بنر هدر

جاهای دیدنی یاسوج در بهار و تابستان

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

آبشار یاسوج

این آبشار فاصله کمی تا مرکز شهر دارد و بازدید از آن خیلی آسان است، کافیست به دو کیلومتری مرکز شهر در شمال یاسوج بروید تا مهمان چشم اندازهای تماشایی این آبشار شوید. آبشر یاسوج از دل کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد و ۱۰ متر ارتفاع دارد. در اطراف این آبشار رودخانه هایی پر پیچ و خمی را می بینید که طبیعتی سر سبز را برای این منطقه به وجود آورده اند. باغ هایی با میوه های خوشمزه و دشت هایی سرسبز با گل های رنگارنگ و خوشبو به برکت وجود همین آب های روان است. این آبشار و طبیعت اطرافش در فصل های بهار و تابستان گردشگران زیادی را راهی یاسوج می کند.

جاهای دیدنی یاسوج در بهار و تابستان

پیست اسکی کاکان

آب و هوای سرد، زمستان های پر برف و کوهستان های مرتفع یاسوج را به بهشتی برای اسکی دوستان تبدیل کرده است. در این شهر پیست اسکی معروفی هست که امکانات و مسیرهای خوبی برای لذت بردن از این تفریح زمستانی دارد. برای رفتن به این پیست اسکی باید به ۱۸ کیلومتری یاسوج و نزدیکی روستای کاکان بروید. در دامنه های زاگرس و قله دنا در ارتفاع ۲۶۰۰ متری پیست اسکی کاکان قرار گرفته است اینجا می توانید در مسیری ۶۰۰ متری که ۱۵۰ متر عرض دارد اسکی لذت بخشی را را تجربه کنید. این پیست که از بهترین پیست های اسکی کشور است در سال ۱۳۷۳ افتتاح شده و گردشگران زیادی دارد.

جاهای دیدنی یاسوج در بهار و تابستان

تنگ تامرادی

شاید سفر به تنگ تامرادی کمی سخت باشد ولی آنقدر چشم اندازهای طبیعی و زیبایی دارد که اگر فقط کمی از توصیفات آن را شنیده باشید دلتان می خواهد در سفر به یاسوج هر طوری شده آن را ببینید. البته امروز با جاده هایی که در مسیر این تنگه کشیده شده رسیدن به آن آسان تر از گذشته شده است. برای سفر به این منطقه باید راهی جاده غرب یاسوج شوید و مسیر یاسوج – سپیدار را پیش بگیرید. به کیلومتر ۵۵ این جاده که رسیدید صدای جوش و خروش آبشارها می گوید اینجا همان جایی است که دنبالش بودید. شاید بگویید چرا اسم اینجا تامرادی است و اصلا تامرادی یعنی چه؟ یکی از طایفه های بزرگ ایل بویراحمد که اسمش تامرادی است در این منطقه هست برای همین اینجا به این نام معروف شده است. این تنگه هم مثل بسیاری دیگر از جاذبه های طبیعی یاسوج باید در فصل بهار و تابستان بازدید شود و در تابستان یکی از بهترین محل ها برای خنک شدن و دوری از گرمای تابستان است. از جاذبه های اصلی این تنگه ۴ آبشار دیدنی است که از ۸ تا ۱۵ متر ارتفاع دارند البته آبشار بلندتر و ۵۰ متری هم در این ناحیه هست ولی آنقدر دسترسی سختی دارد که معمولا گردشگران فقط به دیدن آن از کنار جاده بسنده می کنند!  به غیر از آبشارها، جاذبه دیگر این منطقه غارهایی است که محل عبور آب ها هستند و در کنار آن ها پرندگان زیادی مثل پرستوها را می بینید که به آشیانه خود در داخل غارها رفت و آمد می کنند. در کنار این غارها حوضچه هایی هست که زیبایی طبیعت را چشم گیر تر کرده است. مطمئنا با دیدن این جاذبه و تماشای جنگل های بلوط و چشم اندازهای طبیعی از اینکه جایی به این زیبایی تا این حد ناشاخته است تعجب می کنید!  تنگه در احاطه کوه های زرآور و ساورز قرار دارد که محل زندگی حیواناتی مثل خرس و سنجاب هستند. جالب است که اینجا فقط جاذبه ای طبیعی نیست و در ورودی آن می توانید آثاری تاریخی که از دوره هخامنشی به جا مانده اند را هم تماشا کنید.

جاهای دیدنی یاسوج در بهار و تابستان

دریاچه کوه گل

در میان کوهستان دنا در ۳۲ کیلومتری یاسوج و ۸ کیلومتری شهر سی‌سخت ناحیه ای هست که دریاچه های فصلی زیادی دارد. همین که به اواخر زمستان و ابتدای بهار می رسیم بارش باران و آب شدن برف ها باعث می شود که این دریاچه ها پر از آب  شوند. فقط ۶ ماه فرصت دارید تا به کنار دریاچه های ارتفاعات دنا بروید، کمپ بزنید و طبیعتی زیبا و پرندگان متنوع را تماشا کنید چون همین که به آخر تابستان می رسیم دیگر اثری از این دریاچه ها نیست و بیشتر آب آن ها خشک می شود. از بین دریاچه های فصلی اینجا دریاچه کوه گل یکی از زیباترین هاست. این دریاچه نیم هکتار بزرگی و ۱۵ متر عمق دارد و بی جهت نیست که نام کوه گل را بر روی آن گذاشته اند چون اطراف دریاچه مثل باغی از گل های رنگارنگ و زیباست. به غیر از گل های خیره کننده گیاهانی مثل بابونه، نعناع کوهی، ریواس، پونه کوهی و قارچ کوهی هم عطر و بوی خوشی را به این کوهستان بخشیده است. دشت لاله های واژگون این منطقه هم معروف است برای همین حتما از آن بازدید کنید.

جاهای دیدنی یاسوج در بهار و تابستان

دره المون

برای دیدن دره المون وارد جاده یاسوج به نورآباد شوید، در این مسیر از روستاهای چهارطاق، دشت و امیرایوب می گذرید و بعد از اینکه ۵۰ کیلومتر رفتید دره المون را می بینید. دره المون منطقه ای کوهستانی ست که در گوشه و کنارش چشمه ها و رودخانه ها جریان دارد. فصل های گرم سال را برای بازدید از این دره انتخاب کنید و در آب و هوای مطبوع و خنک کوهستان، اکسیژن خالص تنفس کنید. اینجا جایی است که آب های گوارا و زلالش در ایران معروف است پس خودتان را به سرچشمه ی یکی از چشمه ها برسانید و آب خنک بنوشید حتی می توانید بطری کوچکی از این آب را تا انتهای سفر امروز همراه خودتان داشته باشید. طبیعت دره لمون آن را به جایی معروف در استان تبدیل کرده است. در این دره جنگل های بلوط و لاله های واژگون می بینید که از آن منطقه ای منحصربفرد ساخته است.

جاهای دیدنی یاسوج در بهار و تابستانپارک کوهستان

اگر عاشق دیدن چشم اندازهای پانارومایی از شهر هستید به پارک کوهستان بروید در اینجا به خصوص در هنگام شب تابلوی زیبایی از روشنایی های شهر در مقابل چشمانتان به نمایش در می آید. این پارک در کنار جاده یاسوج به اقلید قرار دارد و به چشم اندازهای تماشایی معروف است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید