادی دارد، اما یکی از دیدنی‌ ترین آنها مسجد کبود یا مسجد جهانشاه است.مسجدی که به خاطر کاشی کاری های فیروزه ای رنگش به فیروزه اسلام هم مشهور است. مسجد کبود تنها بنایی است که از دورە‌ فرمانروایی قراقویونلوها در پایتخت آن‌ها، یعنی تبریز، باقی مانده است.

زیبایی‌های این مسجد آنقدر زیاد است که پس از گذشت قرن‌ها و صدماتی که به آن وارد شده، هر انسان صاحب ذوقی را متحیر و مبهوت می‌سازد. بارزترین ویژگی مسجد کبود و شهرت زیادش بیشتر به خاطر کاشی‌کاری معرق و تلفیق آجر و کاشی و اجرای نقوش پرکار است که هم در داخل و هم در خارج آن مشهود است.

آدرس: خیابان امام خمینی، روبروی کوچه صدر

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

تله کابین کوه عون ابن علی

اگر در سفر به تبریز خواستید یک روز پرهیجان را از سر بگذرانید، پیشنهاد ما تله کابین کوه عون یا عینالی است. تله کابینی که بعد از تکمیل فاز دو و سه آن به طولانی ترین تله کابین کشور تبدیل می‌شود، اما حالا می‌توان سوار بر کابین های فاز یک آن از بین کوه های عینالی گذشت و طبیعت کوهستانی اطراف را دید. در ایستگاه دوم تله کابین، کافه ها و رستوران های مجموعه قرار دارند و از دیگر جاذبه های اطرافش می‌توان به منطقه پرورش شترمرغ و آبشار مصنوعی اشاره کرده. بر فراز کوه عون بن علی بقعه‌ای منسوب به دو تن از فرزندان حضرت علی (ع) به نام‌های عون بن علی و زید بن علی واقع شده.

آدرس: شمال شهر تبریز

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

موزه شهرداری تبریز

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز که هم می‌توان در اطرافش نشست و هم از موزه اش دیدن کرد، میدان ساعت است. میدان شهرداری یا ساعت در مقابل کاخ شهرداری تبریز معروف به ساختمان ساعت واقع شده. تبریزی ها به این میدان ساعات قاباغی یا جلوی ساعت می‌گویند. کاخ شهرداری ساعتی به‌ارتفاع ۳۰٫۵ متر دارد که هر ۱۵ دقیقه یک‌بار، گذشت زمان را به گوش مردم تبریز می‌رساند. نقشه ساختمان شبیه طرح عقابی درحال پرواز است و شبیه ساختمان‌های آلمان، قبل از جنگ جهانی دوم است. تنها موزه شهرداری ایران نیز شامل تالارهای دوربین قدیمی، فرش، هنرهای معاصر، خط و.. در کاخ شهرداری قرار دارد. دیدار از کاخ شهرداری که شهردار و شورای شهر ساکن برخی اتاق‌هایش هستند، آزاد است. در کنار این ساختمان موزه آتش نشانی قرار گرفته.

آدرس: تقاطع خیابان‌های ارتش جنوبی و امام خمینی

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

جنگل ارسباران

جنگل ارسباران یکی از مناطق بکر و دست نخورده تبریز است. جنگلی سرسبز که انواع گونه های جانوری و گیاهی را در دل خود جای داده است. این جنگل به نام های ارسبار یا آرازبار و قره داغ یا قراچه داغ هم شناخته می شود. جنگل های ارسباران با طبیعت زیبا و چشم اندازهای دلنشین و وجود اماکن و ابنیه تاریخی، توان بالقوه بالایی برای جذب گردشگر دارد در واقع این چنگل یکی از جاذبه های گردشگری تبریز است که هواداران زیادی دارد. از جمله آثار تاریخی این منطقه می توان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه جوشین، دژ قهقهه، بقعه شیخ شهاب الدین و بازار اهر اشاره کرد.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

روستای کندوان

کندوان هم که گفتن ندارد، اصلا یکی از اصلی ترین مکان هایی که در تبریز باید به دیدن آن بروید، روستای صخره ای کندوان می باشد. معماری روستای کندوان و جاری بودن زندگی مردم در قالب بافت قدیمی آن یک استثنا در دنیا به حساب می‌آید. چرا که دیگر در کاپادوکیه ترکیه و داکوتا آمریکا (که هر دو دارای معماری صخره‌ای هستند) کسی زندگی نمی‌کند. خانه های این روستا به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده اند و جالب اینجاست که عسل یکی از مهمترین محصولات این روستا می باشد و وجه تسمیه این روستا نیز همین خانه ی کندو مانند است.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

مقبره الشعرای تبریز

مقبره الشعرای تبریز در خيابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالي بقعه سيد حمزه واقع است. بناي يابود زيبايي با تأسيسات توريستي به نام مقبر الشعرا در اين محل ايجاد گرديده که آرامگاه یکی از بزرگترين شاعران معاصر کشورمان (شهريار) در اين محل قرار دارد.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

سفر خوشی را برای شما آرزومندیم .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید